Gå til innhold

Har grått "parkering forbudt" en annen betydning enn et rødt?


hev

Anbefalte innlegg

Har inne en klage på parkeringsgebyr, og lurer da på følgende: Et vanlig offentlig "parkering forbudt" (rødt og hvitt) har gyldighet i kjøreretningen langs veien fra skiltet og til neste kryss eller til nytt skilt som opphever dette. Gjelder det samme også for et tilsvarende grått som f.eks. europark har satt opp? Eller kan de hevde at dette skiltet gjelder for hele området bak skiltet? (dvs. også området utenfor veien)

 

mvh

Helge

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er jeg helt legmann her men kravet til parkeringsselskapet er i følge Forbrukerrådet: 

  • Du skal med normal oppmerksomhet kunne forstå hvilke regler som gjelder for parkering ut fra skilting og oppmerking.

Ut over dette er det ingen vanlige skiltregler som gjelder privat vei (som dette tydeligvis må være), så parkeringsreglene kan like gjerne være tekstet på et skilt et sentralt sted i stedet for å bruke offentlig vei-lignende skilting.

 

Hvis det bare står et "parkering forbudt" - lignende skilt langs en vei ville jeg oppfattet det som om det gjaldt veien. Har de regler som gjelder utenfor veien bør jo det skiltes eksplisitt. De har vært flinke til å gjemme slike skilter, men det er vel blitt bedre etter mye klager og negative oppslag. Hvis de kun har satt opp et skilt som ser ut som et offentlig skilt men som de mener skal bety noe annet ville jeg tro du hadde en god sak.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå er jeg helt legmann her men kravet til parkeringsselskapet er i følge Forbrukerrådet: 

  • Du skal med normal oppmerksomhet kunne forstå hvilke regler som gjelder for parkering ut fra skilting og oppmerking.

Ut over dette er det ingen vanlige skiltregler som gjelder privat vei (som dette tydeligvis må være), så parkeringsreglene kan like gjerne være tekstet på et skilt et sentralt sted i stedet for å bruke offentlig vei-lignende skilting.

 

Hvis det bare står et "parkering forbudt" - lignende skilt langs en vei ville jeg oppfattet det som om det gjaldt veien. Har de regler som gjelder utenfor veien bør jo det skiltes eksplisitt. De har vært flinke til å gjemme slike skilter, men det er vel blitt bedre etter mye klager og negative oppslag. Hvis de kun har satt opp et skilt som ser ut som et offentlig skilt men som de mener skal bety noe annet ville jeg tro du hadde en god sak.

 

Ja enig, jeg mener også at skiltet gjelder veien, på høyre side i kjøreretingen fram til neste kryss /skilt.

Om de mener at det også skal være parkeringsforbud på områder utenfor veien så måtte de event. sette opp andre skilt event. med underskilt som forklarer.

Men vi får se hva som skjer videre med klagen.

Det er dette skiltet det er snakk om: http://tromso-parkering.no/wp-content/uploads/2016/12/5P-150x150.png

Lenke til kommentar

Ja enig, jeg mener også at skiltet gjelder veien, på høyre side i kjøreretingen fram til neste kryss /skilt.

Om de mener at det også skal være parkeringsforbud på områder utenfor veien så måtte de event. sette opp andre skilt event. med underskilt som forklarer.

Men vi får se hva som skjer videre med klagen.

Det er dette skiltet det er snakk om: http://tromso-parkering.no/wp-content/uploads/2016/12/5P-150x150.png

 

Enig. Det er ikke unormalt med underskilt "Gjelder hele plassen" eller lignende og da blir det jo noe annet.

 

Stå på. De er flinke med trusler, men sjelden de faktisk går til sak, og så lenge du har protestert har de ikke lov å kreve inn pengene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Private har ikke lov å bruke fargene på offisielle skilt, private skal bruke svart, hvitt og grått. Europark er et privat parkeringsselskap, så skiltet angir at parkeringsforbudet gjelder et privat område.

 

På en offentlig parkeringsplass er det en offentlig innstans som regulerer parkeringen og gir bøter.

 

Noe forvirring kan oppstå fordi også offentlige skilt kan være grå, f.eks slutt på parkeringssone og slutt på fartssone.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...