Gå til innhold

Overlegen Mac Powerbook G4


Dulla

Anbefalte innlegg

:thumbs: Hei.

Har en Compaq Evo N620c som tilhører jobben, men vurderer å kjøpe Powerbook til privat bruk. Jeg kan overhodet ikke finne en bærbar PC som matcher denne.

Er det noen argumenter for/i mot jeg burde vurdere. Mac'en ser ufattelig "rosenrød" ut sammenlignet med PC.

 

Du får til og med 17-tommers skjerm.

 

Data:

17-inch TFT Display

1440x900 resolution

1,33GHz PowerPC G4

512K L2 cache

512MB DDR333 SDRAM

80GB Ultra ATA/100

ATI Mobility RADEON

9600 (64MB DDR)

Backlit Keyboard

Gigabit Ethernet

FireWire 400 & 800

AirPort Extreme built-in

Bluetooth built-in

DVI & S-Video out

Endret av Dulla
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har en powerbook 15" som har samme specs bare 1,25ghz G4 istede for 1,33ghz G4. (+ at jeg har oppgradert til 1gb ram)

 

Minnet på skjermkortet har selvfølgelig eget minne, og ati 9600 mobility er vel dagens beste skjermkort for bærbare.

Må dessuten nevne at backlight keyboardet er utrolig tøft, og faktisk veldig nyttig hvis du bruker den i et mørkt rom.

 

Jeg kan ikke si meg annet enn storfornøyd, og det er deilig å slippe alle software problemene, virusene og krasjene jeg hadde med windows pc'en før.

Panther er helt suverent og overlegent etter min mening, jeg fatter ikke hvorfor flertallet har windows.

 

Det har ikke vært annet enn en fryd å være "switcher" (å gå fra pc-mac).

Jeg kunne ha ramset opp en hel liste med positive ting jeg synes om denne powerbook'en så langt (har hatt den i ca. 2 mnd'er) men posten min vil sannsynlighvis bli så lang at ingen gidder å lese den.

Den er lydløs, lett, tynn(!), design messig en prisvinner, og ikke minst rask, stabil og funksjonsrik (firewire 400 +800, usb 2.0, gigabit ethernet, wlan 54mbit, dvd-brenner+++)

 

Tastaturet er det beste jeg har prøvd på en bærbar, og den er rett og slett en fryd å bruke, og det har den vært helt siden jeg fikk den.

 

Det beste kjøpet noensinne! :thumbs:

Lenke til kommentar

Jeg har samme oppsettet som posteren over, og jeg må si meg svært godt fornøyd. Apple har virkelig gjort en god jobb med Panther og Powerbookene sine. Det eneste negative jeg har støtt på så langt er ytelsen i spill. Man skulle tro at med G4 1.25GHz CPU og ATI Mobility Radeon 9600 så var man godt skodd, men slik er det desverre ikke. Halo f.eks, er ikke spillbart over 640x480(!).

 

Men sammenligner man positive og negative faktorer så kommer man ut på veldig, veldig riktig side.

 

Når jeg kjøpte min nye maskin så sto valget mellom en IBM T41 og denne. Jeg hadde en IBM T22 fra før, og her følger en kjapp liste over ting som gjorde at det ble Mac på meg:

 

Sikkerhet. Plattformen har nesten ikke sikkerhetstrusler, da ingen hackere eller virusmakere gidder å bry seg. Miljøet er rett og slett for lite :)

 

Unixbasert OS. WinXP har blitt veldig bra til Windows å være, men det har fremdeles en lang, lang vei å gå før det måler seg med OS X.

 

X11 implementert. Det betyr at man kan velge og vrake blant applikasjoner for X11, de fleste er gratis! :)

 

Av praktiske detaljer så er det verdt å nevne bakgrunnsbelyst tastatur, 2 sekunder "instant on" fra dvale, et fantastisk bra tastatur, null støy (viften(e) har startet en gang), veldig bra skjerm, automatisk justering av skjermbelysning / tastaturbelysning og selvfølgelig slot in DVD brenner.

 

På toppen av dette stiller den med et design som PC produsenter bare kan drømme om, samt en vekt på snaue 2.6kg. Rett og slett genialt.

 

Av programvare som jeg har blitt glad i så har du Safari (sannsynligvis en av verdens kjappeste nettlesere, uansett OS), Preview (viser mange typer filer, deriblant Adobe Acrobat så ufattelig mye raskere enn Acrobat Reader), Keynote (presentasjonsprogram med mange fiffige muligheter) og Proteus (messenger program som støtter mange forskjellige IM nett.).

 

Listen over ting jeg synes er negative er kort, men tar den med "læll".

 

Batterilevetid. Apple lover 4.5 timer på websiden sin. In your dreams sier nå jeg. 2.5 timer er mer realistisk.

 

Pekeplate. Jeg hater pekeplater. Gi meg en TrackPoint basert løsning ala IBM! Ti ganger mer behagelig, og ti ganger mer presist.

 

Spill. Som nevnt over så er det begrenset hva slags spill som fungerer godt på plattformen.

 

Så hvis du kan klare deg uten å kjøre de siste spillene på din hjemmePC, så vil jeg absolutt anbefale en PowerBook. Skal du kun bruke den hjemme, så kjøp en 17", har du planer om å ta den med deg litt rundt om kring bør du vurdere en 15" og vil du ha maks fleksibilitet så er 12" valget. Alle sammen er ypperlige maskiner til det de er laget for.

 

-KJ

Endret av jevel
Lenke til kommentar
Jeg har en powerbook 15" som har samme specs bare 1,25ghz G4 istede for 1,33ghz G4. (+ at jeg har oppgradert til 1gb ram)

 

Minnet på skjermkortet har selvfølgelig eget minne, og ati 9600 mobility er vel dagens beste skjermkort for bærbare.

Må dessuten nevne at backlight keyboardet er utrolig tøft, og faktisk veldig nyttig hvis du bruker den i et mørkt rom.

 

Jeg kan ikke si meg annet enn storfornøyd, og det er deilig å slippe alle software problemene, virusene og krasjene jeg hadde med windows pc'en før.

Panther er helt suverent og overlegent etter min mening, jeg fatter ikke hvorfor flertallet har windows.

 

Det har ikke vært annet enn en fryd å være "switcher" (å gå fra pc-mac).

Jeg kunne ha ramset opp en hel liste med positive ting jeg synes om denne powerbook'en så langt (har hatt den i ca. 2 mnd'er) men posten min vil sannsynlighvis bli så lang at ingen gidder å lese den.

Den er lydløs, lett, tynn(!), design messig en prisvinner, og ikke minst rask, stabil og funksjonsrik (firewire 400 +800, usb 2.0, gigabit ethernet, wlan 54mbit, dvd-brenner+++)

 

Tastaturet er det beste jeg har prøvd på en bærbar, og den er rett og slett en fryd å bruke, og det har den vært helt siden jeg fikk den.

 

Det beste kjøpet noensinne! :thumbs:

Jeg har også en 15" en 1ghz..... Den er helt knall og du blir sikkert fornøyd du og.. En lærer på skolen min har en 17" og den er helt sinnsyk... Når hun kommer inn i klassen mens jeg sitter med 15" og hun kommer med en 17".. Jeg går på en pc skole, så vi er 3 mac brukere p skolen, meg, læreren min og kameraten min... Hehe..

Lenke til kommentar

@ jevel

 

Min maskin kjører halo bra i 896x600 oppløsning og 2x fsaa på og middels kvalitet på textures og models + vertex shaders on.

En ting som bør nevnes er at halo er veldig dårlig kodet til både pc og mac, og en 3,2ghz pc med ati 9800pro kjører faktisk ikke halo perfekt det heller, så det er sagt.

Unreal tournament 2003 kjører strålende med high settings og 1280x854 oppløsning, og der er det bedre grafikk enn på halo, så det er kodingen som spiller en stor rolle her.

 

Må si meg svært fornøyd med ytelsen.

Lenke til kommentar
Jo, teknisk er kansje powerbook bedre enn noen pc, men det viktigste og største argumente for at du IKKE skal kjøpe en powerbook er OSet!

Mac OSx er noe ufyslige greier spørr du meg.... bare en ting som gjelder: Windows!

Jeg håper du mente det ironisk :laugh:

 

Jeg har både windows og mac, og jeg vet hva som er best. Panther/mac.

Men det er jo min mening.

Lenke til kommentar
En laptop med 17 tommer skjerm er ikke bærbar, knapt flyttbar.

 

Ellers er det en finfin maskin, for noen som kun har den stående hjemme. Og da kan man likegodt kjøpe en stasjonær.

Håper ikke de andre 2203 postene du har på dette forumet er like latterlige som denne! Hvis det er tilfelle så håper jeg du kan vurdere å finne et annet sted slenge meningsløs shit! :thumbdown:

 

God Jul :xmas:

Lenke til kommentar
en bærbar pc med 17" skjerm knapt flyttbar, det stemmer. en powerbook med 17" skjerm derimot, er slickere og lettere enn de fleste store stygge dell monstrene i inspiron serien, og å si at den ikke er bærbar tyder på at du aldri har sett eller rørt en.

*kremt* Har jo ikke en dritt å si i hvilken serie den er i!!!

Dessuten tror jeg ikke inspirion serie har 17" engang! Dell PCene konfigureres slik at du neste ikke vet hvilken serie de er i....

Sjøl har jeg en Compaq n1020v..... Smooth sådan.....

Lenke til kommentar
Jeg håper du mente det ironisk :laugh:

 

Jeg har både windows og mac, og jeg vet hva som er best. Panther/mac.

Men det er jo min mening.

Jeg har brukt Mac os 10 i to år i forbindelse med skolen.... Windows eier Mac *hvis du skjønner...*

 

Men det kommer vel ann på smak, samt hva du er best på......

Hvis du skjønner noe som helst så ser du styrken i unixbasert OS. Har du noensinne satt deg inn i unix, linux, FreeBSD eller lignende? I såfall skjønner du potensialet til OS X.

 

Det at du uttaler deg som du gjør er vel en personlig mening, og den skal du godt få lov til å ha, men du skal jammen jobbe for å klare å overbevise meg om Windows´ overlegenhet. Tror nok du kommer til å slite også. :)

 

Jeg har selv maskiner i begge leire, men Wintel plattformen har jammen ikke klokket mange timene aktiv bruk i det siste. Blir liksom mer serveroppgaver på den for tiden. :)

 

-KJ

Lenke til kommentar
en bærbar pc med 17" skjerm knapt flyttbar, det stemmer. en powerbook med 17" skjerm derimot, er slickere og lettere enn de fleste store stygge dell monstrene i inspiron serien, og å si at den ikke er bærbar tyder på at du aldri har sett eller rørt en.

Er i og for seg enig i at Dell sine 17"re er alt for store og klumpete, men jeg valgte faktisk 15,2" PowerBook, da 17" rett og slett ble for stort å drasse rundt på. 15,2" er mer enn nok. Jeg ønsker meg utbrettbar skjerm eller integrert miniprosjektor! :D

 

-KJ

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...