Gå til innhold

Jeg har problemer med å installere en ny harddisk.Kan noen h


Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt en "Western Digital 40.0 GB 7200 rpm ATA-100 " harddisk , men har problemer med å få den til å "virke".

Jeg planlegger å ha denne harddisken sammen med min gamle harddisk, men BIOS finner ikke min nye harddisk. Jeg er sikker på at jeg har satt jumperne riktig (den gamle harddisken til master og den nye til slave). Jeg leste også et sted at man bør koble master-harddisken til den ytterse uttaket på IDE-kabelen, men dette hjalp heller ikke. Så prøvde jeg å koble ut den gamle harddisken min, og kun bruke den nye (med riktig jumper-innstilling), men BIOS fant fortsatt ikke noen harddisk. Jeg konkluderte da med at BIOS'en er for gammel (eller noe sånnt) for den nye harddisken min.

Jeg gikk da inn på http://www.westerndigital.com og lastet ned et program som heter "Data Lifeguard tools" som kanskje kunne hjelpe meg. Følgende står skrevet om dette programmet:

 

- Easily partitions and formats the new hard drive.

- Overcomes operating system and BIOS limitations.

- Quickly and safely copies the contents of the existing hard drive onto the new hard drive.

- Tests drive for Ultra ATA compatibility.

- Can quickly diagnose and repair many drive problems that may arise

 

 

Da jeg startet opp pc'en, med en bootdisk med "Data lifeguard tools" på, så fant "Data lifeguard tools" den nye harddisken min. Jeg fikk partisjonert og formatert den nye harddisken ved hjelp av dette programmet. "Data lifeguard tools" installerte noe som heter "EZ-bios", som er en slags "tilleggs-BIOS". Denne finner den nye harddisken min, men den "gamle" BIOS'en finner den fortsatt ikke. Jeg startet så opp pc'en på nytt og windows prøvde å starte. Men under oppstarten av windows (98) så låste hele maskinen seg. Dette skjer hver gang jeg starter maskinen med den nye harddisken installert. Jeg prøvde så å starte opp windows i "Safe mode". Windows startet da uten problemer, og den nye harddisken min kom frem under windows explorer/min datamaskin. Jeg fikk også frem den nye harddisken min da jeg startet windows med "command prompt only".

 

På maskinen min har jeg et "Tekram BX440 ATX P6B40-A4X P-II/P-III AGP" hovedkort. Dette hovedkortet har følgende spesifikasjoner:

 

Processor:

SLOT 1 architecture supports Intel® Pentium® III and Pentium® II CPUs

Intel® Celeron® Processors

CPU Speed Switching Voltage Regulator: 1.3V~3.5V

 

Chipset:

Intel® 440BX PCIset

66Mhz, 75Mhz, 83Mhz, 100Mhz, 112Mhz, 133Mhz speeds supported

 

BIOS:

Flash EPROM

Award® PCI BIOS

FSB (Front Side Bus) Speed selectable in BIOS Setup

On-board Symbios® SCSI BIOS

On screen "Plug-and-Play" Setup

 

Cache Memory:

Built-in to Pentium® III / Pentium® II processor module

 

System Memory:

(4) 168-pin DIMM Sockets

Maximum 512MB RAM

Supports PC100 RAM for 100Mhz CPUs

3.3V SDRAM DIMMs supported: Non-Buffered, SPD EEPROM

 

On-Board EIDE:

(2) UltraDMA/33 PCI Bus Master IDE Ports

LBA Mode, Enhanced PIO Mode, 4HD Autodetect

 

On-Board Super I/O:

(1) Floppy Controller (up to 2.88 MB)

(2) Serial Ports (16550 UART)

(1) Parallel Port (EPP/ECP)

(2) USB Ports

 

Expansion Slots:

(1) AGP Slot

(4) 32-bit PCI Bus Master Slots

(3) 16-bit ISA Slots

 

Dimensions:

ATX Form Factor: 305mm x 170mm (12.0" x 6.7")

 

System Requirements:

ATX Case & Power Supply

 

Jeg har en mistanke om at problemet mitt skyldes at hovedkortet har "UltraDMA/33 PCI Bus Master IDE ports", mens den nye harddisken min er en ATA-100 harddisk. Men det som da er litt merkelig er at den gamle harddisken min er en "13,6 GB Western Digital U-ATA/66". Denne skulle vel heller ikke fungere på hovedkortet mitt? Men det gjør den altså....

I "Data lifeguard tools" så var det et program hvor man kunne endre "ATA'en", så jeg satt den nye harddisken til å "være en" ATA-66 harddisk. Men dette hjalp ikke. Windows kræsjer fortsatt under oppstart. Det samme skjedde da jeg satte harddisken til ATA-33.

 

Er det noen som vet hva som er galt? Kan løsningen være å kjøpe en IDE-kontroller som støtter ATA-100 harddisker?

 

På forhånd takk!

 

 

 

[ Denne Melding var redigert av: tomjohnsen på 2001-10-23 17:38 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da er det nok mest sannsynlig der problemet ditt ligger...har du prøvd å dektere den i bios??

Jeg vet at "eldre hk" sliter litt med store disker men dette ordner seg vanligvis med en bios oppdatering....Lykke til

Vist du ikke har støtte for ATA 100 så bør du ikke bruke ATA 100 kabel

 

Hilsen Geir

Lenke til kommentar

Hovedkortet støtter ikke større harddisker enn 33 GB...

 

På IBM's nye disker er det en jumbersetting for å emulere en 33 GB HD. Bios tror da disken er 33 GB, mens den i virkeligheten er større. I DOS vil du ikke kunne legge inn mer enn 33 GB, mens windows ser hele disken...

 

Mulig det finnes en slik setting på disken din også.

Lenke til kommentar

Jeg oppdaterte BIOS'en min, så nå funker harddisken helt fint i Windows. Men et eller annet må ha skjedd da jeg oppdaterte BIOS, for nå booter ikke pc'en på diskettstasjonen under oppstart av maskinen lengre. Noen som vet hva dette kan skyldes, og eventuelt hva jeg kan gjøre?

 

Det at den ikke booter under oppstart kan vel føre til at jeg får problemer når jeg har formattert harddisken min, og skal reboote med oppstartsdiskett i?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...