Gå til innhold

Utsette førstegangstjeneste pga musikkutdanning


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg skal inn i Sjøforsvaret i juli år (har ikke fått innkalling ennå, regner med at den kommer om et par uker), men er ikke lenger motivert for dette i det hele tatt. Dette er det flere årsaker til. Går nå på folkehøgskole og har allerede fått utsatt førstegangstjenesten på grunn av det. Da jeg var på sesjon var jeg såpass skolelei at jeg tenkte at det er sikkert greit med forsvaret for å få et friår, i tillegg til at det så bra ut på CV-en. Men så kom jeg inn på folkehøgskole, der skoleåret nå snart er ferdig, og jeg er motivert for å starte på utdanningen min med en gang og ikke kaste bort et år i forsvaret.

 

Musikkutdanning

 

Det har seg sånn at jeg spiller fiolin og har fått studieplass på bachelorstudiet i utøvende musikk. I forsvaret regner jeg med at det ikke vil være tid eller mulighet til å spille fiolin. Det vil være en stor ulempe for meg med et lengre avbrekk fra øving, og jeg tror ikke jeg kommer til å være på nivå med de andre hvis jeg må starte et år senere. Da kan det hende at jeg faller av studiet og må starte helt på nytt osv. og bruke flere år på å komme tilbake, på samme tid som jeg kunne ha blitt ferdig utdannet. Det vil heller ikke ha stor betydning for CV-en at jeg har vært i Forsvaret, ettersom jeg skal bli musiker. 

 

Forverret helse

 

På legesjekken på sesjon del 2 i desember 2016 fikk jeg imidlertid vite at jeg har skjev rygg på grunn av ulik beinlengde, noe som trakk ned poengene, samt at synet på det ene øyet ikke var helt på topp. Legen sa at hvis jeg sa at jeg ikke var motivert, så kom jeg ikke inn. Likevel kom jeg inn (sa vel at motivasjonen var 6/10 på skalaen), men nå i det siste merker jeg at jeg har fått mer og mer vondt i ryggen, merker det særlig hvis jeg er uoppmerksom og sitter i en rar stilling eller står for lenge uten å bevege meg. Må også være ekstremt forsiktig i øvelser som markløft og knebøy å sette den ene foten litt foran den andre for at lengden skal jevne seg ut.

 

Ut ifra alt jeg har lest på forsvaret sine sider, er det ingen muligheter for å utsette førstegangstjenesten når den starter i juli og jeg ikke allerede har startet på utdanningen, men jeg kan kanskje få utsettelse av helsegrunner. Tviler på at det er noen som leser denne tråden som har opplevd det samme, men er det noen som har noen idé til hva jeg kan gjøre for å få utsettelse eller fritak? Ringe, sende e-post, sende søknad om utsettelse? Er det mindre sjanse for å få utsettelse når jeg allerede har fått det én gang? 

 

 

Hilsen jente 20

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bør sende en søknad til FPVP om fritak på bakgrunn av helsemessige forhold snarest, hvor du poengterer at du siden sesjon har opplevd en forverring av tilstanden. Du må også få legen din til å skrive en legeerklæring som du legger ved søknaden. Da slipper du forhåpentligvis i det hele tatt å måtte møte opp. Husk allikevel at dersom du får innkalling og ikke noe svar om fritak, så plikter du å møte.

 

Dette er informasjonen som ligger på forsvaret.no/helsekrav:

HAR DU ENDRET HELSE SOM FORSVARET IKKE VET OM?

 

For deg som skal møte til militærtjeneste: Hvis du har nyoppståtte plager/skader/sykdom etter sesjon, som kan påvirke din tjenestedyktighet, er det viktig at du oppdaterer Forsvaret på dette. Send inn en forklaring og legg ved dokumentasjon til [email protected] eller:

 

Forsvarets personell- og vernepliktssenter

Postboks 800, postmottak

2617 Lillehammer

 

Merk papirene med ditt fødeslsnummer (11 siffer). Militære leger gjør en ny vurdering av din helseprofil. Du får skriftlig tilbakemelding.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...