Gå til innhold

Verdi på Asus ROG laptop


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei godt folk!

 

Vurderer å selge min gamle laptop ettersom jeg har gått over til stasjonær. Lurte på hva dere tenker er en fornuftig pris for denne her:

 

https://www.netonnet.no/art/data-og-nettbrett/laptop/15-16-tommer/asus-rogg551jw-cn156h/215806.10997/

 

Takk for hjelpen.

 

Tja, 2.500 - 3.500,- dersom den ikke ser så slitt ut (fjern eventuelle klastrelapper og rens den før du tar bilder).

Endret av Professor Balthazar
Lenke til kommentar

Dette er de to rimeligste maskinene jeg finner på prisjakt.no som er noenlunde tilsvarende speccet:

https://www.prisjakt.no/product.php?p=4696137

https://www.prisjakt.no/product.php?p=4689438

 

Begge har en quadcore intelprosessor, 8 GB RAM, 1080p skjerm, SSD, og lower mid-end skjermkort som bør takle selv nyere spill så lenge en ikke er veldig kresen på grafikk og framerates. Begge koster ~7k, og begge disse ser ut til å være tilbudspris. Opp mot 8k finner jeg flere nær identisk speccede modeller.

 

Jeg legger derfor til grunn at gjengs pris for en tilsvarende speccet modell er 7-8k, og videre at en fair pris for en brukt maskin som gjerne har et par år igjen av reklamasjonsfrist og som fremstår svært pent brukt er 60-70% av markedsverdi. Basert på dette er realistisk salgsverdi for din maskin i sjiktet 7000 x 0.6 = 4200 til 8000 x 0.7 = 5600 forutsatt at den er svært pent brukt (i.e. "som ny", eller bortimot).

 

Nå skal det sies at for meg sitter det litt lenger inne å spandere 60-70% av markedsverdi på en laptop enn 60-70% av markedsverdi på en stasjonær PC. Jeg er nok litt fin på det, og ville i utgangspunktet aldri kjøpt brukt periferiutstyr av typen man gjerne har langvarig fysisk kontakt med (mus, tastatur, headset). Et godt brukt tastatur kan være langt skitnere enn det ser ut til på overflaten, og et laptoptastatur kan være svært vanskelig å rengjøre ordentlig. Like fullt skriver jeg dette på en refurbished laptop som var 6-7 år gammel da jeg fikk den. Nå bruker nok jeg langt mer tid enn gjennomsnittet i befolkningen med hendene på et tastatur, men denne laptopen bruker jeg ikke regelmessig, og ettersom den var refurbished av en profesjonell aktør som spesialiserer seg på dette da jeg fikk den, la jeg ikke særlig vekt på at den var brukt.

 

Så med det sagt: er det svært tydelige bruksmerker, særlig håndleddsmerke nedenfor WASD, kan du ikke forvente å få i nærheten av 60-70% for den. Jeg vil egentlig ikke spekulere i konkret pris, annet enn under dette. Er den derimot i pen stand ville jeg siktet en plass mellom 4-5k. Skal du selge på Finn ville jeg lagt den ut kanskje en tusenlapp høyere og tilføyd noe sånt som "pris kan diskuteres ved hurtig avgjørelse" for å indikere rom for pruting, noe jeg går ut ifra er temmelig standard gitt ågerprisene som florerer på brukt utstyr der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...