Gå til innhold

[Løst] Intern overgang i kommunen?


Gjest Slettet-JWlLR8

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-JWlLR8

Hei, jeg har en kamerat som jobber i kommunen (han gjør noe skogsforvaltnings greier). I det siste har det kommet opp at posisjonen hans kanskje skal byttes pga. budsjett-greier (slike jeg forstår det).

 

Vi snakket om det, han ga sin ild-sinte mening om saken og så begynte han å snakke om at han hadde hørt noe om at kommunen hadde noe som kaltes "interne overganger". Han forklarte meg ikke stort mer, men sa han skulle undersøke det litt nærmere. Etter det har han ikke nevnt noe om det, og jeg tenkte jeg kunne spørre her utav nysgjerrighet.

 

Hva er og hvordan funker en intern overgang i kommunen?

 

Er det slik at han kan bytte stilling INNENFOR sin kommune (vis han er kvalifisert, mener jeg), eller kan han få jobb i en ANNEN kommune "lettere" gjennom dette systemet?

 

Prøvde å google litt men fant ingen referanse til noe slik system i det hele tatt... er det noen som vet noe om dette fenomenet?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjenner ikke til noen egne greier for kommunen, men slik det gjerne er i private bedrifter så kan man "innplasseres" i en annen stilling dersom den stillingen man har forsvinner/skal legges ned. Dette er ikke noe garanti riktignok og det avhenger selvfølgelig av at bedriften har en åpen stilling som de trenger folk i og at man har riktig kvalifikasjon. Det vanligste er nok at man tilbys sluttpakke. Det lureste han kan gjøre er nok å aktivt begynne å søke andre stillinger selv dersom han har lyst til å fortsette i kommunen.

Lenke til kommentar

Intern overgang er antageligvis ei lokal ordning, det er ikkje eit innarbeida uttrykk ellers i kommunal sektor.

 

Det er vanleg at ein i kommunen er ansatt med ein generell arbeidsavtale som stadfestar at ein er ansatt i Skog kommune, for tida ved avdeling for skogsforvaltning.

Dette gjer at ei omorganisering vanligvis ikkje er oppsigelsesgrunn då arbeidstakaren i følge arbeidsavtalen kan få ei anna stilling innad i same kommunen.

Gjennom tariffavtalen i kommunen har arbeidstakar som blir omplassert på grunn av omorganisering, sjukdom, skade, rasjonalisering eller andre grunnar som ikkje skyldes arbeidstakaren, rett på å få behalde sin noværande lønnsplassering.

 

Reint praktisk so betyr dette at dersom kameraten din ikkje lenger trengs i skogforvaltninga, so vil han få tilbud om ei likande stilling i ei anna avdeling og med same lønn som han har hatt frå før. Det er nok dette som er meint med intern overgang.

 

 

Det han ikkje kan få er lettare adgang til ein ny jobb i ei anna kommune. I det offentlege skal ein følge kvalifikasjonsprinsippet, som betyr at kommunen må ansette den best kvalifiserte søkaren. Ein kan ikkje utan vidare ansette ein arbeidstakar utanifrå utan at stillinga er utlyst og den aktuelle arbeidstakaren er å ansjå som den best kvalifiserte av alle søkarane.

Men når det er sagt so vil nok kompisen din ligge godt ann etter kvalifikasjonsprinsippet for ei tilsvarande stilling i ei anna kommune då han har praktisk arbeidserfaring knytta til stillinga, den nye kommunen kan velge å vektlegge slik erfaring tyngre enn formell utdanning. I tillegg so vil sjølvsagt ei sterk anbefaling frå ei kommune også gjere det lettare for den andre kommuna å ansette vedkommande.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-JWlLR8

Veldig veldig godt svar The Avatar. Tusen takk for innsikten! Nå slipper jeg å virke helt idiot neste gang han begynner å syte om jobben.

 

Setter veldig pris på den gode informasjonen  :)  

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...