Gå til innhold

Problemer med å oppgradere win 8.1 til win 10


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har prøvd å installere windows 10 på min laptop. Forstod det sånn først at det var gratis, så fikk lasted ned iso.filen til win 10. Jeg lastet den og begynte å installere. Jeg har 25 gb ledigplass til win 10 og det burde holde. Men når den rebooter og skal oppdatere til win 10 på 26%, så får jeg feilmelding: "0x8007000A-0x2000D Installasjon mislyktes i SAFE_OS-fasen med en feil under MIGRATE_DATA-operason". Jeg har gjort det slik at jeg har skrudd av all antivirus programmer og windows firewall og clean reboot. Men det fortsatt funker ikke. Jeg fant ut etterhvert at gratis versjonen gikk ut i 2016 og har nå kjøpt produktet og laster ned nå iso.filen igjen. Men hva gjør jeg, hvis jeg får den samme feilmeldingen igjen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Aller først: Har du backup av viktige bilder, dokumenter o.l?

 

Det å presse ny OS inn sammen med den gamle er ingen god ide. Kun hvis du har tenkt å kjøre dualboot.

Jeg vil anbefale at du wiper harddisk/SSD fullstendig og gjør en clean installasjon av windows 10. 

 

 

 

Anbefalt metode for clean installasjon av windows:
- Sørg for at det kun er 1 harddisk eller SSD tilkoblet maskinen
- Boot så på Win10 minnepinnen og velg språk
- Velg 'repair' nede på siden
- Velg Troubleshoot
- Velg Command Prompt. Skriv følgende med Enter mellom hver ..
- Skriv: diskpart (tar noen sekunder før du kan skrive igjen)
- Skriv: list disk
- Nå skal du forhåpentligvis kun se to "disker", nummer 0 og nummer 1 (altså din SSD/HDD og din minnepinne).
- Skriv: select disk 0 hvis SSD/HDD er nummer 0. Du ser hvilken som er hvilken på antall GB. 
- Det skal nå stå "Disk 0 is now the selected disk"
- Skriv: clean
- Når den er ferdig skriver du exit og exit igjen
- Du skal nå være tilbake til menyene til windows installasjon
- Velg Use a Device og velg minnepinnen. Maskinen booter og du kan starte selve installasjonen.

 
Edit: Sist jeg re-installerte windows 10 (som er oppgradert fra Win 8.1 i sin tid..) valgte jeg å ikke skrive inn lisensnøkkel under installasjon. Når jeg var inne i windows logget jeg på microsoftkonto og windows ble aktivert automatisk. 
Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Okey. Jeg har ikke noe minnepenn, så da må jeg vel skaffe meg det. Men har 1 hardisk delt opp i 4. Så i c: ligger windows. Men det har vel ikke noe å si ved å ikke miste bilder osv? Så det jeg må gjøre sånn jeg forstod det, er å cleane hele pcen til type fabrikktilstand men installere win 10 med minnepenn?

Lenke til kommentar

Windows 10 minnepinne er enkelt å lage ved bruk av media creation tool:

https://www.microsoft.com/nb-no/software-download/windows10

 

Det er relativt selvforklarende å bruke. Har du en lisensnøkkel fra før så er du good to go.

 

Hvis du har 4 partisjoner så vil fremgangsmåten min ødelegge dette. Har du mulighet til å kopiere ut viktige dokumenter o.l til en ekstern harddisk så du har backup? Deretter følger du min fremgangsmåte. Når windows 10 er installert så kan du partisjonere den på nytt og legge backupen din tilbake. Er dette noe som kanskje kan fungere? Da har du en clean start :) Jeg må bare igjen "stresse" poenget mitt med backup - slik at man ikke mister noe viktig når man herjer med dette.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Windows 10 minnepinne er enkelt å lage ved bruk av media creation tool:

https://www.microsoft.com/nb-no/software-download/windows10

 

Det er relativt selvforklarende å bruke. Har du en lisensnøkkel fra før så er du good to go.

 

Hvis du har 4 partisjoner så vil fremgangsmåten min ødelegge dette. Har du mulighet til å kopiere ut viktige dokumenter o.l til en ekstern harddisk så du har backup? Deretter følger du min fremgangsmåte. Når windows 10 er installert så kan du partisjonere den på nytt og legge backupen din tilbake. Er dette noe som kanskje kan fungere? Da har du en clean start :) Jeg må bare igjen "stresse" poenget mitt med backup - slik at man ikke mister noe viktig når man herjer med dette.

Okey. Nå fant jeg faktisk en minnepenn. Men, har lastet ned iso.fil allerede. Holder det med å legge iso.filen inn på minnepennen? Eller må jeg laste den ned på nytt og direkte inn på minnepenn?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...