Gå til innhold

Veien til utenlandstjeneste?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg er ei jente som var ferdig med førstegangstjenesten (luft) i 2017.

 

Har nå funnet ut at jeg vil gjerne ha en karriere innen Forsvaret og har VELDIG lyst å tjenestegjøre i utlandet.

 

Men hva burde jeg gjøre nå? Vurdert å søke Hærens krigsskole men hva gjør jeg etterpå hvis jeg vil ha utenlandstjeneste, noen som har noen råd. Eller er det noe annet som er lurere å søke?

 

Og ut av nysgjerrighet er det mange kvinner i TMBM, eller generelt i Brigade Nord (utenom førstegangstjenesten)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, jeg er ei jente som var ferdig med førstegangstjenesten (luft) i 2017.

 

Har nå funnet ut at jeg vil gjerne ha en karriere innen Forsvaret og har VELDIG lyst å tjenestegjøre i utlandet.

 

......................

Som nevnt over kommer det an på hvilken tjeneste du er ute etter.  Intops som  i operasjoner, eller tjeneste i NATO/nasjonale stillinger utenlands.  Siden jeg kjenner Luftforsvaret godt kan jeg nevne at Luftforsvaret har en del stillinger ute i Europa, og at de aller fleste ligger i gradsskiktet kaptein-oberstløytnant med noen slengere på OR-5/6 og noen oberster.  Med andre ord er Luftkrigsskolen den sikreste veien for konkurrere om disse.  I tillegg er det også viktig at man er i riktig bransje for å være kvalifisert. 

Lenke til kommentar

HV-I bidrar særs lite til intops etter at Norge har trukket seg ut fra Afghanistan. Eneste konvensjonelle styrker vi har ute per i dag er TMBN-gutta i Irak som driver opptrening av vennligsignede lokale styrker og et "show of presence"-bidrag i Øst-Europa (Latvia vi er i mener jeg). Dette håndteres også av TMBN, og HV kan neppe regne med å sende noen utenlands i oversiktelig fremtid slik nåværende situasjon er.

 

Støtter ellers tanken om HV-I, er soldat her selv og det er en motiverende og interessant tjeneste for å holde det grønne litt ved like.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...