Gå til innhold

Bygge PC med AIO kjøler: rekkefølge?


bbble

Anbefalte innlegg

Jeg skal putte sammen et "byggesett" med en svær AIO kjøler (Fractal Designs Celsius S36) . Jeg antar at den vanlige rekkefølgen, altså sette CPU i hovedkort, kjøler på CPU, minnebrikker i hovedkort blir vanskelig å gjennomføre siden kjøleren sitter fast i en stor og klumpete fjøl av en radiator.

 

Nå er dette et middels romslig miditower så det er litt plass til å manøvrere også med noen få komponenter på plass i litt feil rekkefølge, men forrige gang jeg bygde var det i et lite kabinett og da var det arbeidstimer i prøving og feiling før jeg fikk trykt inn vannkjølinga uten å blokke for andre ting. Klok av skade tar jeg dermed gjerne i mot råd om rekkefølge, hvis noen har...

 

Tenker å

1. sette radiatoren inn i kabinettet først,

2. kanskje PSUen også in tidlig? 

3. ette CPU på hovedkortet 

4. sette hovedkortet inn i kabinettet,

5. sette kjøler på CPUen.

6. minne på hovedkort

7. lagringsenheter

8. grafikkkort

9. div kabler hit og dit..

 

Det jeg lurer mest på er altså om det er en god ide å montere radiatoren inn i kabinettet først og så vente med å sette på CPU-kjøleren til etter hovedkortet er satt på plass i kabinettet.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

OK, etter en del analyse og andre foreberedelser.... her er det faktisk bare å sette inn hovedkortet først!

Radiatoren med vifter vil bygge seg nedenfor øverste raden med festepunkter for ATX hovedkortet, slik at det ikke blir mulig å skru dette på plass etter radiatoren.

 

Da får CPU og dilldall bare komme etterhvert...

Lenke til kommentar

Næh....dette var ikke helt enkelt gitt. Det viser seg at radiator og vifter bygger for langt ned fra "taket" i kabinettet, jeg får ikke plugget inn CPU-strømkontakten når "kjøleskapet" er montert, og jeg får ikke montert "kjøleskapet" når jeg har plugget i CPU-strømmen først. (Den som heter EATX_12V1  i brukermanualen, om noen skulle ha behov for litt mer fagspråk).

 

Her er et bilde av elendigheten:

lsEMpaC.jpg

 

For eventuelt nye lesere så kan jeg informere om at dette er et Fractal Designs Define R6 kabinett og en Fractal Designs Define Celsius S36 CPU kjøler, som skal oppå en AMD Ryzen 2700X, som igjen er boltet fast i et Asus ROG Crosshair Hero VII  hovedkort.

 

Nå har jeg snudd viftene på radiatoren (slik at de suger inn) og festet radiatoren på frontpanelet istedenfor. Da har jeg tre vifter som vifter inn (de på radiatoren) og en som vifter ut (bake, øverst). I tillegg kommer PSU viften, men PSUen ligger veldig for seg selv og er bortimot et isolert system med tanke på kjøling, tenker jeg.

 

Det jeg lurer på nå er om jeg bør montere flere vifter for å suge ut lift i tillegg? Det kommer et gigasvært grafikk-kort inni her etterhvert som sikkert har litt krav til sirkulasjon... :hmm: :hmm: :hmm:

Lenke til kommentar

Det er merkelig at det ikke blir tatt mer hensyn til. 

 

Ja, jeg forventer egentlig at en kabinett- og komponent-produsent leverer kabinetter og komponenter som passer hverandre som hånd i hanske, og jeg forventer det mer enn ellers når jeg velger både kabinett og komponent fra samme produsent og litt opp i hyllene. I så måte er jeg faktisk moderat skuffet over Fractal sine produkter her. Jeg fikk på plass radiatoren i fronten, men det var ikke skrufeste der for mer enn 6/10 av skruene som skulle på plass. Det var hull der, men avstandene stemte ikke, slik at dersom jeg skrudde fast nederst, var det øverste hullet på kabinettet for langt nede (ca 2-3 mm) for det øverste hullet på radiatoren.

 

Uansett, resultatet ser någenlunde bra ut, er relativt stillegående og sålangt holder den hele pcen på kroppstemperatur - men jeg har ikke satt ordentlig høy last på den ennå.

 

RY38Vis.jpg

 

Hvis jeg hadde kjøpt budsjettversjonen hadde jeg vært fornøyd med litt mer-gjør-det-selv og improvisasjon.

Endret av bbble
Lenke til kommentar

Ja, jeg forventer egentlig at en kabinett- og komponent-produsent leverer kabinetter og komponenter som passer hverandre som hånd i hanske, og jeg forventer det mer enn ellers når jeg velger både kabinett og komponent fra samme produsent og litt opp i hyllene. I så måte er jeg faktisk moderat skuffet over Fractal sine produkter her. Jeg fikk på plass radiatoren i fronten, men det var ikke skrufeste der for mer enn 6/10 av skruene som skulle på plass. Det var hull der, men avstandene stemte ikke, slik at dersom jeg skrudde fast nederst, var det øverste hullet på kabinettet for langt nede (ca 2-3 mm) for det øverste hullet på radiatoren.

 

Uansett, resultatet ser någenlunde bra ut, er relativt stillegående og sålangt holder den hele pcen på kroppstemperatur - men jeg har ikke satt ordentlig høy last på den ennå.

 

 

 

Hvis jeg hadde kjøpt budsjettversjonen hadde jeg vært fornøyd med litt mer-gjør-det-selv og improvisasjon.

 

Godt jobbet!

det kabinettet der sliter litt med lav "takhøyde", har selv bygd flere vannkjølingsbygg i det, å det er litt kronglete hver gang!

Kudos til deg som fikk det til å se helt og pent ut til slutt! 

 

Men fikk du ikke plass til en 360 radiatorer med riktig avstand på skruehullene i front? har selv kjørt dette kabinettet med 360 i både topp og bunn uten store problemer, har du ett bilde? :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Men fikk du ikke plass til en 360 radiatorer med riktig avstand på skruehullene i front? har selv kjørt dette kabinettet med 360 i både topp og bunn uten store problemer, har du ett bilde? :)

Hei, beklager sent svar, men jeg har vært litt vekke og så måtte jeg prøve en gang til. Jeg sverger på at det var bare delvis fordi du fikk det til å høres så lett ut :)  Jeg er i tillegg litt plaget av stahet og ville gjerne at dette skulle sitte "ordentlig" fast, men slik ser det ut på forsøk 2 med ekstra nøye fastskruing.

W7edom0.jpg

Det er ikke lenger noen mm avvik, snarere 0.5-1 mm, men skruhullene øverst på radiatoren er fortsatt klin umulig å matche opp med utstansingene på kabinettrammen. Dette gjelder de 4 øverste skruehullene, når den er festet nederst først. (Nederst må det faktisk settes opp slik at det matcher, ellers går ikke støv-filteret inn og ut som det skal).

Forsøk 3 kommer ikke før jeg en vakker dag river ut alt og skal sette det på plass igjen, og inkluderer boremaskin, tror jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei, beklager sent svar, men jeg har vært litt vekke og så måtte jeg prøve en gang til. Jeg sverger på at det var bare delvis fordi du fikk det til å høres så lett ut :)  Jeg er i tillegg litt plaget av stahet og ville gjerne at dette skulle sitte "ordentlig" fast, men slik ser det ut på forsøk 2 med ekstra nøye fastskruing.

W7edom0.jpg

Det er ikke lenger noen mm avvik, snarere 0.5-1 mm, men skruhullene øverst på radiatoren er fortsatt klin umulig å matche opp med utstansingene på kabinettrammen. Dette gjelder de 4 øverste skruehullene, når den er festet nederst først. (Nederst må det faktisk settes opp slik at det matcher, ellers går ikke støv-filteret inn og ut som det skal).

Forsøk 3 kommer ikke før jeg en vakker dag river ut alt og skal sette det på plass igjen, og inkluderer boremaskin, tror jeg.

 

Ingenting å beklage for, relativt lavt takhøyde på meg ;)

hehe, stahet er en god egenskap, på godt og vondt!

 

jøsses, det ser jo nesten ut som det er noen produksjonstoleranser som har bomma litt her? har som sagt gjort flere bygg i tilsvarende kabinett, å aldri hatt det problemet!

men, i de 2 øverste hullene der, så tror jeg du klarer å få inn skruer, hvis du bare "kjefter" og banner litt når du prøver! 

 

når det er sagt, så er det sjelden jeg monterer radiatorer med noen annet enn 2 skruer i topp og 2 i bunn, med mindre viftene sitter som "push" ! 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...