Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Noen som vet hvor mye nynorsken teller, og hvor mye innholdet teller? Det må jo være en fordeling mellom å ha korrekt nynorsk, samt bra innhold og besvarelse på selve oppgavene.. er det 50/50?

 

du mister 6eren om du har flere skrivefeil 

 

 

Ja det er jo selvsagt. Det jeg lurte på var cirka hvordan fordelingen var mellom innhold og nynorsk grammatikk.

Lenke til kommentar

 

 

Noen som vet hvor mye nynorsken teller, og hvor mye innholdet teller? Det må jo være en fordeling mellom å ha korrekt nynorsk, samt bra innhold og besvarelse på selve oppgavene.. er det 50/50?

 

du mister 6eren om du har flere skrivefeil 

 

 

Ja det er jo selvsagt. Det jeg lurte på var cirka hvordan fordelingen var mellom innhold og nynorsk grammatikk.

 

Er ikke så enkelt å si, men jeg vil tro det er rundt 50/50 med tanke på at du skrive sidemål og ikke hovedmål. Du skal jo tross alt bli testet i nynorsk.

Lenke til kommentar

 

 

 

Noen som vet hvor mye nynorsken teller, og hvor mye innholdet teller? Det må jo være en fordeling mellom å ha korrekt nynorsk, samt bra innhold og besvarelse på selve oppgavene.. er det 50/50?

 

du mister 6eren om du har flere skrivefeil 

 

 

Ja det er jo selvsagt. Det jeg lurte på var cirka hvordan fordelingen var mellom innhold og nynorsk grammatikk.

 

Er ikke så enkelt å si, men jeg vil tro det er rundt 50/50 med tanke på at du skrive sidemål og ikke hovedmål. Du skal jo tross alt bli testet i nynorsk.

 

 

Læreren vår sa at sensorene vektlegger litt forskjellig, noen gir 6er dersom språket er perfekt mens innholdet er middels, andre krever at både innholdet og språket skal være perfekt. 

Lenke til kommentar

blir nok 4.

 

jeg valgte samme oppgave og nevnte alt du nevner og litt ekstra. jeg vil tippe kortsvar tilvarer en 5-er og langsvar en-4er.

 

men,

jeg er så vimsete og klarte å glemme å nevne bilde på langsvar. Hva tror du karakteren min ender på?

 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg skal ta norsk skriftlig som privatist til høsten.

 

Men hvor mye trenger jeg å pugge på litteraturhistorien? Burde det holde å bruke boka som et oppslagsverk under eksamen og på forhånd bare ha lest det som står i pensumboka noen ganger, eller burde jeg virkelig pugge?

 

Eller holder det å bare vite hva forskjellige teksttyper inneholder, og hvordan de skal løses oppsett av tekstene, språklige virkemidler, begreper, appellformer osv.?

Lenke til kommentar

Jeg skal ta norsk skriftlig som privatist til høsten.

 

Men hvor mye trenger jeg å pugge på litteraturhistorien? Burde det holde å bruke boka som et oppslagsverk under eksamen og på forhånd bare ha lest det som står i pensumboka noen ganger, eller burde jeg virkelig pugge?

 

Eller holder det å bare vite hva forskjellige teksttyper inneholder, og hvordan de skal løses oppsett av tekstene, språklige virkemidler, begreper, appellformer osv.?

For litteraturhistorie må du kunne om naturalisme, nyrealisme, nyromantikken, modernisme, postmodernisme osv.,(her forventes det at du skal vise til kjennetegn, og hva som var typisk for perioden, eksempler finner du også i teksten/oppgaven du får utdelt på eksamen.)

Språkhistorie er også en del av pensum, i tillegg til retorikk - så det bør du kunne.

 

I skriftlig eksamen 2018 bestod kortsvar av å finne naturalistiske trekk i teksten "Hellemyrsfolket" av Amalie Skram.

Lenke til kommentar

Fikk 3 på hovedmål, har 6 på standpunkt. :S

 

4 på sidemål, 5 på standpunkt.

 

Håper ikke jeg virkelig dreit meg så hardt ut den dagen. Klager hvertfall på 3eren for å se hva som skjer. Vet ikke om jeg bør ta sjangsen på 4eren, i tilfelle jeg faktisk bare gjor det dårligere enn jeg burde. Ikke fått en eneste 3 eller 4 hele året, så det var rimelig uforventa.

Lenke til kommentar

hadde nesten ingen skrivefeil i nynorsk og allikevel havnet den på en treer? er faen meg jug de som sier at sensorene ser 50 50 på språk og innhold, æsj skal klage med en gang de fleste har jo vippet ned 2 karakterer er jo helt sykt

 

folkens dere som har fått shit karakterer gå klag dere har ikke noe å miste uansett

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...