Gå til innhold

Apple har betalt skattegjelden til Irland


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Samtlige land bør kreve at disse mer eller mindre statsløse selskpaene betaler skatt til landene de opererer i. Skattetriksene de benytter seg av undergraver velferden.

 

Helt enig - dog er den noen problemer knyttet til hvor man beskattes. F.eks er skattereglene i USA slik at et selskap skal beskattes for all virksomhet, også den utenfor. Dog skjer dette ikke før pengene hentes hjem.

 

Korrekt ville være som du påpeker at man skattet for den reelle virksomheten i et land, f.eks relatert til andel av omsetning. Uten at jeg har nøyaktige tall så vil det være mellom 500 mill og 1 mrd i skatteinntekter. I realiteten betalte de ca 20 mill kr i 2017.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Samtlige land bør kreve at disse mer eller mindre statsløse selskpaene betaler skatt til landene de opererer i. Skattetriksene de benytter seg av undergraver velferden.

 

Hvilken "velferd"? Politikernes velferd?

For at politikerne skal kunne beholde makten (en makt som gir de selv masse goder) må de stadig komme med mer og mer valgflesk, og dette valgflesket er ikke gratis. Tvert i mot koster det penger... MASSE penger... og da leter de med lykt og lupe etter alle steder der de kan finne penger som kan brukes til å finansiere stadig flere ikke-bærekraftige velferds"goder" med.

 

Dog nå sier jeg ikke at det er riktig at Apple eller andre selskaper skal få særfordeler av myndighetene, det er jeg en sterk motstander av. Jeg sier bare at politikerne kanskje ikke har så edle motiver som de kanskje forsøker å gi inntrykk av. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...