Gå til innhold

Telenor skal samarbeide med Nokia om 5G-testing i Danmark


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kanskje sende mail og spør Telenor hvem de bruker som leverandør for master, og hvem som er leverandør for kjernenett i Norge? De har jo et nett oppe allerede. Og det har ikke vært hemmelig info før.

 

Var det en kommentar til at Telenor bruke huawei allerede?

Nå vil vesten prøve å motvirke den tidligere dominansen over kommunikasjonsnettverket. 5G er en så stor investering og noe som mest sannsynlig vil vare så lenge at det vil koste altfor mye å avbryte kontrakter om utbygging. Får huawei kontrakter vil de fortsatte i det området til det er helt utbygget. Dette ønsker selvsagt USA og Vesten å forhindre

Lenke til kommentar

Var det en kommentar til at Telenor bruke huawei allerede?

Nå vil vesten prøve å motvirke den tidligere dominansen over kommunikasjonsnettverket. 5G er en så stor investering og noe som mest sannsynlig vil vare så lenge at det vil koste altfor mye å avbryte kontrakter om utbygging. Får huawei kontrakter vil de fortsatte i det området til det er helt utbygget. Dette ønsker selvsagt USA og Vesten å forhindre

Dominans? Nokia er ca like store som Huawei.

 

USA ønsker å stoppe Huawei ja, fordi de ønsker ikke at Huawei skal få en enda større markedsandel. USA er alltid frihet og fri handel, helt til de blir utkonkurrert og så er det proteksjonisme og utestenging hele greiene.

 

 

Per i dag bruker Telenor Huawei til eksternt nett, men internt nett er ikke Huawei. Storbritannia konkluderte med at Huawei er greit, men ikke i kjernenett. Altså oppfølger Telenor de kravene UK har satt for 5G allerede nå for 4G. Så jeg tenkte på om digi kunne spørre om det fortsatte slik med 5G. Ericsson har kontrakt for kjernenett og Huawei for ekstrent.

Lenke til kommentar

Hva er det egentlig du mener med kjernenett her?

Telenor sitt nasjonale IP-baserte kjernenett leveres jo av noen helt andre enn de du nevner...

Jeg har ikke sagt noe om hvem som leverer kjernenett idag. Bare at det ikke er Huawei. Jeg vet ikke hvem som er leverandører per i dag utenom det. Derimot trengs det jo nytt utstyr for 5G også sentralt. Dette vil jo være en del av kjernenettet til Telenor. Og det har de jo en leverandør for. Hvem er dette? Er egentlig spørsmålet mitt her.

Lenke til kommentar

Selve transporten av IP-trafikken vil vel bli tatt hånd om av det eksisterende kjernenetter. Gitt at kapasiteten er til stede (noe jeg vil tippe at den er), så er det ikke sikkert de trenger å gjøre noe der.

Sentrale investeringer er vel mer knyttet til selve 5G-nettet, og da mer knyttet til kontrollplanet og ikke dataplanet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...