Gå til innhold

Anbefaling av deler til custom loop, CPU+GPU


Anbefalte innlegg

Hei!
 

Byger p.t. ny gaming-pc og har følgende deler på vei i posten:

 

Noctua NT-H1 Kjølepasta (1 stk)

Noctua NA-SAV2 Anti Vibration Mounts (2 stk)

Corsair Hydro H115i PRO RGB CPU Kjøler (1 stk)

Intel Core i5-8600K Prosessor (1 stk)

ASUS ROG Maximus X Hero, Socket-1151 (1 stk)

Corsair TX850M, 850W PSU (1 stk)

Corsair Vengeance RGB DDR4 3000MHz 16GB (1 stk)

 

...i tillegg til div LED, SSD'r osv.
 

Alt skal inn i et Corsair Carbide Air 740 som har massevis av plass til vannkjøling. Jeg har forsøkt å lese meg opp på guidene her men hvor oppdaterte er de? For noen år siden skulle jo "alle" ha Black Ice (?) radiatorer men hvor er de nå?

* EK CPU+GPU ?

* Bitspower koblinger og nipler?
 

* Rør/slanger? Harde eller myke? Jeg synes det ser drittøft ut med rette rør og massevis av koblinger!

* Pumpe og reservoir?

* Radiator og vifter? Jeg skal ha en 360 men er ikke sikker på om jeg vil ha den i front eller på toppen enda.

Velbegrunnede forslag mottas med takk!

Mvh,
Han Derre

DSC_0050_zpsvycp4005.jpg

Endret av Han Derre
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Personlig vil jeg anbefale softtubing - fordi det er enklere/raskere å jobbe med og man kan koble inn hurtigkoblinger som gjør det mye enklere å bytte ut hardware i fremtiden. Det er også enklere å utføre generell vedlikehold på loopen. Hardtubing er "sexy" det, men jeg syntes ikke det er verd det (Ja - har bygd med det). Hvis ikke du skal bøye heller, og skal ha koblinger i hue og ræva (som du sier - "tøft med massevis av koblinger") så er hardtubing mye dyrere også.

 

Vedr pumpe/res er EK XRES Revo D5 fin. D5 pumpa er den du vil ha.

 

Tubing sverger jeg nå til EK ZMT. De er fine å jobbe med og slipper ikke inn lys (Lys er kilden til alt liv vettu, så lys i en loop = raskere groing). Ellers er Primoflex Advanced LRT veldig fin å jobbe med. Vil forøvrig ikke anbefale væske med farge i. Kjør blank EK eller AquaComputer.

 

Jeg har utelukkende begynt å bruke Barrow komp.nipler. Billigere og helt kanon ("billig-varianten" til Bitspower). Barrow har forøvrig også greie hurtigkoblinger - bare pass på at du får med riktige adaptere (gjengekonverter).

 

Vedr radiator stapp inn så mye du kan. Jeg kjører på Techbay sine "extreme" (3*120*45) og de gjør susen til litt lavere pris. Ellers er jo EK veldig bra her også (noe av det beste), men noe dyrere.

 

Vifter er det mye å velge i. F.eks Corsair HD120, Thermaltake Riing, Noctua NF-F12, EK Vardar, Noiseblocker eLoop eller Nidec Gentle Typhoon (hvis du vil ta den helt ut). Jeg ville vel prøvd å balansere pris, statisk trykk og støy her. Har du nok areal i form av radiatorer trenger du ikke så aggresive vifter egentlig.

 

Blokker for CPU og GPU har jeg brukt EK sine stort sett alltid. De er gode! Du kan bruke EK sin config for å finne blokker som passer. EK har vel en monoblock til det hovedkortet også. Da kjøler du CPU og VRM. Ingen dum løsning!

 

Husk å sette inn ventil/drainport så du enkelt kan tømme loopen din.

 

Lykke til!

 

PS: Hva skal du med den Corsair AIO'en hvis du skal ha deg køstøm loop? :p

Endret av Kyrre S.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette var akkurat det svaret jeg ville ha, tusen hjertelig takk!

 

Når det gjelder det siste spørsmålet ditt så ble den Corsair-løsningen bestilt forå ha en pc som fungerer med en gang mens jeg planlegger, måler opp, henter gode råd og tips, kjøper inn og venter spent på pakke® i posten.

Men det er kanskje lurere å montere loopen sammen med maskinvarene først som sist?

 

Og, etter det jeg har skjønt er det bedre å velge rød tubing og klar væske fremfor Bloodred Mayhem væske og klar tubing?

 

Hva med blokkene, bart kobber mot cpu osv eller forniklet?

 

Til slutt, om jegforeløpig velger softtubing og kun en 360 radiator i front, hvor vanskelig er det å legge til en 240/360 i topp eller bunn senere med tanke på rerouting av loopen?

 

På forhånd tusen takk for svar,

 

Han Derre

post-53665-33255_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Det er klart lurt å teste nytt system før du bygger loop. Spesielt skjermkort .. Det er jo litt arbeid å bytte ut orginalkjøler med vannblokk. Veldig surt hvis du hiver på vannblokk uten å ha testet kortet først, bare for å finne ut at det er DOA. Du bryter vel egentlig garantien ved å bytte ut orginalkjøler også, iallfall på enkelte merker. Kjøper du skjermkort og vannblokk på DI f.eks tipper jeg de sier det er OK.

 

Farge på tubing og klar væske er lurt ja. Det er jo ikke like elegant, men det er mye smartere. Farge er en forurensning. Man vil få oppbygging raskere ved å ha en farget væske. Spesielt mikrofinnene i blokkene tetter seg raskere ved å ha farge i løsningen. Fargestoffene kan også felle ut, da får man et bunnfall av partikler. IMO er farge bare noe vas, og noe man bruker i show-maskiner for en kort periode. For 24/7 drift i lenger tid er det klar væske som er tingen. Vi har kjølesløyfer på flere hundre tusen liter på jobb .. Man tilsetter ikke noe farge i slikt. :p

 

Forniklet kobber er vel det det går mest av. Men ren kobber er også helt fint. Kan anbefale EK Supremacy EVO CPU-blokk. De har litt ulik finish, men er alle gode. Du vil se det at det er mange ulike metaller i en slik loop, og det er nettopp derfor man skal bruke f.eks AquaComputer DP væske. Denne er tilsatt stoffer som muliggjør slike kombinasjoner av metaller.

 

Hvor vanskelig det er å få inn en radiator til er vanskelig å svare på. Det kommer ann på hvordan du planlegger og bygger loopen. Du må forvente å måtte tømme hele eller deler av sløyfen. Dette er jo ingen problem gitt at du har satt inn drain i bunnen av sløyfen og har mulighet for å slippe inn luft i toppen av sløyfen (da "punkterer" man loopen og vannet renner ut). Hvis du bare åpner drain, uten å få inn luft, får du heng og man drenerer ikke ut alt. Da får du deg en overraskelse når du begynner å skru opp koblinger .. Uansett, når man har drenert alt man klarer så må man holde en fille under niplene når man løsner de. Det er alltid litt væske igjen her og der.

 

Noen tips:

Skal du ha radiator vertikalt og skal ha den EK XRES comboen, så kan man bruke en slik for å feste pumpe/res til radiator/vifte 

https://www.techbay.no/product.html/ek-vanntank-m/product.html?product_id=2475&category_id=162&search_page=

 

Når du skal tetthetsteste loopen skal du ikke ha tilkoblet noe strøm til maskinen din. Koble kun strøm fra PSU til pumpa og jumpstart PSU f.eks med en slik

https://www.techbay.no/product.html/atx-startkontakt-for-psu?category_id=53

Da er det hovedbryter på PSU som vil være AV-PÅ knapp for maskinen din.

 

Igjen, går du for EK XRES kan du kjøpe multiport topp og det de kaller "internal tube"

https://www.digitalimpuls.no/ek/135454/ek-res-x3--multiport-top

https://www.digitalimpuls.no/ek/135455/ek-res-x3--internal-tube-12-16--140mm (Kan kappes på lengde). 

Da får du innløp i toppen av tanken og dette kan lette bygging. Du får også flere porter i topp så du kan enkelt fylle loopen og slippe inn luft ved tømming. Videre gir dette deg en ledig terminal i pumpa, som man kan montere drain på. 

 

Du må nesten planlegge litt. Se for deg loopen og hvordan du vil ha det. Det finnes et hav av koblinger, forlengere, roterbare vinkler i ulike grader, roterende mellomledd, forlengere, F/Q/T/S/L/Y blokker (multiblokker), blindplugger, hurtigkoblinger osv osv. Det er stort sett ingen problem å bygge dette akkurat som du vil, men du må vite hva du vil :)

 

Pass også på at komp.nipler har samme DIM som slangene. 1/2" ID 3/4" OD er vel mye brukt. Disse er ganske store men det "rigger" litt. Alternativt vil 3/8" ID 5/8" OD gjøre en like god jobb men er noe tynnere. Noe tynnere slanger vil ikke gå ut over kapasiteten til kjølingen, samtidig som det kan være noe enklere å få plass til. I et stort kabinett betyr ikke dette noe da.

 

Pass på at du skyller de nye radiatorene godt før bruk. Fylle de med vann fra springen, rist og tøm. Gjør dette noen ganger. Du kan gjerne også skylle gjennom slangene.

 

Og vannkjøling gir vedlikehold. Det kommer du ikke unna. Jeg vil anbefale å tømme loopen 1-2 ganger i året og bytte væsken. Bytt slangene ved behov, f.eks 1 gang i året. Åpne blokkene og rengjør dem mekanisk kanskje hvert 2. år. Vask reservoir mekanisk når det begynner å bli skittent. Med mekanisk vask mener jeg f.eks skrubbe med en tannbørste og vann.

Endret av Kyrre S.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er klart lurt å teste nytt system før du bygger loop. Spesielt skjermkort .. Det er jo litt arbeid å bytte ut orginalkjøler med vannblokk. Veldig surt hvis du hiver på vannblokk uten å ha testet kortet først, bare for å finne ut at det er DOA. Du bryter vel egentlig garantien ved å bytte ut orginalkjøler også, iallfall på enkelte merker. Kjøper du skjermkort og vannblokk på DI f.eks tipper jeg de sier det er OK.

 

- Ok, så vent med å installere HW inntil jeg har råd til å kjøpe HELE loopen på én gang med andre ord? Det klør  l i t t  i fingra etter å montere men hverken ramma til kabinettet eller de ytre plastdelene er ferdig lakkert enda heller.

:wallbash: 

-Hamar Bilpleie https://www.billakk.no/ blir heretter min lokale forhandler av alt til airbrush, lakk, polering osv. Utvalget er enormt og jeg fant en Standox  lakk som er enda litt rødere enn den jeg lakkerte med i går. Så, det som gjenstår er pusse forsiktig klarlakken, legg på nytt med den nye lakken og et par gode våte sjikt med klarlakk.

I tillegg skal hele ramma demonteres, alle popnagler bores ut slik at alt innvendig lakkeres SKIKKELIG! Selve ramma og HDD/SSD rammene skal lakkeres sølv metallic mens grillene antakelig blir gull metallic, har ikke bestemt meg helt enda.

Dermed er det en stund til alle er klar til innflytting og den tiden kan jeg like gjerne bruke p å å spise pasta og drikke vann en ukes tid.

:confused: 

 

Farge på tubing og klar væske er lurt ja. Det er jo ikke like elegant, men det er mye smartere. Farge er en forurensning. Man vil få oppbygging raskere ved å ha en farget væske. Spesielt mikrofinnene i blokkene tetter seg raskere ved å ha farge i løsningen. Fargestoffene kan også felle ut, da får man et bunnfall av partikler. IMO er farge bare noe vas, og noe man bruker i show-maskiner for en kort periode. For 24/7 drift i lenger tid er det klar væske som er tingen. Vi har kjølesløyfer på flere hundre tusen liter på jobb .. Man tilsetter ikke noe farge i slikt. :p

 

-Hehe, litt som for 10 år siden da ALT skulle være UV-reaktivt og vi satt og byttet ut molex'er og andre kontakter med "tha uv-shit".

 

Forniklet kobber er vel det det går mest av. Men ren kobber er også helt fint. Kan anbefale EK Supremacy EVO CPU-blokk. De har litt ulik finish, men er alle gode. Du vil se det at det er mange ulike metaller i en slik loop, og det er nettopp derfor man skal bruke f.eks AquaComputer DP væske. Denne er tilsatt stoffer som muliggjør slike kombinasjoner av metaller.

 

-Dette høres meget fornuftig ut Kyrre, men hva med forniklede rør i stedet for gjennomsiktige slanger. Hvilke tanker har du der?

 

Hvor vanskelig det er å få inn en radiator til er vanskelig å svare på. Det kommer ann på hvordan du planlegger og bygger loopen. Du må forvente å måtte tømme hele eller deler av sløyfen. Dette er jo ingen problem gitt at du har satt inn drain i bunnen av sløyfen og har mulighet for å slippe inn luft i toppen av sløyfen (da "punkterer" man loopen og vannet renner ut). Hvis du bare åpner drain, uten å få inn luft, får du heng og man drenerer ikke ut alt. Da får du deg en overraskelse når du begynner å skru opp koblinger .. Uansett, når man har drenert alt man klarer så må man holde en fille under niplene når man løsner de. Det er alltid litt væske igjen her og der.

 

-Jeg tror jeg har bestemt meg for en 360 i front og satser heller på en skikkelig god en enn en middels 360 og 240 hhv. i front og topp. Hva er best av 2x180 eller 3x120? Jeg ser for meg at 3 RGB vifter i front vil ta seg ut på en særdeles tiltalende måte, men estetikk kommer i andre rekke! Allikevel kjøper jeg RGB komponenter om spec's ellers er like i og med at jeg går for klar kjølevæske.

 

Noen tips:

Skal du ha radiator vertikalt og skal ha den EK XRES comboen, så kan man bruke en slik for å feste pumpe/res til radiator/vifte 

https://www.techbay.no/product.html/ek-vanntank-m/product.html?product_id=2475&category_id=162&search_page=

 

 

Når du skal tetthetsteste loopen skal du ikke ha tilkoblet noe strøm til maskinen din. Koble kun strøm fra PSU til pumpa og jumpstart PSU f.eks med en slik https://www.techbay.no/product.html/atx-startkontakt-for-psu?category_id=53

Da er det hovedbryter på PSU som vil være AV-PÅ knapp for maskinen din.

 

Igjen, går du for EK XRES kan du kjøpe multiport topp og det de kaller "internal tube"

https://www.digitalimpuls.no/ek/135454/ek-res-x3--multiport-top

https://www.digitalimpuls.no/ek/135455/ek-res-x3--internal-tube-12-16--140mm (Kan kappes på lengde). 

Da får du innløp i toppen av tanken og dette kan lette bygging. Du får også flere porter i topp så du kan enkelt fylle loopen og slippe inn luft ved tømming. Videre gir dette deg en ledig terminal i pumpa, som man kan montere drain på. 

 

:thumbup:

 

Du må nesten planlegge litt. Se for deg loopen og hvordan du vil ha det. Det finnes et hav av koblinger, forlengere, roterbare vinkler i ulike grader, roterende mellomledd, forlengere, F/Q/T/S/L/Y blokker (multiblokker), blindplugger, hurtigkoblinger osv osv. Det er stort sett ingen problem å bygge dette akkurat som du vil, men du må vite hva du vil :)

 

-360 i front med Reservoir høyt plassert, pumpe i bunnen, slange til GPU til CPU til HK monoblokk og tilbake til radiator. Høres det fornuftig ut?

 

Pass også på at komp.nipler har samme DIM som slangene. 1/2" ID 3/4" OD er vel mye brukt. Disse er ganske store men det "rigger" litt. Alternativt vil 3/8" ID 5/8" OD gjøre en like god jobb men er noe tynnere. Noe tynnere slanger vil ikke gå ut over kapasiteten til kjølingen, samtidig som det kan være noe enklere å få plass til. I et stort kabinett betyr ikke dette noe da.

 

-ID/OD = Indre/Ytre diameter ja? Tror jeg satser på 1/2-3/4", plassmangel er ikke et tema i Air 740!

 

Pass på at du skyller de nye radiatorene godt før bruk. Fylle de med vann fra springen, rist og tøm. Gjør dette noen ganger. Du kan gjerne også skylle gjennom slangene.

 

Og vannkjøling gir vedlikehold. Det kommer du ikke unna. Jeg vil anbefale å tømme loopen 1-2 ganger i året og bytte væsken. Bytt slangene ved behov, f.eks 1 gang i året. Åpne blokkene og rengjør dem mekanisk kanskje hvert 2. år. Vask reservoir mekanisk når det begynner å bli skittent. Med mekanisk vask mener jeg f.eks skrubbe med en tannbørste og vann.

 

-Tusen takk for kjempegodt og utfyllende svar, nå vet jeg mye mer og kan muligens klare å bestille alt sammen på egenhånd. Men om man skulle bestille ALT fra en butikk enten det er i Norge eller utenlands, kan du klare å komme med en konkret anbefaling?

 

På forhånd tusen takk for enda et kongesvar!

 

Mvh,

Han Derre

 

 

 

post-53665-0-91085600-1524512485_thumb.jpg

Endret av Han Derre
Lenke til kommentar

-Dette høres meget fornuftig ut Kyrre, men hva med forniklede rør i stedet for gjennomsiktige slanger. Hvilke tanker har du der?

 

 

-Jeg tror jeg har bestemt meg for en 360 i front og satser heller på en skikkelig god en enn en middels 360 og 240 hhv. i front og topp. Hva er best av 2x180 eller 3x120? Jeg ser for meg at 3 RGB vifter i front vil ta seg ut på en særdeles tiltalende måte, men estetikk kommer i andre rekke! Allikevel kjøper jeg RGB komponenter om spec's ellers er like i og med at jeg går for klar kjølevæske.

 

-360 i front med Reservoir høyt plassert, pumpe i bunnen, slange til GPU til CPU til HK monoblokk og tilbake til radiator. Høres det fornuftig ut?

 

-ID/OD = Indre/Ytre diameter ja? Tror jeg satser på 1/2-3/4", plassmangel er ikke et tema i Air 740!

 

-Tusen takk for kjempegodt og utfyllende svar, nå vet jeg mye mer og kan muligens klare å bestille alt sammen på egenhånd. Men om man skulle bestille ALT fra en butikk enten det er i Norge eller utenlands, kan du klare å komme med en konkret anbefaling?

 

På forhånd tusen takk for enda et kongesvar!

 

Mvh,

Han Derre

men hva med forniklede rør

Jeg ville aldri begynt med rør. Det er enormt mye arbeid, og litt knot å få det tett mot niplene. Du må da kjøpe nipler som er for rør (røradapter med overfallsmutter), og du må dra av gradene ved kappen og pusse det for å få det tett mot nippel. De jeg har snakket med som har bygd i metallrør sier at det ikke var verd det. Jeg syntes ikke det blir så fint heller jeg da... Skal du bygge med rør bruk PETG eller glass. Så får du lære deg å varmbøye (PETG. For glass kan du bare kappe og får mye vinkler). Du ser selv ... som sagt er min klare anbefaling å bruke slange med hensyn på pris, mengde arbeid og fordelene dette gir ifm vedlikehold. Du må nesten vurdere dette selv. Kjør rør du hvis du vil :) Det er fint .. Jeg har videre ikke tatt hensyn til rør. Da ville handlelisten blitt annerledes.

 

Hva er best av 2x180 eller 3x120

Jeg vil si 3*120 pga større/bedre utvalg av vifter. Arealet til radiatorene vil på papiret være likt.

 

360 i front med Reservoir høyt plassert, pumpe i bunnen, slange til GPU til CPU til HK monoblokk og tilbake til radiator. Høres det fornuftig ut?

Nja .. Går du for EK XRES så er reservoir og pumpe i 1 enhet. Du trenger ikke tenke på slange mellom disse da. Videre kan du ikke bruke CPU-blokk OG monoblokk på CPU/hovedkort. Enten tar du en monoblokk, som altså dekker CPU og VRM ELLER så tar du en CPU-blokk (f.eks EK Supremacy EVO). Ellers er rekkefølgen likegyldig. Bygg det som ser penest ut, kryssing av slanger f.eks ser jalla ut.

 

-ID/OD = Indre/Ytre diameter ja?

Ja

 

Men om man skulle bestille ALT fra en butikk enten det er i Norge eller utenlands, kan du klare å komme med en konkret anbefaling?

Nja ... jeg hadde ikke klart å bestille alt fra 1 butikk, iallfall ikke uten å spørre om butikken kan ta inn noen varer. Jeg vet heller ikke åssen skjermkort du har, eller hvor langt dette er. Dette kan regulere tykkelsen på front radiator. Jeg har heller ikke nødvendige mål med hensyn på valg av pumpe/res combo, da mtp lengden på res. Hvis jeg skal ta et skudd fra hofta på deler som nok vil passe greit, slik jeg ville bygd dette (kanskje .. igjen, skudd fra hofta) så:

 

Jeg ville nok plassert pumpe/reservoir på baksiden av hovedkortbrettet. Videre ville jeg tatt en 240 i topp og en 360 i front. Ulempen her er kanskje at pumpe/res da kommer rett over PSU, men det skal ikke lekke. Lekk er for noobs :p

 

740_bak.jpg

 

 

Jeg ville routet trykksiden fra pumpen rett opp til topp rad på andre siden av hovedkortbrettet. Videre fra topp rad til CPU, til GPU, til front rad og tilbake til pumpen bak hovedkortbrettet.

740_front.jpg

 

Dette er bare ett forslag. Du kan sikkert gjøre dette på hundre måter .. Du trenger 2 nipler pr komponent, så 10 nipler i ditt tilfelle. Antall bend er vondt å si, men jeg ser for meg at du kommer til å trenge noen 90 gradere og noen 45 gradere kanskje. 2 multiblokker for å koble på ventilene. Endeplugger for å plugge igjen øvrige løp på multiblokk og ventil. Rotorledd mellom multiblokk og pumpe / radiator gjør det enklere å vri blokken slik du vil ha den. Du kan også vurdere 90 grader ut av multiblokk for å få ventilen til å peke nedover.

 

drain.jpg

 

Sånn ser et drainpunkt ut da. Jeg syntes dette er en grei måte å gjøre det på. Men igjen, det er nok mange varianter her ..

 

Edit: Når jeg tenker meg om holder det med ett drainpunkt. Ville da satt det på front rad gitt at terminalene er ned som vist på skisse. Du vil også trenge en gjengekonverter M/M inn på ventilen.

 

liste.jpg

 

Dette er et utkast av en handleliste. Alt er hentet fra Digital Impuls. Igjen .. Jeg kan ikke fortelle deg hvor mange vinkler osv du vil ha. Jeg vet heller ikke noe om fargevalg osv. Bruk det som en guideline, ikke en fasit :) GPU-blokk kommer i tillegg.

 

Jeg foreslår egentlig at du først tester all hardware. Så bygger du inn alle hovedkomponenter i kassa, inkl. hovedkort, skjermkort /m vannblokk, CPU-blokk, radiatorer, pumpe/res osv .. Deretter ser du hvordan loopen skal legges og bestiller inn nødvendige nipler og vinkler osv. Det er ryddig, men kanskje litt tidkrevende. Evt bestiller du bare inn godt med deler så du garantert har nok :) Tipper du kommer til å endre litt på ting og tang uansett.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Fytti katta!

Takker nok en gang for fyldig svar!

 

Det er mye å tygge på men jeg klarer sikkert å klemme ut et par spørsmål til i løpet av morgendagen.

 

Lakkeringa av kabinettet går sin gang og jeg gjør ferdig ramma innvendig samt gitterne og fortsetter med ramma utvendig før jeg avslutter med kremjobben, relakkering med en deilig rød metallic lakk og helt til sist, klarlakk. Dernest blir det å poppe ramma sammen igjen, montere kun maskinvare og gi f... i HDD/SSD rammer. De kan festes på roterommet bak HK uansett.

 

Arbeidsloggen min kan forøvrig sees her:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1811803"/url]

 

og kommenteres her:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1811805"/url]

 

Mvh,

Han Derre

Endret av Han Derre
Lenke til kommentar

Det er bare å spørre. Jeg syntes det er gøy med vannkjøling, men jeg lener nok litt mer mot ytelse, pris og vedlikehold/funksjon enn det rent estetiske. Ja, man skal få det fint men det skal også være praktisk liksom.

 

Når handlelisten din er klar kan du jo poste den så kan man gå gjennom og se om du har tenkt på alt :)

Lenke til kommentar

Hurtigkoplinger mot skjermkort og cpu er en god investering. Når man har hurtigkoplinger, så kan man "draine" fra koplingen også, ved å koble til en hann med en slangestump på :)

 

LEtt å bytte gpu OG cpu er en vinner i lengden. Kjekt om man skal rense cpu/gpublokkene også. Tid er penger for meg, derfor har jeg det på alle komponenter :p

Lenke til kommentar

Hurtigkoplinger mot skjermkort og cpu er en god investering. Når man har hurtigkoplinger, så kan man "draine" fra koplingen også, ved å koble til en hann med en slangestump på :)

 

LEtt å bytte gpu OG cpu er en vinner i lengden. Kjekt om man skal rense cpu/gpublokkene også. Tid er penger for meg, derfor har jeg det på alle komponenter :p

Det hørtes veldig smart ut, tror nok jeg går for den løsningen.

Lenke til kommentar

Det er bare å spørre. Jeg syntes det er gøy med vannkjøling, men jeg lener nok litt mer mot ytelse, pris og vedlikehold/funksjon enn det rent estetiske. Ja, man skal få det fint men det skal også være praktisk liksom.

 

Når handlelisten din er klar kan du jo poste den så kan man gå gjennom og se om du har tenkt på alt :)

?
Lenke til kommentar

 

Det er bare å spørre. Jeg syntes det er gøy med vannkjøling, men jeg lener nok litt mer mot ytelse, pris og vedlikehold/funksjon enn det rent estetiske. Ja, man skal få det fint men det skal også være praktisk liksom.

 

Når handlelisten din er klar kan du jo poste den så kan man gå gjennom og se om du har tenkt på alt :)

?

 

Her er handlelista, ser dette greit ut?

 

post-53665-0-43347700-1524820679_thumb.png

 

Denne løsningen er uten tvil den beste og jeg kan vel lett koble til en 240 i toppen senere for å inkludere HK og GPU?

 

 

 

Nest best er en "lukket" løsning i form av denne men som ikke inkluderer HK: 

 

post-53665-0-95895700-1524821100_thumb.png

 

 

 

Og til slutt, denne som også kan oppgraderes senere:

 

post-53665-0-10500700-1524821225_thumb.png

 

Hadde man enda hatt mer penger enn vett...

:hm: 

 

Mvh,

Han Derre

Lenke til kommentar

Har du planer om å kjøle HK ville jeg gått for monoblock med en gang

 

https://www.techbay.no/product.html/ek-vannblokk-for-hovedkort-ek-fb-asus-m9h-monoblock---acetalnickel?category_id=143

eller

https://www.techbay.no/product.html/ek-vannblokk-for-hovedkort-ek-fb-asus-m9h-monoblock---nickel?category_id=143

 

Du kan fint kjøle CPU, HK og GPU med en 360 radiator, men jeg er ikke helt sikker på om du får plass til en 240 i toppen med 60mm tykk radiator i front, det er mulig du må ned på en tynnere front rad for å få plass til begge.

 

Jeg hadde en 60mm tykk 360 i front på ett air 540 tidligere, og måtte ha viftene på utsiden (bak grillen) for å få plass til GPU. 540 og 740 er veldig like, men det ser ikke ut som om du kan ha viftene på utsiden i 740

Lenke til kommentar

Denne løsningen er uten tvil den beste og jeg kan vel lett koble til en 240 i toppen senere for å inkludere HK og GPU?

 

Nest best er en "lukket" løsning i form av denne men som ikke inkluderer HK: 

 

 

Du har ikke noe til HK i noe av det du har satt opp der. Som nevnt ovenfor her, og som jeg også har nevnt tidligere, er det monoblokk du må ha da. En monoblokk kjøler spenningsregulering til CPU og selve CPU. Så igjen, enten må du ha en monoblokk eller så skal du ha en CPU-blokk. Hvis du har tenkt å kjøpe monoblokk senere, så kjøper du det heller med en gang og dropper å kjøpe CPU-blokk. Det er jo bare bortkasta penger hvis ikke .. Eller, du kan jo ha delene liggende da. Jeg har mye rart liggende :p

 

EK MLC kittet ville ikke jeg tatt. Pumpa er dårligere, og kobler du inn GPU på det settet vil pumpa avgi en del støy (fordi du må rampe den opp til max). D5-pumpa som du har satt opp i "custom" loopen og i EK Performance kittet er et mye bedre valg.

 

En D5 pumpe kan du enkelt koble til flere komponenter på, og allikevel kjøre den på relativt lav hastighet. F.eks 60%. 

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Har du planer om å kjøle HK ville jeg gått for monoblock med en gang

 

https://www.techbay.no/product.html/ek-vannblokk-for-hovedkort-ek-fb-asus-m9h-monoblock---acetalnickel?category_id=143

eller

https://www.techbay.no/product.html/ek-vannblokk-for-hovedkort-ek-fb-asus-m9h-monoblock---nickel?category_id=143

 

Du kan fint kjøle CPU, HK og GPU med en 360 radiator, men jeg er ikke helt sikker på om du får plass til en 240 i toppen med 60mm tykk radiator i front, det er mulig du må ned på en tynnere front rad for å få plass til begge.

 

Jeg hadde en 60mm tykk 360 i front på ett air 540 tidligere, og måtte ha viftene på utsiden (bak grillen) for å få plass til GPU. 540 og 740 er veldig like, men det ser ikke ut som om du kan ha viftene på utsiden i 740

 

Jeg klarte ikke finne noen passende monoblokk til Asus Maximus X Hero hos Digital Impuls men jeg er ikke sikker på hva jeg skal lete etter heller. Det er så mye som går om hverandre og jeg var møkkasliten i dag tidlig og kaffetrakter'n streika.

 

Jeg er i Oslo i morgen og skal hente noe småtteri hos Digital Impuls og har de en passende monoblokk blir det shopping, hvis ikke er den fra Techbay aktuell.

 

At det ikke skulle bli plass har overhodet ikke streifet meg, 740'n ser jo enorm ut på alle bilder! Men da jeg sto og lakkerte ramma i dag slo det meg at dybden på kabinettet virket mye mindre uten alle panelene på. Tror jaggu jeg må frem med tommestokk og målebånd. Asus ROG Strix GTX 1070 Ti er ikke akkurat en pusling heller. I verste fall må det bli en 240 i bunnen og en til i toppen og kun 3 vifter i front, f.eks Noctua ND15.

 

 

 

... svarte f...!!!

?

 

Så vidt jeg har kunnet lese meg til er største mulige GPU i kabinettet 330mm dypt. Mitt kort er 292mm så jeg sitter igjen med 32mm klaring. Vifter har vel som "standarddybde" 25mm og hvor finner jeg en ekstremradiator som er 6mm dyp og som gir meg ÈN mm klaring?!? Og nei, viftene kan ikke monteres på utsiden på grunn av panelene. Da må jeg i tilfelle forlenge toppanelet tilsvarende dybden på viftene og øke dybden på sideskjørtene på frontpanelet med samme mål.

 

1

Lage nye gipsformer modellert fra de eksisterende panelene.

2

Dele formene på tvers i tre deler.

3

Forlenge midtstykket 25-30mm.

4

Lage en ny gipsform som blir pluggen som brukes for å støpe panelene på nytt i karbon- eller glassfiber.

 

How hard can it be?

 

???

 

Mvh,

Han Derre

Endret av Han Derre
Lenke til kommentar

Hvis maks lengde på GPU er oppgitt til 330 så er vel dette med viftene montert (siden kassa kommer med vifter i front?). Hvis da GPU er 292 så skal du ha 38 igjen til rad. Sånn ville iallfall jeg ha specca det hvis jeg var corsair :p

Jeg håper du har rett Kyrre, jeg sksl måle opp når jeg er hjemme igjen på søndag.

 

Mvh,

Han Derre

Lenke til kommentar

 

Denne løsningen er uten tvil den beste og jeg kan vel lett koble til en 240 i toppen senere for å inkludere HK og GPU?

 

Nest best er en "lukket" løsning i form av denne men som ikke inkluderer HK:

 

Du har ikke noe til HK i noe av det du har satt opp der. Som nevnt ovenfor her, og som jeg også har nevnt tidligere, er det monoblokk du må ha da. En monoblokk kjøler spenningsregulering til CPU og selve CPU. Så igjen, enten må du ha en monoblokk eller så skal du ha en CPU-blokk. Hvis du har tenkt å kjøpe monoblokk senere, så kjøper du det heller med en gang og dropper å kjøpe CPU-blokk. Det er jo bare bortkasta penger hvis ikke .. Eller, du kan jo ha delene liggende da. Jeg har mye rart liggende :p

 

EK MLC kittet ville ikke jeg tatt. Pumpa er dårligere, og kobler du inn GPU på det settet vil pumpa avgi en del støy (fordi du må rampe den opp til max). D5-pumpa som du har satt opp i "custom" loopen og i EK Performance kittet er et mye bedre valg.

 

En D5 pumpe kan du enkelt koble til flere komponenter på, og allikevel kjøre den på relativt lav hastighet. F.eks 60%.

Som jeg svarte Selle, jeg fant ikke noe monoblokk hos DI men jeg hadde da tatt med en CPU-blokk i handlelista?

 

Mvh

Han Derre

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...