Blåtann1 Skrevet 8. mars 2019 Skrevet 8. mars 2019 Hei. Har siden igår fått en klakking i hjulene når jeg tar skarpe høyresvinger, prøver jeg med slakke så er ikke lyden det. Kan tilføye at begge hjullagrene forran ble byttet i fjor, samt at lyden er annerledes, den gang var det mere en rumlende lyd.
Complexity Skrevet 8. mars 2019 Skrevet 8. mars 2019 (endret) Fremhjulstrekk?Du har vel en drivknute som er gåen isåfall da. Ofte ryker disse av at mansjettene ryker - og at folk bare kjører med ødelagte mansjetter i lang tid til knuten ryker av dette. Mansjetter burde sjekkes med jevne mellomrom. Endret 8. mars 2019 av Complexity 2
Blåtann1 Skrevet 8. mars 2019 Forfatter Skrevet 8. mars 2019 Om det er framhjul er jeg usikker på. Den er iallefall 4x4. Er det noen fare at dekket ryker, og er dette noe man kan fikse selv?
Complexity Skrevet 8. mars 2019 Skrevet 8. mars 2019 (endret) Om det er 4x4 så har du drivknuter på alle hjul. Sannsynligvis 8stk totalt. Er ikke noe fare for at dekket ryker, men er fare for at drivknutet ryker helt og da vil akslingen muligens dette av\bare rotere og du må ha bergning for å komme deg noen plass. Som oftest noe man kan fikse selv ja, men gjerne ikke det første man hiver seg på om man ikke er kjent med bilskruving. Endret 8. mars 2019 av Complexity 2
Blåtann1 Skrevet 8. mars 2019 Forfatter Skrevet 8. mars 2019 Så du er sikker på at det er drivknuten som gjør det? Har skrudd litt bil, byttet noe speil, sikringer+ demontert egr ventil, renset den og montert den på plass igjen.
Complexity Skrevet 8. mars 2019 Skrevet 8. mars 2019 (endret) Nei sikker er jeg ikke, men drivknuten bøyer seg når du svinger og vil da lage ulyd om den er ødelagt så det er en sansynlighet. Hele jobben til drivknuten er å overføre motorkraft til hjulene selv når dem svinger\beveger seg opp og ned. Irriterende intro på denne videoen men den forklarer litt: Om det lønner seg å bytte hele akslingen eller bare knuten er veldig individuelt fra bil til bil. På noen biler tømmes girkassen for olje om man tar ut akslingen så da vil man heller bytte knuten mens akslingen enda står fast i bilen. Endret 8. mars 2019 av Complexity 1
Blåtann1 Skrevet 8. mars 2019 Forfatter Skrevet 8. mars 2019 Vel, lyden var helt lik, men som han sa så lønner det seg og bytte hele saken, er det samme standard på alle så man kan kjøpe hvor som helst, eller er en litt rimeligere like bra?
Complexity Skrevet 8. mars 2019 Skrevet 8. mars 2019 Vel, lyden var helt lik, men som han sa så lønner det seg og bytte hele saken, er det samme standard på alle så man kan kjøpe hvor som helst, eller er en litt rimeligere like bra? Som nevnt varierer dette veldig fra bil til bil. På min bil (med automatgir) så bytter man drivknuten mens akslingen står på bilen, da det er mye jobb å fylle girkassen med olje om man tar ut akslingen. Er tusenvis av forsjellige varianter, størrelser og dimensjoner så du må ha en til akkurat din bil. Hvilken bil har du?
Blåtann1 Skrevet 9. mars 2019 Forfatter Skrevet 9. mars 2019 Jeg har en Chevrolet Captiva 2008 model.
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 9. mars 2019 Skrevet 9. mars 2019 Jeg har en Chevrolet Captiva 2008 model. Denne er produsert av Daewoo i Korea, på samme plattform som Opel Antara fra samme produsent. Hvis du ikke får tak i deler gjennom Chevrolet, kan det være at Opel-deler også kan brukes.
flageborg Skrevet 9. mars 2019 Skrevet 9. mars 2019 Vel, lyden var helt lik, men som han sa så lønner det seg og bytte hele saken, er det samme standard på alle så man kan kjøpe hvor som helst, eller er en litt rimeligere like bra? Kjøpte nye komplette drivakslinger foran, til Vito, på nettet for ca kr. 1000,- stk......det er visstnok en grei pris
Complexity Skrevet 9. mars 2019 Skrevet 9. mars 2019 Kjøpte nye komplette drivakslinger foran, til Vito, på nettet for ca kr. 1000,- stk......det er visstnok en grei pris Det er ikke ille nei. Drivknuter bruker å koste mellom 4-800kr per stk så får man hele akslingen til en tusenlapp slipper man ofte litt arbeid.
Blåtann1 Skrevet 9. mars 2019 Forfatter Skrevet 9. mars 2019 Nå tror jeg at jeg har funnet noe her, lette litt rundt på nett, men skulle vise seg vanskelig og finne drivaksel til chevrolet.
Complexity Skrevet 9. mars 2019 Skrevet 9. mars 2019 Har du fått sjekket at det faktisk er det som er feil da? Og den der er til ytre drivknute, men det kan jo og være den indre som er gåen.
Blåtann1 Skrevet 9. mars 2019 Forfatter Skrevet 9. mars 2019 Har du fått sjekket at det faktisk er det som er feil da? Og den der er til ytre drivknute, men det kan jo og være den indre som er gåen. Nå snakket jeg med 2 stykker idag hvorav den ene er lastebilmekaniker og begge mente at det var det på bakgrunn av de symptomene som jeg oppga.
Blåtann1 Skrevet 9. mars 2019 Forfatter Skrevet 9. mars 2019 Da er den her til den indre da? Så setter man bare begge 2 sammen?
Complexity Skrevet 9. mars 2019 Skrevet 9. mars 2019 (endret) Du burde jo legge deg å se bak hjulet om den er gåen før du bestiller deler.. Er mest sannsynlig den ytre da det er den som får mest juling, men om mansjetten på den indre er dårlig bør du bytte den og i samme slengen. Mansjetten altså. Knuten er sikkert god. Endret 10. mars 2019 av Complexity
flageborg Skrevet 10. mars 2019 Skrevet 10. mars 2019 Så setter man bare begge 2 sammen? Hint.....det er nå du skal innse at det er fornuftig å kjøpe en komplett ferdig pakke med drivaksling.... 1
Blåtann1 Skrevet 10. mars 2019 Forfatter Skrevet 10. mars 2019 Innser nå at det kan være fornuftig ja.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå