Gå til innhold

SNIKTITT: Nokia 8 Sirocco Den nye Nokia-toppmodellen er både stilig og litt uvanlig


Anbefalte innlegg

 

Det beste med Nokia er at de kjører mer eller mindre stock Android. Har Android 8.1 på min Nokia 8 fra i fjor. Ingen bloatware, ingenting preinstallert utenom det vanlige fra Android/Google, bortsett fra en Nokia support app. Samsung er kreft.

 

Fornøyd?

Venter på en Nokia jeg kan like, men det blir ikke for 9 laken, det er nå bra sikkert?

Jeg er ikke OP men kjøpte like etter jul en Nokia 8. Kan ikke si annet enn at jeg er veldig fornøyd. Android 8.1 er energieffektiv så batteriet holder lenge. Der Nexus 5X-en jeg hadde holdt litt over en dag i starten holder Nokia 8 i to dager med min moderate bruk. Skjermen er fin å se på, men ikke like bra som Samsung sine OLED-panel.

 

Kameraet er veldig bra, og den har godt selfie-kamera for den som bryr seg om slikt. For meg er stock Android og raske securitypatcher det viktigste.

 

For min del er det eneste jeg savner med Nokia 8 at den burde vært vanntett. Tror fingeravtrykkleseren på min Nexus 5X kreperte på grunn av fukt. Sprutsikker IP-sertifisering er jo et steg på vei, men vet ikke om jeg tør utsette min Nokia 8 for alt for mye fukt.

 

Oppsummert føler jeg Nokia 8 gir mye for pengene. Hvis du bryr deg om stock Android er Nokia 8 en av de bedre kjøpene i Norge per nå. Pixel-telefonene er jo så dyre på grunn av gråsone-import, Nexus 5X er gammel og på vei ut, og Xiaomi A1 og HTC U11 Life har ikke helt like bra specs som Nokia 8.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Det beste med Nokia er at de kjører mer eller mindre stock Android. Har Android 8.1 på min Nokia 8 fra i fjor. Ingen bloatware, ingenting preinstallert utenom det vanlige fra Android/Google, bortsett fra en Nokia support app. Samsung er kreft.

Fornøyd?

Venter på en Nokia jeg kan like, men det blir ikke for 9 laken, det er nå bra sikkert

Jeg er ikke OP men kjøpte like etter jul en Nokia 8. Kan ikke si annet enn at jeg er veldig fornøyd. Android 8.1 er energieffektiv så batteriet holder lenge. Der Nexus 5X-en jeg hadde holdt litt over en dag i starten holder Nokia 8 i to dager med min moderate bruk. Skjermen er fin å se på, men ikke like bra som Samsung sine OLED-panel.

 

Kameraet er veldig bra, og den har godt selfie-kamera for den som bryr seg om slikt. For meg er stock Android og raske securitypatcher det viktigste.

 

For min del er det eneste jeg savner med Nokia 8 at den burde vært vanntett. Tror fingeravtrykkleseren på min Nexus 5X kreperte på grunn av fukt. Sprutsikker IP-sertifisering er jo et steg på vei, men vet ikke om jeg tør utsette min Nokia 8 for alt for mye fukt.

 

Oppsummert føler jeg Nokia 8 gir mye for pengene. Hvis du bryr deg om stock Android er Nokia 8 en av de bedre kjøpene i Norge per nå. Pixel-telefonene er jo så dyre på grunn av gråsone-import, Nexus 5X er gammel og på vei ut, og Xiaomi A1 og HTC U11 Life har ikke helt like bra specs som Nokia 8.

 

 

Tusen takk for svar, det hjelper på veien  :)

Jeg har en Lumia 930 som begynner å dra seg godt inn i 4. året. Har vært grei nok, men savner noen app'er og så synes jeg batteriet kanskje er i ferd med å tape seg.

Nokia har jeg hatt sansen for en stund...liker å gi "underdog'ene" en mulighet. Har en formening om at renest mulig er bra, selv om det selvfølgelig kan gi en minst like stor opplevelse med produsentenes egne tilpasninger på toppen, det kommer jo an på hvordan det er laget og virker. 

Det jeg ikke setter pris på er evt. alt "juggelet" som leveres med og veeeeeldig sene oppdateringer. For, det synes som at det er viktigere å pushe ut nye modeller heller enn å følge opp det som er (for noen).

 

Vanntettheten er ikke et must, det har jeg aldri savnet, men et lite pluss er det vel. Er imidlertid forsiktig med ting...aldri knust en skjerm til dags dato, ingen summetone nedi doskåla osv... Selfie er risikosport og så fotogen at jeg må se meg sjæl mer enn utover tiden i speilet er en drøy påstand  ;) 

 

Så, ser an nivået i april når disse nye Nokaiene har ankommet butikken og havner da kanskje på en fornuftig priset N8'er..den prisgaloppen som nærmer seg 10 og 12 lapper er i alle fall ikke interessant. 

 

'Det hører med at jeg var på Elkjøp og kikket på 8'eren for et par dager siden og mens jeg sto der kom det en far med tenåringsdatter og kikket på en Iphone X, vurderte den opp i mot Iphone 8. Argumentene for 4-lapper i forskjell; emojis,bra skjerm,fint kamera og at datterens klassekompiser syntes den var dritbra... Jeg himlet med øynene for meg selv... det gikk to Iphone X mens jeg så på Nokaien, en annen til ei snelle på 20. 6000,- i året for å swappe en tlf og ikke eie den selv en gang. Hver sin lyst!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har sett litt på YouTube om Nokia 8 sirocco, ser bare at de tar bilder i 4:3 format. Jeg lurer på om en kan ta 16:9 bilder også, så aldri noe om det noen plass.??

Jeg tar alltid bilder i 4:3, fordi 4:3 inneholder alle originalpikslene. Når du tar bildet i 16:9 så kutter du vekk deler av bildet oppe og nede. Så når du har 4:3 bilder så kan du bare kutte av oppe/nede og du får et 16:9 bilde akkurat som kameraet ville tatt det. Det er dermed ikke så mye poeng i å ta 16:9, da 4:3 betyr at du senere kan få det i hva format du vil. Men du har altså en original som inneholder all informasjon.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Har nå kjøpt meg en Nokia 8 Sirocco og er svært fornøyd. Den er som smør, alt flyter bedre en jeg trodde. Vil nå selge min OnePlus 6 for 4000 KR. da jeg ikke kommer til å gå tilbake til den. Hadde ikke forventet at Sirocco var så coil. Og viljen flott skjerm da gitt. 835 prosessor er ikke noe negativt, tenker alt det går et par sekunder raskere på 10 min. bruk. Bruker mobilen til å ta bilder, sms, MMS, Facebook og ringning.

Lenke til kommentar

Har nå kjøpt meg en Nokia 8 Sirocco og er svært fornøyd. Den er som smør, alt flyter bedre en jeg trodde. Vil nå selge min OnePlus 6 for 4000 KR. da jeg ikke kommer til å gå tilbake til den. Hadde ikke forventet at Sirocco var så coil. Og viljen flott skjerm da gitt. 835 prosessor er ikke noe negativt, tenker alt det går et par sekunder raskere på 10 min. bruk. Bruker mobilen til å ta bilder, sms, MMS, Facebook og ringning.

Men Snapdragon serien er ikke prosessorer. Det er System on Chip. Det er mye annet som er forskjellig i 845 annet enn høyere CPU-ytelse. Eksempelvis bildebehandling. Samtidig er strømtrekket alltid lavere på nyere generasjoner som gir lengre batteritid. Så forskjellen der har absolutt noe å si. Dårlig av Nokia å utstyre med forrige gen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...