Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Acer Aspire 5820TG - Skjerm skrur seg ikke på etter BIOS endring - Hjelp


Anbefalte innlegg

Jeg har en Acer Aspire 5820TG TimelineX laptop (fra rundt 2011) med switchable graphics som kjører Windows 7.

 

Ganske nylig så merket jeg at HDMI ikke fungerte på denne (og potensielt VGA også), og når jeg starter maskinen er det en liten horizontal linje på toppen av skjermen når Acer logoen kommer på.

 

Jeg gikk inn i BIOS (F2) under "Main" og så at det var en setting for å velge enten "Switchable graphics" eller "Internal graphics" eller noe slikt. Jeg valgte "Internal graphics" og trykket så på F10 for å lagre og exit. Etter PCen restartet seg skrudde ikke skjermen seg på. Jeg får ikke skjermen til å skru seg på igjen. Jeg hører at laptopen booter inn i Windows.

 

Jeg husker ikke eksakt hvordan å navigere inn til riktig plass inne i BIOS i blinde, hvor valget er og hvordan man lagrer og exiter ordentlig.

 

Jeg prøvde å ta ut batteriet, strømledningen og ta ut CMOS batteriet i 10 minutter da dette kanskje var en fix ut ifra det jeg prøvde å finne på nettet. Skjermen kommer fortsatt ikke på etter jeg prøvde det. Jeg har også prøvd å holde inn Fn knappen og trykke F5 for å "bytte skjermvisning" uten hell. Jeg prøvde å koble til en ekstern skjerm uten at dette fungerte.

 

Setter pris på tips til hvordan jeg kan få denne settingen tilbake, evnt hvordan jeg kan få skjermen på igjen, eller om jeg ikke har re-settet BIOS ordentlig...

 

Om noen har en lik laptop hadde jeg satt stor pris på instrukser på hvordan jeg navigerer til eksakt punkt, om jeg må trykke opp eller ned etc, og hvordan jeg kan lagre og re-starte PCen ordentlig i blinde.

Takker på forhånd.

Endret av Requi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

Fant en fin guide som fungerte flott for meg (for å re-sette BIOS):
https://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1787312

 

eS4Pg6u.png

 

Har det tidligere fungert i windows? Da er inkompatibel HDMI-driver via snikoppdatering en sannsynlig årsak.

 

Hvis du har mulighet til det, så forsøk VGA til ekstern skjerm.

 

VGA fungerer, men ikke HDMI av en eller annen grunn.

Jeg har nå installert Windows 10 på denne maskinen i håp om at det skulle fikse det, men til ingen hell.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...