Gå til innhold

[Løst] Kan du hjelpe meg i riktig studieretning ?


Anbefalte innlegg

Hei! :-) 

 

Jeg prøver å finne ut hva jeg skal bli når jeg blir stor. Har du et forslag, innspill eller vil være med å peke meg i en retning? Da må du gjerne lese videre.

Om meg. 

 

25 år og ferdig med studiekompetanse-fagene etter 23/5 regelen. Mine konkurransepoeng er 57,6. Har dessverre hatt en litt uheldig oppvekst med tanke på døde foreldre, barnevern og dårlige avgjørelser, men til tross for det har jeg et plettfritt rulleblad.

Når det kommer til arbeidserfaring har jeg jobbet/jobber i butikk, som dørvakt, med industri/kontrollarbeid og som miljøarbeider. Men alt dette er deltidsjobber. Eneste «fulltidsjobben» jeg har hatt var førstegangstjenesten. Jeg trivdes i forsvaret og fikk nesten utmerket tjenesteuttalelse.

 

Til tross for dette vet jeg fortsatt ikke hva jeg vil jobbe med. Jeg har tenkt flere ganger at jeg burde søke meg tilbake i forsvaret, men jeg vet ikke hva jeg skulle ha gjort der heller. Synes politiutdanning virker interessant, men da må jeg vente med å søke til neste år. Jeg begynner jo å dra på åra også? I år har jeg søkt lærerutdanning og sosialt arbeid, men jeg er usikker. Føler jeg ikke kan kaste bort flere år på å finne ut hva jeg skal bli. Jeg har jo ingenting jeg brenner for?! Men jeg får veldig god følelse av å kunne hjelpe andre mennesker på en eller annen måte.

 

Som person er jeg veldig rolig. Jeg klarer å holde hodet kaldt i anspente og vanskelige situasjoner. Hvis jeg skal beskrive meg selv kort så er jeg samvittighetsfull, selvstendig, modig og entusiastisk.

 

(Dette begynner jo å ligne på en jobbsøknad…)    

 

Jeg ønsker egentlig å få ting på stell. Jeg har googlet meg nesten i hjel og vært hos rådgiver, men blir ikke særlig klokere. «Det er jo opp til deg selv» - og jeg forstår jo det, men likevel. Av andre betydninger så er jeg en høy gutt på over 100 kg. Jeg har god helse og ligger over minimumskravene til FSK, hvis jeg skal sette det opp mot noe.

 

Tusen takk for at du leste dette.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finnes det en ting du kunne tenke deg å gjøre 8 timer i strekk til fredagen som du syns er moro?

 

Hei og takk for svar. Vanskelig å svare på, men det må være noe som får meg til å føle at jeg er verdsatt. Kanskje med ansvar for noe eller noen? Jeg tror at jeg hadde syntes at det var moro.  

Lenke til kommentar

Det med ansvar gir jo en pekepinne, også ut fra tidligere jobber og forsvaret, så noe i retning av Politi, brann, vekter og ledelse høres ut som noe du bør se på nærmere.

Nå skal det sies at mange har endret kurs i livet, tatt en utdanning de har brent for, for så ende opp i helt annen type yrke/jobb som viser seg å være enda bedre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er yrker hvor jeg føler at jeg kunne bidratt i stor grad. Jeg har tenkt litt på å ta et årsstudium og jobbe vedsiden av, for å så søke PHS neste år. Er litt usikker på hva jeg i så fall burde valgt, men jeg vil tro at å dra med seg for eksempel psykologi kunne vært nyttig?

 

 

 

Nå skal det sies at mange har endret kurs i livet, tatt en utdanning de har brent for, for så ende opp i helt annen type yrke/jobb som viser seg å være enda bedre.

 

 

 Du har rett. Det er kanskje lurt å bare starte på noe og heller ta det som det kommer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...