Gå til innhold

Forskjell på Fat32 og NTFS?


dvn

Anbefalte innlegg

Har akkurat fått ny pc, og når jeg skal installere XP på den, får jeg bare valget om å formatere til NTFS (Quick) eller NTFS. Ikke noe Fat32, noe jeg alltid har brukt. Så jeg hadde ikke annet valg enn å formatere til NTFS.. men hva er egentlig forskjellen, og hvorfor fikk jeg ikke valget om å formatere til Fat32? Vil jeg merke noen forskjell i oppførsel / ytelse? Hjelp :xmas:

 

EDIT: Det er en Seagate 7200.7 S-ATA 160GB

Endret av dvn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fat32 er ut. NTFS er inn... ;)

 

NTFS er et journaling-filsystem, dvs at den holder styr på hvilke filer du har åpne til en hver tid. Det gjør at du slipper scandisk om du skulle være uheldig og måtte reboote maskina med resetknappen etc. Når du booter opp igjen, veit windoze hvilke filer som var i bruk, og sjekker bare de delene av disken istedetfor hele partisjonen. NTFS støtter dessuten kompresjon og kryptering av filer.

 

Det var en veldig enkel beskrivelse men den gjør nok nytta :)

Lenke til kommentar
Dette tema har vært oppe *noen* ganger før, så et søk ville gitt deg det du trengte, men jeg ville gått for NTFS.

Jepp, fant ut det jeg og (for sent, dog). Og fant en fin link her: denne. Ser at NTFS er raskere på større partisjoner, og er bedre på de fleste måter, så regner med at NTFS er det riktige valget.. og Fat32 begynner å dra på åra nå, så NTFS er vel kommet for å bli..

Lenke til kommentar
Er det ikke sånn at fat32 klarer å lese disker med ntfs, og ikke omvendt?

Både FAT32 og NTFS er er filsystem, de kan ikke å lese i det hele tatt!

Det du tenker på er vel at Windows 9x kan lese FAT32, men ikke NTFS.

Windows 2000 og nyere kan lese både FAT32 og NTFS, mens Windows NT kun kan lese NTFS og FAT16, ikke FAT32. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...