Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hjelp til anke på henleggelse av sak


Tysseladd

Anbefalte innlegg

Har fått henlagt ein anmeldelse jeg innleverte for hærverk etter § 62 a.:

"De underrettes om at forholdet er henlagt. Påtalemyndigheten har vurdert at allmenne hensyn ikke tilsier påtale. Etter straffeprosessloven par. 62a kan påtalemyndigheten i denne vurderingen ta hensyn til blant annet overtredelsens grovhet, hensynet til den alminnelige lovlydighet og om noen som har lidt skade, ønsker påtale. Henleggelsen kan påklages til nærmeste overordnede påtalemyndighet (statsadvokaten i distriktet/riksadvokaten). Fristen til å klage er tre uker fra denne underretningen kom frem til dem. Eventuell klage sendes til politidistriktet. 

Dersom gjerningsmannen senere skulle bli kjent, eventuelt om etterforskningen ellers blir gjenopptatt, vil de få underretning. "

 

 

I denne saken er sannsynlig gjerningsmann identifisert overfor politet, personen er sett på stedet i samme tidsrom som hærverket ble gjort (men ingen har sett han utføre selve hærverket), ingen andre personener er sett på stedet, han har flere ganger utrykk sin misnøye med objektet han har utført hærverk på, og han har løyet til politet og sagt han ikke var på stedet den dagen.

 

 

Jeg ønsker da å anke på følgende grunnlag; 

 

 - grovhet - skaden er estimert til over 100 000 kr og dekkes ikke av noen forsikring

 - hensynet til den alminnelige lovlydighet - hærverket er utført på et felles sameie som også benyttes av og er åpen for offentligheten 

 - de fornærmende (sameiet) ønsker påtale

 - gjerningsmannen er identifisert på stedet når hærverket skjedde og har motiv. Ingen andre er sett på gjerningsstedet i peridoden hærverket skjedde. 

 - forklaring til antatt gjerningsmann har ingen troverdighet 

 

 

Samlet må vurderingen være at det må feil å henlegge etter § 62 a.

 

Hva annet kan anføres?

Kommentarer?

Endret av Tysseladd
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I brevet du fikk om henleggelsen burde det være et saksnummer (referansenummer), og det burde stå hvem som er påtalejurist på saken. Vil anbefale deg å ringe lokalt politi på dagtid og be om å få snakke med juristen på saken. Da kan du kanskje få en bedre begrunnelse for hvorfor de har valgt å henlegge saken, istedet for den standardmalen som du har fått. Da vet du antakeligvis litt mer om hva du skal klage på.

 

 

han har løyet til politet og sagt han ikke var på stedet den dagen.

 

Hvordan vet du dette egentlig? 

 

Tenker du bør være forsiktig med å komme med påstander om ting du tror eller muligens har hørt at folk har sagt eller gjort i en formell klage, da du vil bli tatt useriøst om det fremkommer at du overdriver eller synser i klagen din. Hold deg til de objektive tingene du vet med sikkerhet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

I brevet du fikk om henleggelsen burde det være et saksnummer (referansenummer), og det burde stå hvem som er påtalejurist på saken. Vil anbefale deg å ringe lokalt politi på dagtid og be om å få snakke med juristen på saken. Da kan du kanskje få en bedre begrunnelse for hvorfor de har valgt å henlegge saken, istedet for den standardmalen som du har fått. Da vet du antakeligvis litt mer om hva du skal klage på.

Skal gjøre det. Har også bedt om alle dokumenter i saken.

 

 

Hvordan vet du dette egentlig? 

Har sett han selv på stedet

 

 

Tenker du bør være forsiktig med å komme med påstander om ting du tror eller muligens har hørt at folk har sagt eller gjort i en formell klage, da du vil bli tatt useriøst om det fremkommer at du overdriver eller synser i klagen din. Hold deg til de objektive tingene du vet med sikkerhet.

Naturligvis

 

 

Det er så vidt jeg vet også nå begrenset adgang til å henlegge saker med kjent gjerningsmann iht. påtaleanalysen, så jeg får påberope meg den også. Skal også ta en gjennomgang med en advokat når jeg har det meste klart.

Endret av Tysseladd
Lenke til kommentar

Skal gjøre det. Har også bedt om alle dokumenter i saken.

 

 

Har sett han selv på stedet

 

 

Naturligvis

 

 

Det er så vidt jeg vet også nå begrenset adgang til å henlegge saker med kjent gjerningsmann iht. påtaleanalysen, så jeg får påberope meg den også. Skal også ta en gjennomgang med en advokat når jeg har det meste klart.

 

Når det ikke finnes noen beviser for at anmeldte har gjort dette kan det vel like vel være deg som har gjort nettopp dette, for du sier jo selv at du var på stedet, men nå er jeg ingen jurist. 

 

Forøvrig er det rart at et sameie har verdier for over 100.000 som ikke er forsikret. 

Endret av Dapp47
Lenke til kommentar

Når det ikke finnes noen beviser for at anmeldte har gjort dette kan det vel like vel være deg som har gjort nettopp dette, for du sier jo selv at du var på stedet, men nå er jeg ingen jurist. 

 

Forøvrig er det rart at et sameie har verdier for over 100.000 som ikke er forsikret. 

Ja, dette var det mye hjelp i. Mange takk!

Endret av Tysseladd
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...