Gå til innhold

– Facebook brenner seg ekstremt hvis de ikke bidrar til felles­skapet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skatt som kreves inn via tvang er ikke et bidrag til fellesskapet. Folk som liker FB oppfatter FB som et bidrag til dem selv og likesinnede. Folk som ikke liker FB har ingen problemer med dette. Det er dette er fellesskap.

 

Bare tull. Det er 100% frivillig av Facebook å operere i Norge. Det er absolutt ingen tvang i å kreve skatt fra selskaper.

 

Hvis argumentet ditt handlet om mennesker hadde det sett anderledes ut.

 

Det å kunne drive et selskap med begrenset ansvar i Norge er et privilegium.

 

Det er uklart for meg om Facebook i det hele tatt har en positiv effekt på økonomien i Norge noe som burde være et krav for å i det hele tatt operere et selskap i Norge.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dette er opp til EU å avgjøre og ikke norske politikere og byråkrater. Et Norge med et samlet storting som har ratifisert hele 99,8 prosent av alle EU-direktiver har underkastet seg denne unionen.

 

Det virker som du ikke forstår problemstillingen. Det er internasjonale forpliktelser helt uavhengig av EU som gjør at Norge tillater utenlandske firma å operere i Norge uten å betale skatt. F.eks. OECDs arbeid med skatteavtaler definerer i stor grad hvor inntekt skal allokeres.

 

EU forandrer ikke dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

NBIM (oljefondet) eier ,71% av for eksempel Facebook. NBIM som er eid av Norges Bank, er fritatt for skatt world-wide har jeg lest (eiendomsinvesteringene unntatt). For Norge er skatten som Facebook eventuellt da må betale rundt om i verden, virke negativt i forhold til evt. utbytte og verdsettelse av Facebook i aksjemarkedet.

Lenke til kommentar

NBIM (oljefondet) eier ,71% av for eksempel Facebook. NBIM som er eid av Norges Bank, er fritatt for skatt world-wide har jeg lest (eiendomsinvesteringene unntatt). For Norge er skatten som Facebook eventuellt da må betale rundt om i verden, virke negativt i forhold til evt. utbytte og verdsettelse av Facebook i aksjemarkedet.

 

Det spiller da ingen rolle? Det vil være positivt for alle aktører i hele verden bortsett fra Facebook. Det vil:

 

- Redusere skatten til alle norske borgere

- Redusere skatten for alle norske firma

- Gjøre markedet Facebook operererer i mer likt et fritt marked ved at aktørene opererer med like vlikår.

Lenke til kommentar

 

NBIM (oljefondet) eier ,71% av for eksempel Facebook. NBIM som er eid av Norges Bank, er fritatt for skatt world-wide har jeg lest (eiendomsinvesteringene unntatt). For Norge er skatten som Facebook eventuellt da må betale rundt om i verden, virke negativt i forhold til evt. utbytte og verdsettelse av Facebook i aksjemarkedet.

 

Det spiller da ingen rolle? Det vil være positivt for alle aktører i hele verden bortsett fra Facebook. Det vil:

 

- Redusere skatten til alle norske borgere

- Redusere skatten for alle norske firma

- Gjøre markedet Facebook operererer i mer likt et fritt marked ved at aktørene opererer med like vlikår.

Enig i at for Facebook og alle andre selskaper i hele verden, er det å betale skatt en kostnad som man knapt får noe igjen for.

 

At skatten for norske borgere eller bedrifter blir endret om noen internasjonale selskaper betaler skatt i Norge tror jeg mindre om - skattekåtheten hos politikere er ikke slik innrettet at skattesatser blir satt etter "behovet" for finansiering av samfunnet.

 

Ingen internasjonale selskaper, uansett hvilket land de er hjemmehørende prøver betale så lite skatt som mulig.

 

Mitt poeng var dog, at NBIM sitter å får utbytte fra selskaper med en totalverdi på 8500 milliarder (med fradrag for obligasjoner og eiendom) - eller hvis de bare fikk 1% av verdien 85milliarder i året i utbytte skattefritt, og ingen kildeskatt som andre selskaper/personer må betale. Så Norge sitter litt i "glasshus" når det kommer til skatt.

Lenke til kommentar

>>Støre slo fast at dagens system – der globale selskaper flytter overskudd og dermed unngår å betale skatt i de landene de tjener pengene – ikke kan fortsette

 

 

Jonas er nok ukjent med skatteplanlegging.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/K0yAX/ny-bok-omtaler-stoere-som-kaviar-sosialist-beskyldes-for-skatteplanlegging

 

Forøvrig var han ivrig med å ta ut utbytte før de nye skattereglene på utbytte kom.

 

- Gjør som jeg sier og ikke som jeg gjør. -

Gammelt jungelord fra Jonas.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...