Gå til innhold

Frilans - anbefalinger - erfaringer


Sway90

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Noe som har brukt eller bruker hireme.no eller coolcompany for å slippe alt av papirarbeid og bekymringer? Erfaringer?

 

Eller har dere enkeltmannsforetak og syns det fungerer greit?

 

Syns dette høres ut som en flott løsning men skulle gjerne hørt fra flere om de er fornøyd og om det fungerer bra. Fant kun en anbefaling på Facebook. Vet ikke om dette er fordi de ikke har holdt på så lenge eller om folk bare ikke gidder å legge igjen anmeldelse.

 

Ønsker gjerne å høre om anbefalinger og erfaringer rundt dette å fakturere og ta seg betalt i frilansyrket. Det er lite å finne på nett. Virker som om mange vil holde ting for seg selv?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

Det beste er å starte enkeltpersonsforetak. Da slipper du at andre selskaper tar prosenter av salget ditt.

Her er link til hvordan du starter: https://www.altinn.no/starte-og-drive/starte/registrering/starte-og-registrere-enkeltpersonforetak/

Jeg anbefaler å bruke conta eller lignende program til å fakturere.

Husk å opprette egen bedriftskonto i banken din og bruk den for å fakturere.

 

Dersom du ikke ønsker å gjøre enkelt regnskap og ikke orker å starte enkeltpersonsforetak, ville jeg anbefalt coolcompany eller lignende.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei,

Vet ikke om du har bestemt deg, men jeg vil råde til å gå for etablering av vanlig enkeltpersonforetak (ENK). Jeg gjorde dette for 2-3 år siden, og med den nye og forenklede skattemeldingen for ENK trenger du ikke å engasjere noen tredjepart for å ta deg av regnskap, da alt går veldig enkelt og greit på altinn. 

 

Jeg har jobbet i en fast freelancestilling hos et 3D-firma som heter Sigssoft 3D i to og et halvt år og i tillegg tatt på meg diverse andre oppdrag ved siden av. Som det nevnes over anbefaler jeg å sette opp en egen inntektskonto for fakturering. Jeg har også en dedikert konto til oppsparing av skattepenger, slik at jeg holder disse separert fra resten og ikke møter på noen overraskelser i forbindelse med forskuddsskatten.

 

Håper du finner ut av det, og lykke til med foretaket!

Endret av mws
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...