Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Influensa/syk. Borte fra jobb mer en 3 dager uten sykemelding, Hvordan funker det?


Anbefalte innlegg

Jobber kommunalt, Eiendom/Vakmester service.

 

Jeg har vært syk siden Torsdag forrige uke og var altså ikke på jobb Torsdag,Fredag, eller idag. Jeg står opp til vanlig tid og spiser frokost og ser an formen, men har foreløpig liten tro på at det blir aktuelt og dra på jobben i morgen også (tirsdag). Da er jeg på fjerde dagen borte uten sykemelding.

 

Hvordan fungerer det? Jeg har ikke vært så fryktelig lenge i arbeidslivet så jeg kan ikke dette så godt.

 

Jeg er mye iblant folk på skoler og i barnehage så føler også at det blir litt hensynsløst å gå blant dem og snufse,hoste og nyse, jobben er også ganske fysisk og kroppen verker, Ser ikke helt meningen med og gå til lege da dette høyst sannsynlig er influensa.

 

Han som er min nærmeste sjef er heller ikke så vanskelig og ha med og gjøre, så det er ikke noe problem og si ifra at jeg er borte, men må jeg egentlig ha sykemelding på dag 4 ? eller kan jeg ta en "fri dag" uten lønn?

 

som sagt, ganske blank på dette med arbeidsliv,regler,rettigheter, har heller ikke vært noe særlig borte fra jobb tidligere. og ikke har jeg noe bygg som jeg ansvarlig for, jobber sammen med en fast ansatt vaktmester.



Anonymous poster hash: 69c28...839
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommuner praktiserer vel ofte IA(inkluderende arbeidsliv), og da kan du være borte 8 dager med egenmelding. Hvis dere ikke er IA-bedrift, så er grensen på 3 dager.

 

 

Når det er sagt, så kan det være lurt å stikke til legen slik at du blir fortere frisk.

 

Takk for svar.

 

Av nysgjerrighet: Hva gjør en lege for influensa? Er ikke det noe som går over av seg selv etter ca en uke?

 

Anonymous poster hash: 69c28...839

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Takk for svar.

 

Av nysgjerrighet: Hva gjør en lege for influensa? Er ikke det noe som går over av seg selv etter ca en uke?

 

Anonymous poster hash: 69c28...839

 

 

Det er ikke sikkert du har influensa.

 

Influensaviruset kan ikke behandles, men med influensa får man ofte bakterieinfeksjoner fordi immunforsvaret svekkes og da hjelper antibiotika.

 

Legen kan også gi resept på lindrende behandling.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL

Så vidt jeg vet gjelder egenmelding for kalenderdager. Er man borte både fredag og mandag, må man telle med lørdag og søndag også. Så om du var borte torsdag og fredag, ble mandag din 5. sykedag og du skulle hatt sykemelding allerede fra i dag av, med mindre du jobber i en IA-kommune.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...