Gå til innhold

Rederiforbundet ber Kystverket om forklaring etter Stad-utspill


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Etter det jeg forstår har det vært minst 30 utredninger, alle med svært negativt samfunnsøkonomisk resultat. Men lokalpolitikerne klarer å presse galskapen gjennom....

Akkurat derfor vi trenger massiv kommunesammenslåing her til lander under 100 kommuner er et fint mål, positive da er vi også blir kvitt KRF og SP; så win win

  • Liker 2
Lenke til kommentar

En brann per 800 000 år er uakseptabelt i forhold til et forlis per tiår. Jeg er ikke sikker på at det er så mye lettere å evakuere fra et brennende skip på åpent hav enn i en tunnel med gangvei på hver side heller.

 

Folks risikooppfattelse er skrudd. Litt som at kullkraftverk ukentlig forårsaker like mange dødsfall som alle kjernekraftulykker til sammen gjennom historien, men likevel er det kjernekraft folk blir redd for.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har vanskelig for å se at en hendelse som brann vil være farligere i en tunnell som er helt rett, har et stort tverrsnitt/høyde og vei/adkomst på begge sider av fartøyet, en det er på Stadthavet der evakuering betyr gummiflåter på ett av de vanskeligste havstykkene på Norskekysten (der det tar timer å løfte opp 5-600 personer med helikopter og brannbekjempelsen må flys ut . https://www.nrk.no/mr/roses-opp-i-skyene-1.8041412.

For på dette havstykket måles det 100-200 døgn med middelvind som er sterkere en den som gir røde trekanter, oppfrodringer om å holde seg inne og instillte ferger i Oslofjorden.

 

For de som synes det er unødvendig så koster den halvparten av det operaen kostet i 2004, omtrent det samme som nye Deichmannske bibliotek som selvsagt folk langs kysten utenom Oslofjorden har liten glede av. Forskjellen er at dette er infrastruktur som gjør det lettere for næringsliv langs kysten å tjene penger til å betale for morroa i Oslo.

Det fraktes millioner av tonn gods rundt Stadt som til tider blir heftet av vær og dermed reduserer konkurransedyktigheten til næring langs kysten. Det fraktes også store mengder gods landevegen som kunne vært fraktet på sjø om pålitligheten var bedre (og redusert trafikken gjennom Oslo) Jernbane finnes jo ikke på kysten må vite.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...