Gå til innhold

BIOS oppdager ikke M2.


Anbefalte innlegg

Hei !
 
Jeg har en stasjonær pc med SSD disk som jeg har montert inn en 

Samsung 970 EVO 500GB PCIe M.2 SSD . Denne har jeg montert i et adapter 
M.2 NVMe SSD NGFF to PCIE 3.0 X16 Adapter M Key Interface Card FULL SPEED  i en PCI port på hovedkortet 

Jeg har brukte først Samsung Migration software for å speile disken over på ny M.2 disk . Men ny disk i PCIe spor er ikke synlig i BIOS.(BIOS er oppdatert til siste versjon)
Brukt Mini Partion Tool og endret MBR til GPT partisjon for ordinær Kingston SSD disk . Win 10 startet merkbart kjappere opp.

Brukte så Mini Parttion Tool og kopierte hele Kingston disken over på ny M.22 disk .

Når jeg åpner BIOS er kun Kingston disken tilgjengelig som boot medium .  Uansett hvilken setting jeg endre på i BIOS bootmeny .

Er det noen som har formening om hva jeg evt ikke har satt korrket i min BIOS siden M.2 disken ikker er tilgjengelig i Windwos bootmanager i BIOS ?

M.2 disken er fullt synlig i windows og Mini Partion Tool og når jeg kopierer (speiler) disk 1 (240 Gb)til disk 2 (500Gb) burde begge vært tilgjengelig for booting i BIOS .

Kobler jeg fra SATA disken booter ikke pc'en opp ...

 

post-177605-0-56138300-1531066053_thumb.gif

post-177605-0-82299200-1531066082_thumb.gif

post-177605-0-72693400-1531066304_thumb.jpg

post-177605-0-83286000-1531066324_thumb.jpg

Endret av oelarse
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gå inn i Mini partition tool eller Fdisk og se om partisjonen på den M.2 disken du ønsker å bruke er satt som aktiv partisjon.

 

Hvis ikke dette fungerer så start opp maskinen med en installasjons usb for win 10, gå i ledetekst og skriv "sys c:"

 

Edit: Ser av det ene bildet du har lagt inn at partisjonen er satt til aktiv, men den er ikke satt til systemdisk. Da er det sys c: som gjenstår for å få det til å funke. Dette må da gjøres når du har nappet ut den andre disken som du har win 10 på.

Endret av tflovik
Lenke til kommentar

Takk for svar dvs jeg skal slå av pc'en , nappe ut den gamle SSD disken , boote opp på win 10 USB og gå over i ledetekst og skrive " sys c:"  . Blir da den aktive partisjon satt som system partisjon ?  Slik at win 10 starter normalt opp dvs denne blir nå den nye C disken ?

mvh Øystein

Lenke til kommentar

Takk for svar dvs jeg skal slå av pc'en , nappe ut den gamle SSD disken , boote opp på win 10 USB og gå over i ledetekst og skrive " sys c:"  . Blir da den aktive partisjon satt som system partisjon ?  Slik at win 10 starter normalt opp dvs denne blir nå den nye C disken ?

 

mvh Øystein

Ja det stemmer.

Lenke til kommentar

Ikke alle hovedkort støtter boot fra nVME-enheter. Og på noen må man skru av alt som heter legacy boot og boote fra en UEFI-partisjon. F.eks. en Windows-installasjon på en UEFI-minnepenn.

 

Og om jeg ikke husker feil så må du installere hele Windows på nytt uansett hvis du har installert det som BIOS/Legacy opprinnelig.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Hei igjen .

Dette får jeg ikke til å fungere , mulig jeg glipper på et eller annet som jeg håper du ser og kan opplyse meg om .

Jeg kobler fra SATA ssd disken og booter opp på USB installasjon pinnen og velger repair ,trobleshoot og Command prompt .
Når jeg bruker DIR på de ulike diskene finner jeg at D inneholder windows og dette må være m2 disken siden SATA disken er frakoblet .
Jeg ligger i X :/ sources når jeg kommer inn i DOS .
Når jeg har valgt C dir eller D dir   og skriver  sys C : evt sys D: får jeg bare opp feilmeldingen som er vist i DOS under . 
Virker som DOS ikke kjenner igjen sys C: kommandoen ...
Har du noen gode råd  ?

mvh Øystein 


 

post-177605-0-93599300-1531658036_thumb.png

post-177605-0-38281700-1531658043_thumb.png

post-177605-0-01521200-1531658050_thumb.png

post-177605-0-25395000-1531658055_thumb.png

post-177605-0-91471100-1531658071_thumb.png

post-177605-0-88602600-1531658079_thumb.png

post-177605-0-62702400-1531658087_thumb.png

post-177605-0-73957400-1531658093_thumb.png

Lenke til kommentar

SYS og alt det der var noe vi brukte på 80 og 90-tallet med DOS og noen ganger Windows 9x. Du trenger en USB-stikke med Windows på som du kan installere på nytt. Denne må være UEFI-boot. Du kan lage en slik stikke med f.eks. Rufus.

 

Du kan da koble vekk alle andre disker for å slippe forvirring og velge installere windows når du starter fra USB-stikka. Der sletter du alle partisjoner og installerer fra bunnen av.

 

Det kan hende du må ha nVME-drivere klare men tror ikke jeg trengte det.

 

Edit: I BIOS må du inn på CSM (compatibility support module) og skru av Legacy så kun UEFI er enablet.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Ikke alle hovedkort støtter boot fra nVME-enheter. Og på noen må man skru av alt som heter legacy boot og boote fra en UEFI-partisjon. F.eks. en Windows-installasjon på en UEFI-minnepenn.

 

Og om jeg ikke husker feil så må du installere hele Windows på nytt uansett hvis du har installert det som BIOS/Legacy opprinnelig.

 

Er det noen mulighet å sjekke om mitt hovedkort kan boote fra en nVME enheter ?  

 

Jeg installerte win10 fra en UEFI minnepenn for noen dager siden dersom jeg ikke husker feil , men er ikke sikker på alt mhp legacy i bootmenyen(CSM ble koblet bort . 

 

nVME disken dukket ikke opp i BIOS som bootable så jeg kom ikke lengre .

 

Kan det skyldes at jeg ikke driverne for nVME disken ikke var installert ?

 

Vil mangel på disse driverne utgjøre noen forskjell i BIOS mhp at BIOS skal "oppdage" nVME disken egentlig slik  at win 10 på denne nye disken vil starte opp ?

 

 

mvh Øystein

 

 

post-177605-0-41287800-1531669586_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Er det noen mulighet å sjekke om mitt hovedkort kan boote fra en nVME enheter ?  

 

Jeg installerte win10 fra en UEFI minnepenn for noen dager siden dersom jeg ikke husker feil , men er ikke sikker på alt mhp legacy i bootmenyen(CSM ble koblet bort . 

 

nVME disken dukket ikke opp i BIOS som bootable så jeg kom ikke lengre .

 

Kan det skyldes at jeg ikke driverne for nVME disken ikke var installert ?

 

Vil mangel på disse driverne utgjøre noen forskjell i BIOS mhp at BIOS skal "oppdage" nVME disken egentlig slik  at win 10 på denne nye disken vil starte opp ?

 

 

mvh Øystein

 

 

Fant denne tråden som forteller at ASAU kortet ikke støtter nVME  .

Ser ut som det kanskje er mulig å legge inn støtte for nVME disker i BIOS som vises til her , men det kan jo fort endre opp med at man må kjøpe nytt hovedkort visst dette går galt , eller kan man laste inn orginal BIOS på nytt ..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...