Gå til innhold

Spørsmål ang bytte av førstegangstjeneste


Heinseberg

Anbefalte innlegg

Hei

Skulle egentlig inn i sjøforsvaret neste år, men fant ut for en stund siden at dette ikke var noe for meg.

Jeg fant da ut at jeg ville søke fallskjermjeger, og heller forsøke det istedenfor SF.

Ringte i dag til vernepliktsverkstedet som det stod beskjed om på Forsvaret sine hjemmesider, og fikk beskjed av en som virket relativt kunnskapsløs at det bare var å sende inn en søknad på siden for fallskjermjeger.

Følte det ikke stemmer i det hele tatt, og at jeg heller må sende en god grunn til dem, framfor bare å sende inn en søknad der jeg bare oppga høyde, vekt og en kort grunn til at jeg ønsket denne tjenesten.

For nå virker det som jeg har søkt fallskjermjeger, men skal fortsatt inn i SF i april.

 

Noen som vet om dette var riktig fremgangsmåte?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

Du blir ikke plassert i Fallskjermjegertroppen, du må søke og dra på opptak for å få plass.

Så ja, du nå sende en søknad, og om Forsvaret anser deg som en god nok kandidat, så får du dra på opptaket. Klarer du opptaket, så kan du komme inn i Fallskjermjegertroppen. Om du ryker ut på grovuttaket haver du i Sjøforsvaret, slik du egentlig skulle. Hvis du ryker ut senere i opptaket, kan du få diverse støttestillinger i FSK, stab, vakt og sikkert andre ting, eller du kan også få mulighet til å dra på for eksempel artillerijegeropptaket. Jeg er litt usikker på alle tjenestene du kan få om du ryker ut av opptaket, men de jeg har nevnt er iallefall noen av alternativene.

Lenke til kommentar

Hei

Skulle egentlig inn i sjøforsvaret neste år, men fant ut for en stund siden at dette ikke var noe for meg.

Jeg fant da ut at jeg ville søke fallskjermjeger, og heller forsøke det istedenfor SF.

Ringte i dag til vernepliktsverkstedet som det stod beskjed om på Forsvaret sine hjemmesider, og fikk beskjed av en som virket relativt kunnskapsløs at det bare var å sende inn en søknad på siden for fallskjermjeger.

Følte det ikke stemmer i det hele tatt, og at jeg heller må sende en god grunn til dem, framfor bare å sende inn en søknad der jeg bare oppga høyde, vekt og en kort grunn til at jeg ønsket denne tjenesten.

For nå virker det som jeg har søkt fallskjermjeger, men skal fortsatt inn i SF i april.

 

Noen som vet om dette var riktig fremgangsmåte?

Fallskjermjeger en en spesiell førstegangstjeneste, og tar bare opp kandidater som aktivt har søkt. Søknadsfristen er i april, og regner med at opptaket forgår om sommeren etter en seleksjon.

Hvis du nylig har søkt så er det allerede for seint. Du vil da ikke bli vurdert før til neste år. Men da er du allerede inne til førstegangstjeneste, og er derfor diskvalifisert.

 

Du kan jo alltids ta kontakt med vernepliktskontoret og be om utsettelse av tjenesten din i Sjøforsvaret pga. påventende opptak til fallskjermjeger...

 

Se for øvrig linken til Forsvaret.no: https://forsvaret.no/fallskjermjeger

 

Endret av gravypressure
Lenke til kommentar

Hei

Er fullstendig klar over seleksjonsprossesen med grovuttak osv. Og hvordan det fungerer med opptak, og hva som skjer om du ryker ut osv.

 

Det jeg lurte på var om det bare var å søke på fallskjermjeger sine sider, selv om jeg egentlig skal inn sjøforsvaret april 2019?

Trodde det var en mer omfattende prosess å bytte avdeling.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Ja, hvis det er åpent for søknader for opptaket i 2019, så er det bare å søke. Om du får ja, så reiser du i Sjøforsvaret i April, også får du perm i Juni for å dra på opptak.

Det er iallefall det fungerer for KS ogBefalsskolen, men mulig det er annerledes for Fallskjermjegeropptaket. Snakk med Forsvaret du, de vet best.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...