Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Høyere utdanning - Karakter. Hvem har tilgang til disse


Anbefalte innlegg

Hei, jeg er på 4 året og tar høyere utdanning på folkehøyskolen. Er nysgjerrig på hvem som har full tilgang til karakterene mine? Er det de som jobber på eksamens kontoret, eller er det kun den personen som har ansvaret for min utdanningslinje som kan se og endre?

 

Kan absolutt alle universitets lærere og arbeidsgivere se resultatene? Lurer bare på hvor privat karakterene mine egentlig er.

Endret av willy777
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle som jobber på eksamenskontoret og studiekoordinatorer etc. i administrasjonen har tilgang. Universitetslærere har normalt ikke direkte tilgang, normalt ikke engang til egne studenter (får bare kandidatnr. som er "tilfeldig"), men kan få tilgang til resultater via administrasjonen dersom det er behov for det.

 

Arbeidsgivere har ikke tilgang, og praksisen er så vidt jeg vet også at karakterer ikke gis ut til arbeidsgivere som måtte spørre utdanningsinstitusjonen. Det arbeidsgivere kan gjøre for å sjekke om et vitnemål og karakterer er ekte er å sende dette inn til institusjonen, så vil de sjekke det opp mot sine arkiv og gi et ja eller nei svar.

 

Så relativt begrenset. Dog, så vidt jeg vet blir karakterer ikke regnet som sensitive personopplysninger etter personopplysningsloven. Offentlighetsloven §26 gir videre utdanningsinstitusjoner mulighet til å unnta karakterer og vitnemål fra "Loven om rett til innsyn i dokument i offentlig virksomhet". Men merk at lovteksten sier "kan unntas", og ikke må.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...