Gå til innhold

Jeg fikk sp arken etter seks u ker


Anbefalte innlegg

Hei,

 

jeg lovte å holde dere oppdatert, så here goes.

 

 

Som sagt ble jeg lovet å få dekket advokatomkostninger rundt saken av min overordnede.

Da personen sendte meg en e-post og ba meg sende hen  advokatregningen privat slik at hen kunne godkjenne den, forstod jeg at noe rart var på gang: Jeg tenkte først at hen sannsynligvis prøvde å skjule hele saken for de andre i firma.

 

Derfor, når hen ringte meg igjen på slutten av dagen etter møtet vårt og sa hen bare ville dekke advokatregningen opp til en viss sum, sa jeg "Hvis det er vanskelig for deg å dekke dette alene kan jeg godt sende regningen på e-post med de andre sjefene på kopi så kan dere spleise".

 

Noen dager senere fikk jeg og de andre i firma en fellesmail om at denne personen (min overordnede) hadde sagt opp sin stilling og ville kun jobbe i to uker til.

 

Personen er nå ute av firma.

 

Min tanke er da: Har denne personen opptrådd så feil i denne saken og lagt til rette for et potensielt søksmål som kan skade firma at de valgte å gi personen sparken? 

 

Kanskje de sa "Du kan si opp selv nå, eller vi kan ta et drøftelsesmøte hvorpå vi deretter sier deg opp."

 

Men jeg har vært i et møte nå nylig med en av sjefene. Her spurte jeg spesifikt om min overordnede som nå hadde sluttet i jobben, hadde gjort denne prosessen på egenhånd. Jeg fikk beskjed om at "nei det hadde hen ikke". De andre sjefene hadde vært bak personen hele tiden. 

 

Noe jeg har litt vanskelig for å tro, når jeg tar hele prosessen og utfallet i betraktning.

 

Jeg sa jeg ville legge alle kortene på bordet, og håpet derfor de ville gjøre det samme:

Jeg er nå på utkikk etter en ny jobb.

Jeg liker meg ikke lenger i min nåværende jobb.

Det er en psyikisk belastning å komme på arbeid. 

En arbeidsplass som jeg tidligere jobbet hardt for å sette meg inn i, hadde jeg nå mistet fullstendig motivasjon for.

Jeg stoler ikke på sjefene, spesielt nå som de hevder å være enig i min tidligere overordnedes beslutning om å si meg opp etter 6 uker.

Jeg er blitt sykemeldt enda en gang etter jeg ble bedt om å si opp. Å være på kontoret føles som å bære en 50 kilos sekk på ryggen.

Jeg ba dem også gi neste person som kommer inn i firma en bedre sjanse enn jeg fikk. Nå er det jo for sent for min del, men de kan i det minste ta lærdom av det.

 

"Og forresten", sa jeg "det kommer en advokatregning til. Jeg var nemlig innom to advokater dagen etter jeg ble bedt om å si opp. Jeg ville være sikker på at jeg hadde en god sak."

 

Denne skulle også bli dekket, heldigvis.

 

Men, ifølge sjefen, hadde jeg ikke blitt bedt om å si opp. Dette var visstnok bare tull. "Det går fint", sa jeg "Jeg har alt skriftlig i en epost." Der står det at dette var min eneste sjanse til å gå fra firma med hodet hevet og med lønn utover det jeg kan kreve. Det står også at dersom jeg nektet å si opp ville jeg bli kalt inn på drøftelsesmøte og deretter bli sagt opp. Noe som igjen gjør at jeg tviler på at de har samarbeidet om dette. Personen vet ikke engang hva slags meldinger som er blitt utvekslet på e-post.

 

Jeg ga sjefen beskjed om at, siden jeg ikke bare kan gå på dagen da jeg er avhengig av inntekt, blir jeg værende i jobben inntil jeg har fått meg en ny jobb, Jeg sa også at, dersom de mente jeg var underkvalifisert for jobben, så må de ta mye av skylden da jeg har vært helt ærlig om hva jeg kan og ikke kan under intervjuprosessen. 

 

Jeg sa ikke dette høyt, men dersom vi ikke kan bli enige og de velger å gi meg sparken basert på de neste ukene/månedene, så blir vi nødt til å la et upartisk organ få et innblikk i saken og deretter avgjøre hva som skjer videre. Uansett kommer jeg ikke til å gi meg i denne saken.

Vil anbefale deg å benytte de mulighetene du har med GDPR, be om å få ut all informajson bedriften har på deg, inkludert møtereferat hvor du har direkte eller indirekte vært tema. Arbeidsgiver kan sensurere navn på andre involverte. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...