Gå til innhold

NAS-kabinett til lokal lagring?


Anbefalte innlegg

Jeg har en stasjonær PC stappa full av harddisker, som er kobla til min projector og brukes til å se filmer og serier i KODI. Jeg lurer nå på om jeg skal ta ut 4 disker med og heller sette dem i en NAS, eller evt. en DAS, som jeg så kan koble til det lokale nettverket. Poenget er at jeg da vil kunne bruke denne NAS-en til å spille av ting i KODI, uten at det trenger å gå gjennom PCen.

 

Jeg har altså egentlig ikke bruk for noen avanserte nettfunksjoner, siden det ikke er noe innhold som skal lastes opp eller ned fra internet, men den bare skal brukes som en lagrings-hub på mitt lokale LAN.

 

Er det noen som har erfaring med slik lokal bruk av DAS/NAS og evt. har noen råd om modeller jeg burde gå for?

Endret av Ribtinitus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Sletttet+98134

Hva mener du med ikke fullverdig NAS? Du har DAS-løsninger men da er du avhengig av at maskinvaren den er koblet til står på for å aksessere diskene. NAS er NAS, du har ikke noe "ikke-fullverdig", et NAS er per definisjon tilgjengelig via nettverket ditt. Det finnes massevis av små fire-diskers NAS tilgjengelig, sjekk ut QNAP, Synology for eksempel. Som alt annet så får du det du betaler for, de laveste prisede har gjerne atom-CPU og lite RAM. Skal det bare være ren servering av filer via nettverk holder det sikkert, men til alt annet vil det bli tregt. Dagens NAS kan gjøre mye annet enn å dele ut filer. Eksempelvis kjører jeg virtuelle maskiner, containere og native apper (Plex f.eks) rett på min QNAP.

Lenke til kommentar

Hva mener du med ikke fullverdig NAS? Du har DAS-løsninger men da er du avhengig av at maskinvaren den er koblet til står på for å aksessere diskene. NAS er NAS, du har ikke noe "ikke-fullverdig", et NAS er per definisjon tilgjengelig via nettverket ditt. Det finnes massevis av små fire-diskers NAS tilgjengelig, sjekk ut QNAP, Synology for eksempel. Som alt annet så får du det du betaler for, de laveste prisede har gjerne atom-CPU og lite RAM. Skal det bare være ren servering av filer via nettverk holder det sikkert, men til alt annet vil det bli tregt. Dagens NAS kan gjøre mye annet enn å dele ut filer. Eksempelvis kjører jeg virtuelle maskiner, containere og native apper (Plex f.eks) rett på min QNAP.

Aha! Beklager surr i begrepene. Jeg var ikke klar over at det var noe som het DAS, men det var nok heller det jeg var på utkikk etter da ja. Regner med at dette er vesentlig billigere enn NAS?

 

Og hva skal jeg isåfall lete etter for å finne DAS-alternativer? Et søk etter "DAS" på komplett gir bare linker til tyske bøker ;P

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

DAS (Direct Attached Storage) kan være så mangt, en USB-disk koblet til en maskin vil for eksempel gå under definisjonen DAS. Tror ikke det er det du er på jakt etter da det ikke vil gi deg noen fordeler kontra oppsettet du har i dag. Sett litt banalt så kan du egentlig si at PC-en din er en form for DAS.

 

Hvis du er ute etter en enkel boks som du kan lagre data på som du kan aksessere via nettverket ditt er det NAS du er ute etter. Det finnes et hav av forskjellige varianter og priser. Sjekk ut QNAP og Synology som sagt. De har alt fra 2 bay og oppover.

Lenke til kommentar

DAS (Direct Attached Storage) kan være så mangt, en USB-disk koblet til en maskin vil for eksempel gå under definisjonen DAS. Tror ikke det er det du er på jakt etter da det ikke vil gi deg noen fordeler kontra oppsettet du har i dag. Sett litt banalt så kan du egentlig si at PC-en din er en form for DAS.

 

Hvis du er ute etter en enkel boks som du kan lagre data på som du kan aksessere via nettverket ditt er det NAS du er ute etter. Det finnes et hav av forskjellige varianter og priser. Sjekk ut QNAP og Synology som sagt. De har alt fra 2 bay og oppover.

Ok, da blir det altså NAS likevel, hehe. Var bare litt i overkant dyrt synes jeg. Derfor jeg titta etter noe som var litt strippa ned for å gjøre det billigst mulig.

Lenke til kommentar

Jeg har altså egentlig ikke bruk for noen avanserte nettfunksjoner, siden det ikke er noe innhold som skal lastes opp eller ned fra internet, men den bare skal brukes som en lagrings-hub på mitt lokale LAN.

 

Hva med en HP ProLiant MicroServer Gen7 N54L ?

 

En enkel, 4-bay kasse med Gigabit Ethernet I/F som riktignok ikke lenger er i produksjon, men de er fortsatt å få tak i ...

 

Jeg kjører "Windows Home Server 2011" på N36 (som er en av forgjengerne til N54) og bruker den som filserver, og den leverer jevnt over >100MByte/s, så det er ikke noe problem å serve filmer til KODI e.l. som kjører på en PC et annet sted i nettverket.

 

Jeg har planer om å installere FreeNAS på en sånn en, men har ikke funnet tid til det prosjektet ennå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Ok, da blir det altså NAS likevel, hehe. Var bare litt i overkant dyrt synes jeg. Derfor jeg titta etter noe som var litt strippa ned for å gjøre det billigst mulig.

 

Skal du ha et pre-bygd NAS er det det koster dessverre, du får de ikke så mye mer nedstrippet enn hva de billigste er. Det går an å bygge selv, da kan du f.eks bruke gammel serverhardware eller en gammel PC. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...