Gå til innhold

Strømkilden til dette hybridflyet utvikles i Trondheim


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Skjønner ikke hvor gassturbiner kommer inn her? Fra Trondheim skal leveres generator og frekvensomformer!

 

Teksten under bildet på toppen: "Bak i E-Fan X er en norskutviklet gassturbin som driver en 2,5 megawatt generator"

Beklager, så ikke denne teksten! En gang i tiden utviklet KV (Kongsberg Våpenfabrikk) en gassturbin. Det har sikkert vært en nyttig erfaring på den måten at de fortsatt lager store komponenter til gassturbiner!

 

 

E-FAN X er et spennende prosjekt som jeg har store forventninger til. Flott at norsk industri også er involvert.

Lenke til kommentar

trist å se så mye penger , ressurser og tid kastes bort på noe så tullete og komplett idiotisk som elfly - denne saken handler jo om å gå omveien via en gassturbin for å drive en elektrisk vifte som etterhvert skal få hjelp av batterier . hele opplegget er håpløst tungt , dyrt , komplisert , ineffektivt osv og det kreves alt for enorme mengder begrensede ressurser som fks kobolt , litium , fosfor osv får å bygge elfly , , elbiler osv ... turbingeneratoren her skal vel også kjøres på fossilparafin ... energiløsningen for alle typer trafikk i luft , på vann og vei er gass fordi gass er et veldig reintbrennende drivstoff som er rimelig å produsere og ikkje lager store ressurs og miljøproblemer . med gassdrift kan man kjøre på en miks av hydrogen og andre gasser for å få en veldig energirik og rentbrennende gass . verden har store muligheter til å kjøre mye av trafikken på biogass hvis man satser hardt på forsking og utvikling av mer effektive maskiner med flere arbeidstrinn enn dagens for lengst umoderne og svært ineffektive motorer som lager spillvarme av det meste av energien - utvikling av gassdrevne høyvirkningsgradmaskiner er et veldig mye sakligere og seriøst satsingsområde enn eldrift av alt mulig som i realiteten ikkje er egna for strømdrift . teknisk sett ser eg ingen uoverkommelige problemer med å drive et fly med biogass og eg ser for meg et system der folk kan levere biomasse til kommunale biogassfabrikker tilknytta avfall og avløpssystemet og få drivstoff i bytte så de kan kjøre bilen gratis på eget hageavfall osv - skal de fly kan de levere biomasse og få redusert billettpris .

Lenke til kommentar

 

Patriotismen løper løpsk igjen og manifesterer seg i bildeteksten: ingenting i artikkelen tilsier at gassturbinen er norskutviklet.

 

Når man ser litt etter så finner man https://en.wikipedia.org/wiki/Rolls-Royce_AE_2100. :whistle:

 

Ellers  :thumbs:

 

Skjønner ikke hvor gassturbiner kommer inn her? Fra Trondheim skal leveres generator og frekvensomformer!

det idiotisk ineffektive opplegget er at en umoderne gammeldags fossilparafinfyrt gassturbin skal drive en elgenerator som igjen skal drive en elvifte og etterhvert er det meninga elvifta skal få støtte av batterier .... det er mye lurere og mer effektivt å gå over bekken etter vann ....

Lenke til kommentar

det idiotisk ineffektive opplegget er at en umoderne gammeldags fossilparafinfyrt gassturbin skal drive en elgenerator som igjen skal drive en elvifte og etterhvert er det meninga elvifta skal få støtte av batterier .... det er mye lurere og mer effektivt å gå over bekken etter vann ....

 

En kan tenke seg at batteriene drar flyet opp i marsjhøyde (ca 10000 meters høyde) og deretter går flyet i glideflukt til sitt ankomststed. Oslo-Bergen, Oslo-Trondheim skjer på denne måten (flyr svært kort tid i marsjhøyde). Under oppstigning (15 minutter) brukes nær tre ganger så mye effekt som under marsjfart mens ved nedstigning (20 minutter) brukes ca en tredjedel av marsjfarteffekten (tall for dagens fly). Med hybridfly kan gassturbin/brenselcelle dimensjoneres til ca en tredjedel av makseffekten i dagens fly og denne delen vil sikre ubegrenset rekkevidde og sikkerhet for flyet etter at batteriet er tømt. På strekninger på ca 30 mils flyavstand (som Bergen-Oslo) vil mesteparten av jobben gjøres av batteriet. Grunnet elmotorers fleksibilitet (mange motorer ingen problem, god styring med momentant pådrag etc) kan flyet utformes på en annen måte slik at luftmotstand kan reduseres betraktelig og vingeløft økes i dynamisk samspill mellom elmotorer og vinger.

 

Etter hver vil batteriene få større tetthet og vil kunne brukes også under horisontal flyvning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...