Gå til innhold

Ny skjerm til foto


allak

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har i et års tid beukt Lg 5k, som har jobbet godt sammen med min MacBook pro.

Jeg har nå solgt skjermen ettersom den ikke gikk godt overens med windowsmaskiner.

Jeg vil ha meg igjen en skjerm som er like god til foto, ikke mindre enn 27»,men holder med 4K ,og som jobber like godt med Windows pc-er som med Mac.

Er fint om det finnes en usb-c omgang slik at macen lader samtidig, men ikke noe must.

Forslag opptil ca 10000?

Endret av allak
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

Jeg har i et års tid beukt Lg 5k, som har jobbet godt sammen med min MacBook pro.

Jeg har nå solgt skjermen ettersom den ikke gikk godt overens med windowsmaskiner.

Jeg vil ha meg igjen en skjerm som er like god til foto, ikke mindre enn 27»,men holder med 4K ,og som jobber like godt med Windows pc-er som med Mac.

Er fint om det finnes en usb-c omgang slik at macen lader samtidig, men ikke noe must.

Forslag opptil ca 10000?

 

Hva med BenQ PD3200U ? Finnes bedre, men da blir også prisen høyere. Så kan du jo kalibrere den om du ønsker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mange takk for tips!

Det så ut som mye for pengene dette...

 

Jeg har lite kunnskap om skjermer, og ser at dette er en såkalt «designer» skjerm, i dette begrepet inngår kanskje foto?

Dette med fargerom etc....(som jeg kan for lite om), men har fått med meg at ips er å foretrekke til foto:-)

 

Støtter alle innganger full oppløsning ?

Vil jeg også gå full oppløsning fra en MBP (med kun USB C) via overganger?

 

Og er denne på høyde med det jeg er vant til?

Lenke til kommentar

Jeg har lite kunnskap om skjermer, og ser at dette er en såkalt «designer» skjerm, i dette begrepet inngår kanskje foto?

Dette med fargerom etc....(som jeg kan for lite om), men har fått med meg at ips er å foretrekke til foto:-)

 

Ja og ja. Som jeg sa, for mer nøyaktige farger kan det hende du bør/må kalibrere skjermen for best resultat. Du som driver med foto vet vel mer om dette enn meg.

 

Støtter alle innganger full oppløsning ?

 

Er DisplayPort du må bruke for 4K 60 Hz. Usikker om HDMI utgaven er av type 2.0 som støtter det samme.

 

Vil jeg også gå full oppløsning fra en MBP (med kun USB C) via overganger?

 

Vet ikke. Det må du nesten finne ut av selv.

 

Og er denne på høyde med det jeg er vant til?

 

Ehh en 32 tommer skjerm er større enn en 27 tommer skjerm :p

Lenke til kommentar

Hei igjen,

 

Jeg har bestilt denne nå, men har begynt å få kalde føtter for at den blir for stor...hva tror dere?

For meg funket den gamle 27tommern bra, hvor stor vil forskjellen være tro?

 

Har lest lit om skalering, men min gamle LG og Mac var ikke dette noe problem, men mulig det er større problem på Windows?

Har lest at 32 tommer er bedre i det hensynet....?

Lenke til kommentar

Jeg sitter på 30" og 24" på skrivebord med 90cm dybde. Det tar litt tid å bli vant med noe så stort (gikk fra 24"), men når jeg først ble vant med det virker en enkelt 24" liten. Jeg har litt over en armlengde mellom meg og skjermen.

Lenke til kommentar

Men jeg slipper skalering 32»?

 

Kan virke som at 32 er 10cm lengre og 8 ccm høyere . I såfall burde det gå bra

 

Som jeg sa, jeg bruker 125% skalering i Windows på min 32 tommer 4K skjerm. Ikke sikkert du trenger det. Eller kanskje du foretrekker 150% skalering. Du må nesten prøve dette selv. Jeg vet ikke hvor godt syn du har :)

Lenke til kommentar

Takk for at du holder ut mine dumme spm.

 

Da har jeg kanskje missforstått litt dette med skalering. Mener å ha lest at det var større behov for det på 27» tommer enn på 32. Men trodde dette hadde med at ting ble grumsete/uklart….

 

Men det er kun for at det skal bli større? Ingen ting med uskarphet å gjøre…

 

Slik dette er det hipp som happ om det er 27 eller 32 tommer? Begge deler blir bra om en skalerer, eller vil for eksempel skrivebordet se bra ut, men for eksempel et program se uklart ut?

Lenke til kommentar

Takk for at du holder ut mine dumme spm.

 

Da har jeg kanskje missforstått litt dette med skalering. Mener å ha lest at det var større behov for det på 27» tommer enn på 32. Men trodde dette hadde med at ting ble grumsete/uklart….

 

Men det er kun for at det skal bli større? Ingen ting med uskarphet å gjøre…

 

Slik dette er det hipp som happ om det er 27 eller 32 tommer? Begge deler blir bra om en skalerer, eller vil for eksempel skrivebordet se bra ut, men for eksempel et program se uklart ut?

 

125% skalering i Windows gjør skrivebordet 25% større. Tekst, vinduer og ikoner. 150% blir da som du sikkert skjønner, 50% større over 100% som er standard (1:1). Jo mindre skjerm du har med 4K oppløsning, jo høyere skalering må du velge for å klare å lese teksten og se ikonene.

 

Jeg synes 125% på en 32 tommer gjør ting passe stort og leselig. På en 27 tommer må du nok ha 150%. Windows skalerer ikke alt perfekt, så noen gamle programmer vil se mindre skarpe ut. Men stort sett er ting skarpt, selv med skalering på. Apple OSX er bedre på dette området kan man si.

 

Du som driver med foto bør kjøpe 32 tommeren. Det er digg :D Om du synes den blir for stor, så kan du benytte deg av angreretten din da, om du behandler ting pent.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...