Gå til innhold

Effektiv generator?


ung ingeniør

Anbefalte innlegg

Heisann, har et prosjekt på skolen hvor vi skal lage et mini-kraftverk. Mitt kraftverk drives av damp og jeg må lage en generator.

Jeg har altså en hel del spørsmål. Håper noen kan svare på de :)

 

-Hvordan får jeg laget en generator som produserer mest mulig elektrisk strøm? Den må være nokså liten og jeg har mulighet til få få kjøpt inn det meste.

 

-Er det en fordel med sterke magneter?

 

-Har plasseringen av magnetene noe å si?

 

-Hvordan bør jeg sette opp magnetene i forhold til kobbertråden?

 

-På hvilken måte bør jeg surre kobbertråden? Har forstått at det er fordel med tykk kobbertråd fremfor tynn og lang.

 

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Spørsmålet om hvordan du lager en generator krever kjennskap til hva du faktisk har ressurser til å lage.

 

-Er det en fordel med sterke magneter?

JA

 

-Har plasseringen av magnetene noe å si?

JA - feltretninga bør stå mest mulig vinkelrett i forhold til trådene på spola.

 

-Hvordan bør jeg sette opp magnetene i forhold til kobbertråden?

For eksempel slik som dette (se bilde ca halvveis nedde på siden):

https://www.sciencebuddies.org/science-fair-projects/project-ideas/Elec_p078/electricity-electronics/electric-generators-do-more-coils-generate-more-electricity

 

-På hvilken måte bør jeg surre kobbertråden? Har forstått at det er fordel med tykk kobbertråd fremfor tynn og lang.

Spørs hvilken spenning du tenker å generere - lang og tynn tråd vil gi en høyere spenning ut, men mindre strøm. Har du f.ex en liten lyspære som krever 5V for å lyse normalt er det en dårlig ide å ha en generator som genererer f.ex 24V på normal tomgang. Men det bør heller ikke være for tykk og tynn tråd, da vil du ikke klare å få opp spenninga du trenger.

 

Et lite tips - om du demonterer en liten trafo eller en elektromotor, så vil som oftest spolen ligge inni en plastikform. Dette gjøres fordi at å forme spolen etter en halvsirkel er nærmest umulig å få til uten å ha en form.

Lenke til kommentar

Takk for svar!
 

Okei, det oppkarte en god del ting.

 

Oppgaven er å prøve å drive en lyspære på 24w.

 

Finnes det en formel for å regne ut det optimale forholdet mellom tykkelse og lengde på kobbertråden?

 

Og er det en fordel å ha kobbertråden i bevegelse istedet for magnetene, eller omvendt?

Endret av ung ingeniør
Lenke til kommentar

Hei.

 

Spørsmålet om hvordan du lager en generator krever kjennskap til hva du faktisk har ressurser til å lage.

 

-Er det en fordel med sterke magneter?

JA

 

-Har plasseringen av magnetene noe å si?

JA - feltretninga bør stå mest mulig vinkelrett i forhold til trådene på spola.

 

-Hvordan bør jeg sette opp magnetene i forhold til kobbertråden?

For eksempel slik som dette (se bilde ca halvveis nedde på siden):

https://www.sciencebuddies.org/science-fair-projects/project-ideas/Elec_p078/electricity-electronics/electric-generators-do-more-coils-generate-more-electricity

 

-På hvilken måte bør jeg surre kobbertråden? Har forstått at det er fordel med tykk kobbertråd fremfor tynn og lang.

Spørs hvilken spenning du tenker å generere - lang og tynn tråd vil gi en høyere spenning ut, men mindre strøm. Har du f.ex en liten lyspære som krever 5V for å lyse normalt er det en dårlig ide å ha en generator som genererer f.ex 24V på normal tomgang. Men det bør heller ikke være for tykk og tynn tråd, da vil du ikke klare å få opp spenninga du trenger.

 

Et lite tips - om du demonterer en liten trafo eller en elektromotor, så vil som oftest spolen ligge inni en plastikform. Dette gjøres fordi at å forme spolen etter en halvsirkel er nærmest umulig å få til uten å ha en form.

Ny post over

Lenke til kommentar

Gammel post under?

 

Det finnes nok en formel for dette, men denne vil ha mange flere variabler enn du klarer å finne svaret på uansett, det være seg feltstyrke på magnetene, hvor mye magnetisk fluks som skal til før jernet går i metning, hvilke standard tykkelser på tråden du får tak i, etc. Bare for å nevne noe - det ser jo ikke ut til at du har funnet ut av merkespenninga til pæra ennå.

 

Siden dette er et skoleprosjekt så foreslår jeg at du pøver deg frem - vinder opp så mye tråd du tror du vil bruke, og så måler du tomgangsspenninga. Er det den for høy, så ruller du av noe tråd (her er det en direkte sammenheng med antall vindinger og målt spenning), så får du heller legge flere tråder i parallell om du får lite tråd i forhold det du får plass til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...