Gå til innhold

Setter i nytt utstyr - temperaturen skyter i været

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Fikk det nye "stashet" mitt i går og gikk sporenstreks igang med å sette det i maskina. Her der det nye utstyret jeg kjøpte:

- MSI K7N2 DELTA-ILSR

- XP 2500 Barton + kjøling

- 2x512 Apacer ram brikker

- Connect3d 9600XT

Etter dette (+ flashing til nyeste BIOS og nyinstallasjon av XP Pro) skjedde det noen merkelige ting som jeg gjerne vil ha svar / løsninger på:

* Min LG CD-ROM ble plutselig svært varm - CD plater som kun var i noen få minutt ble mye varmere enn før. Jeg har en HD i en HD-skuff (flytter data mellom jobb og hjem) som sitter rett over CR-ROMen og denne var også merkbart varmere enn før. Hvorfor blir det varmere nå enn med mitt MSI KT3 HK? Tempen lå på rett over 40 grader på CPUen og kabinett tempen var heller ikke så høy.

* Installerte Nforce drivere for HK fra CD. Etterpå lastet jeg ned de nyeste driverene og prøvde å installere dem. Plutselig kutta maskina og reboota. Etter dette henger bare installasjonsprogramet til Nforce driverne og jeg må avslutte prosessen for å avslutte det. Hva skjer?

* Mitt Connect3d 9600XT kort blir gjenkjent som "Radeon 9600 Series" og ikke XT. Dette er jo ikke noe big deal, men jeg vil jo gjerne at det skal stå XT da iom at det er et XT kort :)

* I BIOS står FSB på 100MHz og maskina går på 1800MHz slik det skal. Den gjenkjenner CPUen riktig, men før måtte man jo stille opp FSB til feks 133 for at maskina skulle gjenkjenne prosessoren riktig. Trenger man ikke røre denne settingen mer - fikser maskina/biosen dette selv?

Takker for alle svar :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er onsdags morgen...

Nyere utstyr blir som regel varmere enn eldre. Prosessorer, hovedkort og skjermkort utvikler mere varme nå enn før. (Det finnes selvsagt unntak).

Om kjølingen i kabinettet er den samme vil du selvsagt oppleve at andre ting inne i

Det at det ikke står XT er helt vanlig.

FSB skal stå på 166 MHZ, multiplikator 11. Bruk Aida32 for å dobbeltsjekke, http://www.aida32.hu/

MVH Audun

Skrevet

Hehehe... Ja - du har rett i at det er onsdags morgen; kjenner det i kroppen...

Men det som er så rart er at tempen i kabinettet og på CPUen er lavere enn før, det er selve HDskuffen og CDromen som er mye varmere. Når jeg tar ut en CD så er den markant varmere enn før :roll:

Når det kommer til FSBen skal den jo ikke stå på 100MHz, så jeg skal sjekke dette med 166 MHz senere. Problemet er bare det at både bios og Windows rapporterer rett CPU speed... Pussig

Kos deg med kaffen da :)

Skrevet

Da har jeg satt opp FSB fra 100 til 166 - uten at det fikk noen konsekvenser for hastigheten på prosessoren... Litt rart, men men.

Var inne i Aida32 og kikket på temp og vifte situasjonen og så at min IGLOO 2450 LIGHT kun går på ca 2200 rpm. Er dette rett hastighet? Skal den ikke kjøre litt fortere enn dette?

Tempen var ved (delvis) idle 47 grader.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...