Gå til innhold

Freelance, skatt, flyttet til Storbritannia


Anbefalte innlegg

I september i fjor flyttet jeg til Storbritannia for å studere mastergrad. Jeg jobbet litt for universitetet i januar i fjor, men tjente såpass lite at skatten ikke er noe å tenke på, men i mai begynte jeg å jobbe freelance og tjene mer penger. Jeg leier bolig i Storbritannia og har ikke tenkt å flytte tilbake til Norge. Eier ingenting i Norge, og eneste familie jeg har der er foreldre og søsken.

 

Jeg forstår det slik at jeg egentlig er skattepliktig i begge land, men at Norge og Storbritannia har en skatteavtale slik at jeg slippe unna dobbeltbeskatning. Storbritannia skal altså først få sin del og så tar Norge resten, dersom deres krav er høyere. 

Problemet mitt kommer når jeg skal fylle inn selvangivelsen neste år, da jeg må kunne bevise at jeg har betalt skatt i Storbritannia for å slippe å betale denne skatten til Norge, men skattekravet til selvstendig næringsdrivende i Storbritannia kommer ikke før rundt et halvt år etter denne skatten må betales i Norge, så jeg kommer ikke til å ha noe bevis på at skatten faktisk er betalt. 

 

Jeg kontaktet Skatteetaten med spørsmålet (på mail) og fikk beskjed om at om jeg er skattemessig bosatt i Norge og er selvstendig næringsdrivende, må jeg registrere meg som enkeltpersonsforetak og betalt forskuddsskatt til Norge, men om jeg gjør dette, har jeg ingen penger å betale med når skattekravet fra Storbritannia kommer i januar 2020, og slik jeg forstår det, er det Storbritannia som har førsterett på skattepengene mine, selv om det er Norge som krever dem inn først. 

 

Noen som har peiling på dette?

Jeg venter på nytt svar fra Skatteetaten forresten, men det har tatt seks måneder for dem å misforstå spørsmålet mitt to ganger nå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kafka slår til igjen!

 

Kanskje sette opp firma i England slik at du ikke personlig tjener noe ... eller veldig lite.

 

Det vil kun forsinke dine inntekter, men noe er noe.

 

Eller du kan gjøre som jeg. Dog, Krikkert vil nok fraråde det.

 

Jeg hadde jo lyst til å slippe slike komplikasjoner, og jeg vil virkelig gjøre alt riktig, men om det betyr at jeg må betale 70% skatt, er det jo helt umulig. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...