Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Umyndige onkelbarn som arvinger i testament


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

For første gang forsøker jeg å sette opp et testament og jeg ønsker å ha mine umyndige nevøer og niese som hovedarvinger. Jeg var i kontakt med DNB i dag og spurte om de kunne tilby eventuell opprettelse av sperrede konti for de ved min eventuelle død (bank i bordet) og som blir frigjort for de når de blir myndige. De forklarte da at dette var en tjeneste de ikke lengre tilbyr, siden de har opplevd mange søksmål fra andre arvinger med lange rettsprosesser og hvor de har tapt i retten. De anbefalte meg å kontakte en advokat/jurist for å høre hvordan dette kan gjennomføres i praksis, så da vil jeg gjerne spørre her. Er det noen som kjenner til denne problemstillingen og har tips for hvordan jeg bør gå frem? Jeg ønsker ikke å involvere deres foreldre på noen som helst måte.


Anonymous poster hash: ef349...806



Anonymous poster hash: ef349...806
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke om du har ektefelle eller livsarvinger, men går ut ifra at det ikke er tilfelle basert på hvordan du ønsker å testamentere dine verdier. Ved død er dine konti sperret for uvedkommende, så det vil ha samme effekt å ha midlene på egen konto som en slik konto du etterspurte hos DNB. Du kan levere testamente til tingretten du sogner til for oppbevaring. Det koster en snau tusenlapp. Testamente vil komme for en dag når du dør - enten ifm. skifteerklæring ved privat skifte eller ved offentlig skifte. Vær klar over problemstillinger som reiser seg ved forvaltning av arv dersom dine tante/onkel-barn fortsatt er umyndige når du går bort, herunder føringer for forvaltningen av arven. Testamentariske bestemmelser om utbetaling, føringer for og begrensninger i bruk, særeie osv. kan det også være en idé å gjøre seg noen tanker om.

Endret av Compoundinterest
Lenke til kommentar

Ved død vil retten til å disponere over dine konti gå over til dødsboet v/den som er legitimert med skifteattest. Så det har ikke samme effekt å ha midlene på en av dine egne konti, for disse er ikke sperret for dødsboets representant.

 

Poenget her er at hvis du dør mens arvingene er umyndige er det barnas foreldre som foretar privat skifte på sine barns vegne. Du bør altså vurdere å bestemme i testamentet at skiftet skal være offentlig (vil koste ca. 30k per i dag), alternativt engasjere en privat testamentsfullbyrder, hvis det er viktig for deg at foreldrene holdes helt utenfor.

 

Du kan testamentere dine midler til den/de umyndige og stille som vilkår at de skal forvaltes av vergemålsmyndigheten til barna fyller 18 år (eller enda lengre). Skal et slikt vilkår være effektivt når barna er over 18 år må det etableres beslagsforbud etter dekningsloven kapittel 3.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...