Gå til innhold

[Løst] AMD bygg, 6-7000kr


Anbefalte innlegg

Jeg siterer Gabri3l her fra forumet på en post han sendte meg ang 2600X som er en fantastisk cpu.

 

 

Ah, OK. Vel, da har du missforstått bittelitt. 2600X kan riktignok "overklokkes", men da i form av økt frekvens på alle kjerner mens man i hovedsak kjører workloads som ellers ville tvunget alle kjernenes frekvens lenger ned. Typisk Blender og andre produktivitets programmer. Til spill, så vil for det meste 2600X yte like bra, eller til og med bedre om du lar være å overklokke den. Enkelte spill som Battlefield som faktisk klarer å utnytte mange kjerner, vil riktignok yte litt bedre om man overklokker 2600X, men vi snakker om 1-3%, og da med skjermkort som faktisk klarer å utnytte den. Det som er greia/"problemet", er at på en 2600X så er der 1 eller 2 kjerner som er i stand til å booste opp til 4,2GHz, mens resten av kjernene ligger under det. Samtidig er den såpass "smart" at den utnytter den raskeste kjernen veldig effektivt i spill. Kombinert med at man kanskje bare får 4,1GHz på alle kjerner ved "overklokking". Det er altså raskere enn hva alle kjernene vil kjøre på uten OC, men tregere enn enkelte kjerne boost hastigheten man får om man lar være å overklokke. Derfor jeg setter "overklokke" i anførselstegn her og der. På Intel CPU'er snakker man jo ofte, ihvertfall til nå, om en OC clock som er høyere på alle kjerner, enn CPU'en ellers har boost på bare en kjerne.

 

Man kan altså egentlig kalle 2600X for en ferdig overklokket CPU, og jeg anbefaler den glatt til folk som vil ha maks ut av sin CPU, men ikke liker å måtte "flytte inn" i BIOS. Alternativet er R5 2600 som koster ~1750Kr, også den kan overklokkes, men har en del lavere base og boost frekvenser, slik at å overklokke 2600 gir ganske mye mer mening enn å gjøre det samme med 2600X. 2600 klokker for det meste akkurat like høyt som 2600X når man setter en all core frekvens, og er sånn sett det beste kjøpet på markedet for folk som ikke er redd for BIOS.  :)

 

Jeg tror en 2600 overklokket, eller en 2600X stock vil være et svært godt alternativ til bruksområdet du skisserer. Altså noe å vokse med. Men det er ikke til å skyve under en stol, at til enkel spilling som fortnite, så er Intel CPU'er bedre. Og om du får tak i i5 8400 til veiledende pris, så vil den sammen med et B360 hovedkort og litt 2666MHz RAM gjøre en like god jobb som 2600X. Det er når man skal gjøre mer enn bare litt lett spilling at 2600X løper ifra. For eksempel streaming, som 2600X fikser i god kvalitet uten å hikke, men som er rett ut umulig på 8400.

 

Ellers kan man jo også vurdere at AMD kommer med nye CPU'er til neste år, basert på Zen 2. Disse ser ut til å kunne nesten kjøre Intel konk, om det ikke hadde vært for at markedet er så stort at AMD ikke klarer å forsyne det alene. Poenget er at det kan gi mening å gå for en enda rimeligere CPU enn 2600/X i dag, med plan om å oppgradere til en "R5 3600/X" til neste år. Jeg tror for eksempel en R5 1400 til enda 550 Kr mindre enn R5 2600 igjen, kan være en grei "ventepølse". Men det blir jo en helt annen "filosofi" igjen.  :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...