Gå til innhold

Skal kjøpe meg skanner til kopiering av bilder og 35 mm negative.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skal du kunne scanne både papirkopier og negativ er det vanskelig å komme utenom en A4-scanner som KanonEOS linket til Forævrig enig i V800 er et av de baste alternativene. Epson har også flere modeller til lavere pris. V600 tror jeg er noe rimeligere og Canon har også tilsvarende produkter.  

 

Vær obs på at alle A4-scannere som også er beregnet for negativ opererer med en veldig høy maks oppløsning. Dette er oppløsningen til selve scanner-brikken og er helt urealistisks høyt i forhold til reell oppløsning som begrenses av at det ikke er god nok presisjon i en slik scanner til å utnytte den teoretiske oppløsningen.

 

Tester viser en reell oppløsning på litt under til litt over 2000 dpi for denne type scannere, dvs at du kan regne med å få et bilde på rundt 6MP. Du kan selvsagt scanne i mye høyere oppløsning, men det vil ikke gi mer detaljer i bildene. Jeg har scannet en god del med en eldre Epson-modell. Selv om 6MP ikke høres mye ut i dag oppfatter jeg resultatene som rimelig brukbare bildefiler, men er du ute etter absolutt høyeste oppløsning må du se på egne filmscannere, eventuelt avfotografere i stedet med et bra kamera. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...