Gå til innhold

Engelsk språktest for utenlandsstudier?


Anbefalte innlegg

Søker på skoler både i USA og UK til høsten, de fleste jeg søker på krever TOEFL/IELTS eller tilsvarende for å vise tilstrekkelige språkkunskaper. 

 

1. Noen som vet om hvordan det er å få fritak utover skolegang i engelskspråklige land? Hadde engelsk siden 2. klasse på barneskolen, engelsk fordypning på videregående, og hadde bl.a. undervisning på engelsk i International Business Communication da jeg gikk på BI, men er dette nok? Fant gamle forumtråder om folk som nevner de måtte ta testen fordi de kun hadde 1 år med engelsk på videregående, eller for dårlige karakterer - men finner ingen unntak fra krav om en slik test hvis dette ikke er tilfelle...?

 

2. Noen tips på å raskest mulig oppfylle kravet? Engelsken min er så og si 100% flytende så vil bare få det overstått så fort som mulig. Men de fleste opererer med lange ventetider og tidsfrister begynner å nærme seg...

Til nå har jeg sjekket ut TOEFL, IELTS og Pearson, kun de to første tilbys i Norge, og TOEFL er tilgjengelig om en uke, men kan visst ta en del uker å få svaret...

I gamle tråder ser jeg folk nevner testsentre både i Oslo, Bergen og Trondheim, men på TOEFL-nettsiden får man kun velge Oslo...

 

Tips? :)

Endret av Laserflip
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er studiestedet som avgjør hva som er god nok dokumentasjon på engelskferdighetene dine. Noen ganger er det tilstrekkelig å vise til karakteren 4 eller bedre i engelsk fra videregående, andre ganger kan du slippe å ta en engelsktest hvis du har en bachelorgrad i engelsk eller fra et studiested i utlandet, mens atter andre ganger igjen må du ta en av engelsktestene uansett. Hvis ikke det står noe om fritak under "Admission" på sidene til skolene du søker på, kan du trygt gå ut ifra at du blir nødt til å ta en test uansett.

 

Jeg tok TOEFL-testen en gang. Det er lenge siden og ja, det tok lang tid å få brevet i posten, men jeg mener å huske at det ikke gikk så lang tid før jeg fikk en epost om at resultatet mitt var tilgjengelig på sidene deres. Uansett, forhold deg til hva de selv sier om tiden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...