Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Vitamin d nivåer på 0 nmol/l


Sandy Koufax

Anbefalte innlegg

Hvor mye har du tatt per dag? Jeg hadden ikke i nærheten av symptomene du har, men ble satt på 50µg tabletter av legen. Tok en stund før jeg merket forskjell, og det er fremeles slik at jeg merker det om jeg glemmer en dag eller to.

 

Jeg må selv ta den dosen du tar for å ligge på nivå over 80 på blodprøver. Altså 50 mikrogram, også med betegnelsen 2000 IE. Burde jeg øke til 75 mikrogram, eller er det usunt? Jeg fikk målt kalsiumstatus og den var helt normal, så da er jo ikke det noe hinder for å teste høyere ihvertfall. Spørsmålet er om 80 er nok, eller om en skal friste å nærme seg 250 eller 131 som da blir helt øverste grenseland. Norsk referanseområde ser ut til ligge øverst på 131. Til gjengjeld så ligger nedre anbefalte norske referanse på 75, så jeg er jo bare såvidt innenfor. Eller hva sier ekspertpanelet om min verdi på 80?

 

Anonymous poster hash: 2f41c...b2a

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var fra fastlegen at jeg fikk påvist mitt lave vitamin d nivå. Fastlegen ba meg så om å ta d-vitaminer i form av tilskudd fra apoteket, spise mer fisk og få mer sol. De generelle rådene.

 

Jeg er ikke nærmere null. Som tidligere nevnt, så er jeg på 10 nmol/l. Men klarer ikke å holde det der, og følte meg langt svakere enn før slik at jeg fryktet at jeg hadde gått mot 0 nmol/l.

 

Hvis jeg husker korrekt anbefalte fastlegen to tabletter om dagen. Men det kunne ha vært 2*10 ug, var litt usikker så spurte her og på apoteket.

 

Skal derimot til fastlegen igjen om en uke og skal spørre fastlegen da også. Føler ikke jeg har så mye å utsette på fastlegens oppførsel her.

 

Et hint, du virker å være i kategorien å behøve livslangt tilskudd av høye D-vitamin doser. Noe som ikke er alle forundt. Nå er ikke jeg lege, men vet at i slike tilfeller så kan en få ting på blå resept, med andre ord helt gratis for deg. Obs på at alle må betale inn egenandelstaket for å besøke lege, og medisinegenandeler før det blir helt gratis å få nødvendig medisinsk behandling her i landet.

 

Anonymous poster hash: 2f41c...b2a

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kanskje det er en slags placebo-effekt, men etter to uker med 90 ug dosering av vitamin d, så føler jeg meg litt bedre.

 

Merker det fortsatt at jeg blir svært sliten når jeg skal gå lange distanser. Men kan i hvert fall gjøre vanlige ting nå. Hjelper sikkert på at sola har kommet frem også.

 

Vil i hvert fall anbefale høyere doser med vitamin d hvis du har samme symptomer som jeg hadde!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...