Gå til innhold

Samsung 75'' QLED QE75Q9FNAT eller LG 65" OLED65C8


Anbefalte innlegg

Da har jeg endelig fått Samsung 75'' QLED QE75Q9FN.

Ingenting å utsette på bildekvaliteten eller sortnivået, bortsett fra at den kanskje er i overkant lyssterk (selv om jeg har satt den til Movie-innstilling).

 

Jeg får ikke den andre (LG 65" OLED65C8) før i romjulen. Hadde håpet å bestemt meg raskt, så jeg kunne avbestille den før den blir sendt. Nå er jeg veldig usikker....

 

Jeg liker å ligge i sofaen når jeg ser på TV. Da "sitter jeg" med hode ca. 215 cm fra høyrekanten til TVen hvis jeg ser rett frem og det er ca. 80 cm til høyre for skjermens midtpunkt.  Avstanden fra mitt hode og skjermens midtpunkt er 225 cm.

post-4632-0-60937100-1544968374_thumb.png

 

Det er en ting som irriterer meg; Dårlig innsynsvinkel. Det visste jeg om, men ikke at den var merkbart bare litt til siden. Heldigvis ikke mye, men jeg har "dessverre" en uvane å finne småting som irriterer meg når jeg kjøper "kule ting".

Kona merker det ikke og blir irritert på meg når jeg nevner det.  Og hun mener det ikke er aktuelt å gå tilbake til 65" TV igjen (som OLED'en er)

Sitter jeg i sofaen som er rett foran TVen, er hode ca 290 fra TV-ens midtpunkt og da er alt "perfekt".
Usikker på hva jeg gjør. Kanskje jeg bare biter det i meg og beholder den. Normalt pleier jeg å glemme sånne irritasjonsmomenter ganske fort. Det er tross alt ikke veldig mye det blir dårligere. 
Får bruke litt tid på det nå, så får jeg se...
Endret av TBJ
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du mulighet for å flytte den sofaen du ligger på litt lenger unna? Selv om du får lik sidevinkel til TV, så kan det hjelpe å komme litt lenger unna. La oss si 70cm lenger unna. Plager det deg for mye, så er OLED eneste muligheten du har.

 

LG C8 kommer i 77" utgave også....hvis du kan få den til lavere pris en dag. Skjønner at dere ikke vil gå ned i størrelse! 75" er en fin fin størrelse på en TV :)

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Glemte å skrive at det bare er de 15-20 cm på venstre side som jeg merker dette på, når jeg ligger i sofaen på høyre side.

Ikke mulig å sette sofaen lengre unna pga. står et (av alle ting) ett rottebur bak der. Men de dør ut i løpet av ett år nå, så da blir det ny hjørnesofra. Og de er sannsynligvis problemet løst, for hjørnet blir mitt :-)

 

77" OLED hadde vært det perfekte, men ... 89tusen... Ikke i mitt liv, dessverre. Det får heller bli neste gang (om 5 års tid når "alle" har 8K og OLED).

Lenke til kommentar

Har ikke begynt å stille inn noe på bilde enda. Hvilke innstillinger bruker du?

 

Disse :

Expert Settings :

- Backlight (10)
- Brightness (1)
- Contrast (37)
- Sharpness (2)
- Colour (25)
- Tint (0)
- Apply Picture Settings  (All Sources)
- Digital Clean View - Off (Low, hvis/når du ser eldre filmer)
- Auto Motion Plus  (Custom 5/5)
- Local Dimming - Low (High i HDR mode)
- Constrast Enhancer (Off)
- Colour Tone  (Warm2)
- Gamma  (BT.1886)
- BT.1886 (1)
- RGB Only Mode (Off)
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Disse :

 

Expert Settings :

- Backlight (10)
- Brightness (1)
- Contrast (37)
- Sharpness (2)
- Colour (25)
- Tint (0)
- Apply Picture Settings  (All Sources)
- Digital Clean View - Off (Low, hvis/når du ser eldre filmer)
- Auto Motion Plus  (Custom 5/5)
- Local Dimming - Low (High i HDR mode)
- Constrast Enhancer (Off)
- Colour Tone  (Warm2)
- Gamma  (BT.1886)
- BT.1886 (1)
- RGB Only Mode (Off)

Blir ikke bilde veldig mørkt når du setter backlight til 10?? Jeg følgte en expertinnstilling som sa den skulle på 25, men jeg synes bilde ble altfor mørkt så jeg har den på 45, mye bedre synes jeg.

Lenke til kommentar

Blir ikke bilde veldig mørkt når du setter backlight til 10?? Jeg følgte en expertinnstilling som sa den skulle på 25, men jeg synes bilde ble altfor mørkt så jeg har den på 45, mye bedre synes jeg.

 

Disse innstillingene er ikke ment for folk som ser TV/film i dagslys, men mer om kvelden når det er mørkere. En annen ting kan være at du er vant med å ha en TV fra før som hadde FOR høy lysstyrke på.

Lenke til kommentar

Disse innstillingene er ikke ment for folk som ser TV/film i dagslys, men mer om kvelden når det er mørkere. En annen ting kan være at du er vant med å ha en TV fra før som hadde FOR høy lysstyrke på.

Kan være jeg er vant til for høy lysstyrke men synes det er bedre å se på til tross for mørk tv-stue,liker at det er litt punch i bilde

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Blir ikke bilde veldig mørkt når du setter backlight til 10?? Jeg følgte en expertinnstilling som sa den skulle på 25, men jeg synes bilde ble altfor mørkt så jeg har den på 45, mye bedre synes jeg.

Jeg skjønner ikke at disse innstillingene kan være noe gode selv i et helt mørkt rom, alt som gjør tv'en til en god tv er jo nesten skrudd av her.

Warm2 synes jeg gir et bilde som er veldig gulrødt og lite virkelighetsnært, jeg tenker at innstillingene man velger på tven burde gjenspeile hvordan scenen hadde sett ut med øynene i virkeligheten.

Men for all del, folk liker ganske forskjellig type bilder har jeg funnet ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...