Gå til innhold

[Løst] M.2 disk blir ikke oppdaget av windows


PeterA

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Som tittelen sier har jeg en skvett ny m.2-disk av typen crucial mx500 som ikke dukker opp i windows etter at jeg har satt den inn. Hovedkortet det gjelder er ASUS rog strix z370-E. Dette hovedkortet har to stk m.2-slots, hvor den ene, som jeg ikke får liv i går på sata-båndet. Når jeg starter diskbehandling i windows finner jeg bare én ssd, og den andre er som forduftet.

 

Er litt grønn på slike problemer, så all eventuell hjelp vill blitt satt stor pris på :)

 

Manual til hovedkortet: https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA1151/ROG_STRIX_Z370-E_GAMING/E13238_ROG_STRIX_Z370-E_GAMING_UM_WEB_082417.pdf

 

Sporet som jeg sliter med er m.2_2

 

Peter A

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

m2_2 står oppført som pciex4 i manual. Du må på spor m2_1 slik jeg ser det. Da kan du ikke ha noe på sata-port 1 (shared). Du må endre fra pciex4 til sata på denne slot i UEFI også.

 

Benytter du begge m.2 kan du ikke ha noe på sataport 1, 5 eller 6

 

Ah, skal prøve det, se om det gjør nytten. Kalles kanskje å skumlese manualen...

Endret av PeterA
Lenke til kommentar

m2_2 står oppført som pciex4 i manual. Du må på spor m2_1 slik jeg ser det. Da kan du ikke ha noe på sata-port 1 (shared). Du må endre fra pciex4 til sata på denne slot i UEFI også.

 

Benytter du begge m.2 kan du ikke ha noe på sataport 1, 5 eller 6

jRmwx7J.png

Fungerte som bare juling når jeg fikk byttet om på m.2-ene, og klarte å finne frem til rette innstillingen i bios. Takker så meget for hjelpen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...