Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Snakk om personlig økonomi med kjente og venner?


Anbefalte innlegg

Man velger ikke bosted ut fra boligprisene. I områder hvor det er bra med jobber er det mange som vil bo, og da er prisene høye. I mitt område får man et OK hus for 6-10 mill, og en middels leilighet (80-90 kvm med 2 soverom) for 4-6 mill. Jeg velger likevel å bo her, ikke der hus koster 2-3 mill, da mulighetene for både jobb og en meningsfylt fritid er mye bedre for meg her.

Selvfølgelig er boligprisene varierende avhengig av hvor man bor, men lønningene varierer mer eller mindre tilsvarende - det var det jeg tok høyde for med å dra inn vår lønn. Hadde jeg flyttet til en større by måtte jeg forvente å betale mer for bolig og samtidig hatt høyere inntekt i samme stilling. Jeg har da ikke en "godt" betalt jobb men allikevel samme lønn og hus med sokkelleilighet til halve prisen.

 

(Jeg kan selvfølgelig bomme, men jeg hører ofte at folk i mitt område også si at man "må" ut med 4m+ for et hus og det stemmer ikke. Kun om man velger å ha svært høy standard.)

Endret av Invader Zim
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Folk er vel litt nysgjerrige. Det høres jo ut som at dere er i en situasjon de fleste av vennene dine skulle ønske de var i. Nyetablert med både hus og hytte. Hvis de har sammenlignbare inntekter håper de kanskje på noen tips til hvordan havne i samme situasjon. Husker jeg hadde en kamerat første året på studiet som fikk kjøpt seg leilighet uten egenkapital for et par år siden. Selvfølgelig var vi nysgjerrige på hvordan dette var mulig og om det kunne være mulig for oss også. Hvis han har lånt penger av familien så kan man jo slå fra seg tanken, men hvis han har gjort noe annet lurt som vi kunne gjort også, så kunne det jo være en mulighet. Slik tenker hvertfall jeg. Akkurat dette ser jeg er en gjenganger når medstudenter kjøper seg leilighet. 
 

Er ellers enig i at man ikke spør hvem som helst om hva som helst og at privatøkonomi til en viss grad fint kan være privat. Samtidig mener jeg det er alt for mye "stigma" rundt det å prate om privatøkonomi og at man raskt enten blir en skrytepave eller uforskammet nysgjerrigper. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...