Gå til innhold

Studie: Tenåringer som bruker mobilen mye, får lettere ADHD

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Testen som ble brukt i studien bygger på DSM-IV-kriterier for ADHD hos voksne. Et av DSM-IV kriteriene for en ADHD diagnose er "Several inattentive or hyperactive-impulsive symptoms were present before age 12 years." Så, de oppfyller ikke ale kriteriene til å bli diagnostisert med ADHD, men de viser noen symtomer. Dermed er det misvisende å kommunisere at de lettere får ADHD, når det kun er bevist en korrelasjon mellom mobilbruk og symptomer relatert til ADHD, ingen diagnose.

"Får" er bøyd i presens, og selv om jeg selv måtte tenke meg om et par-tre ganger, så ser jeg ikke bruken som teknisk feil. Men, med måten det blir brukt i dagligtalen så brukes det ofte i tilfeller der kausaliteten er tydelig. Så selv om det ikke er teknisk feil bruk av ordet, så kan jeg sympatisere med de som tenker at det setter en kausalitet.

https://www.cdc.gov/ncbddd/adhd/diagnosis.html

Gjest Slettet+5132
Skrevet (endret)

Ja. Overskriften. Det er sånn denne diskusjonen begynte!

Some nevnt en del ganger nå: overskriften sier ingenting om kausalitet, men jeg skal medgi at den blander symptomer og diagnose.

Endret av Slettet+5132
Skrevet

Ikke for å være på villspor. Men får man ADHD fordi en hopper fra det ene til det andre når det kommer til mobilen? Eller blir man rett og slett så avhengig av mobilen at man nærmest blir rastløs og ukonsentrert uten den?

Skrevet

Some nevnt en del ganger nå: overskriften sier ingenting om kausalitet, men jeg skal medgi at den blander symptomer og diagnose.

Ja, jeg ser du påstår det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...