Gå til innhold

Bruke Linux som router


Anbefalte innlegg

Hei

 

jeg har tenkt og bruke en gammel compaq maskin som router. har lastet ned smoothwall (tror d heter d). altså en linux router..

 

Hvordan skal jeg sette opp dette? har brukt windows i alle år så jeg har ikke peiling på linux.

 

Håper noen tar seg tid til å hjelpe meg..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann!

 

Smoothwall er ikke noe vrient å sette opp. Les litt på sidene deres, manualen som ligger der er ikke så vrien å forstå.

 

En kjapp oppsummering over hvordan man gjør det er:

 

1. Ta PC-en du skal bruke som firewall/router og sett 2 nettverkskort iden. Du trenger også en harddisk på ca. 300 MB og cd-rom/floppy (avhenger om du kan starte på cd'en)

 

2. Boot oppmaskinen på cden, evetuelt lag disketter til å starte på dersom du ikke får til dette.

 

3. Følg instruksjonene nøye, les ALT av informasjon, så slipper du overraskelser...

 

4. koble router PC-en til internett oppkoblingen din (ADSL modem/kabel modem el. lign) og til lokalnettverket, via en HUB eller switch.

Hvilket nettverk du skal bruke må du bare gjette deg frem til.. Om du ikke ser det i oppstarten da.

 

5. begynn å surf!! heh...

 

Det er den ultrakjappe versjonen...

Du må lese litt selv før du begynner og det er en fordel å vite endel om PC-en du skal bruke som router, spesielt nettverkskortene. Husk at ikke alle er støttet av Linux, og vil derfor ikke alltdi fungere.

 

Håper det hjalp litt på vei...

Lenke til kommentar

Quote:


Det er den ultrakjappe versjonen...

Du må lese litt selv før du begynner og det er en fordel å vite endel om PC-en du skal bruke som router, spesielt nettverkskortene. Husk at ikke alle er støttet av Linux, og vil derfor ikke alltdi fungere.


 

Holder på med det samme prosjektet som den som skrev det originale innlegget. Og er vel ikke så veldig mye mere erfaren enn ham.

 

Men, jeg har i alle fall fått til installasjonen, men nå viser det seg at ISDN kortet mitt ikke blir oppdaga av Smoothwall.. Jeg har et Eicon Diva Pro kort, storebroren til Diva kortet som faktisk *er* støttet. Betyr det da at jeg må få tak i et ISDN kort som er støttet for å få dette til å fungere? Ikke noen mulighet for å skaffe drivere til å støtte kortet noe sted? (Har sjekket på Eicon sine sider, og fant vel dessverre ikke så mye ut der heller.. :sad: )

 

Mvh.

Tore Klev

Lenke til kommentar

Satt opp en gammel PI 133MHz med smoothwall idag. Møtte ingen store problemer selvom dette var mitt første møte med linux. Eneste var at jeg måtte manuelt velge nettverkskort for å få 100Mbit kortet på "grønt lag" og 10Mbit kortet på "rødt lag". Proben satte dem omvendt. Ellers funker det fin fint :smile:

 

Eneste dumme, med tanke på støynivå, er at HD'n står og går uansett om det er klienter koblet til eller ikke.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-05 11:50, Akelbee skrev:

Kan du fortelle noe om hvordan du fant ut hvilke manuelle settinger som skal gjøres for å få nettverkskortene til å funke?


(Sliter akkurat med den samme jobben, problemet er Smoothwall og CNet nett-kort)


 

Velg setup istedenfor probe-> Velg en Cnet driver -> klikk OK -> done :smile:

 

Husker man kunne velge Cnet drivere.

 

Lurer du på hvordan chip som er på kortet kan du ta det ut å lese hva som står på den største chipen.

 

I mitt tilfelle var det RTL8139, da valgte jeg driveren med RTL8139 i navnet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...