Gå til innhold

Sivil eller militær nautikkutdanning?


fobian

Anbefalte innlegg

Hei, tenker meg å studere nautikk. Men er litt usikker hvor det ville vært best å studere. Som jeg har forstått når det gjelder sivil utdanning så er NTNU i Ålesund eller UiT i Tromsø de beste stedene i Norge. Med tanke på karakterer så vil jeg komme inn begge steder. Men så på den andre siden har du nautikk utdanning på sjøkrigsskolen, noe som frister utrolig mye. På grunn at man får befalsutdanning noe jeg tror vil være positiv å ta seg med i fremtiden og ha på cv. I tillegg på sjøkrigsskolen får man alt dekket og slipper studielån og sånt. I tillegg for man betalt under utdanning (er ikke sikker hvor mye, regner med det er ikke så mye). Den siste fordelen med sjøkrigsskole er at man får minst 3 år med erfaring fordi man har pliktår etter endt utdanning. Noe som er utrolig positivt med tanke på at man trenger fartstid for å utløse sertifikater. Fordelen med NTNU er at den er mest kjent for nautikk og de sies vell at de beste navigatører i Norge kommer fra NTNU. I tillegg så har jeg hørt at NTNU har det beste navigasjonsrom (litt usikker om det heter det og om det er sant). Eneste fordelen med UiT er at man får ingeniør utdanning kombinert med nautikk. Er litt usikker hvor bra og hvor godt kvalifisert man blir som ingeniør siden det er en bachelor grad kombinert med nautikk. Er litt skeptisk og usikker på hvordan de gjør det på UiT. Siden UiT er vell den eneste skolen i Norge som har dette tilbudet. Hadde satte stor pris hvis noen kjenner til nautikk på UiT og kunne fortalt meg mer om det.

Ulempen med sivil utdanning er at veldig mange sliter med å få kadett plass og når man får det må man fortsatt sannsynligvis jobbe gratis.

Så som dere forstår prøver jeg å finne ulemper og fordeler med de ulike utdanningsinstitusjoner. Angående sjøkrigsskolen finner jeg lite informasjon om studiested, navigasjonsrom og hva de har å tilby med tanke på utdannings kvalitet. Hva skjer etter endt utdanning og plikt år? Hvordan blir det hvis man ønsker å søke på studier etter utdanning i forsvaret?

Ville gjerne høre fra folk og hva de synes om de ulike stedene? Kom gjerne med fordeler og ulemper om de ulike studiesteder, hvis noen har erfaringer fra de ulike studiestedene hadde det vært utrolig nyttig informasjon for min del. Ville jeg vært bedre kvalifisert etter studier ved NTNU/UiT eller sjøkrigsskolen. Hvilke av disse studiesteder gjør meg mest ettertraktet på arbeidsmarkedet? Hvis det er vanskelig å svare på spørsmålene mine, hvor kunne jeg da henvendt meg til? Beklager det blir en del spørsmål håper å få svar på i hver fall noen av dem. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...