Gå til innhold

Nå kan du søke i «det offentlige Norges felles hukommelse»


Gjest Marius B. Jørgenrud

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

eg har som tidligere bruker av OEP i dag prøvd den nye eInnsyn-løsningen, og jeg må dessverre si meg lite imponert over sluttbrukeropplevelsen med hensyn til (de manglende) søkemulighetene.

 

I OEP var det i menyen for "avansert søk" mulig, i tillegg til sakstittel/dokumenttittel, å angi

Saksnummer

Dokumentnummer

Dokumenttype

Unntaksgrunnlag

Arkivkode

Journaldato

Dokumentdato

Publiseringsdato

For sammenligning, her er søkemulighetene jeg kan se i eInnsyn:

 

"Datoavgrensning" (som i OEP, pluss "møte/journaldato")

Mulighet til å velge kategoriene Dokument (underkategorier: inngående, utgående, interne) og/eller Sak

Virksomhet (som i OEP)

 

Jeg noterer at det i søkefeltet står ""Søk i titler, saksnummer og korrespondansepartner", så det er i bredeste forstand mulighet til å "søke på saksnummer", men dette er ikke det samme som å ha mulighet til å søke bare på saksnummer/tittel/korrespondansepartner" eller en spesifikk kombinasjon av disse.

 

Dersom flere søkemuligheter er tilgjengelige, men ikke åpenbare/lett å finne, kan tilbakemeldingen anses å rette seg mot utforming av brukergrensesnittet/ (manglende) instruksjoner, men det ser ikke ut til å være tilfellet?

 

At einnsyn gir en dårligere løsning med hensyn til søk enn OEP etter at flere år og X millioner kroner er brukt på utviklingen er skuffende. Jeg håper dette dårlige førsteinntrykket kan bøtes på ved at det snart blir gjort tilgjengelig søkeverktøy minst tilsvarende det som fantes i OEP, og helst mye bedre.

 

Først på min liste over søkemuligheter som ikke var i OEP men som definitivt bør eksistere i eInnsyn er muligheten til å filtrere med hensyn til om fulltekst er tilgjengelig for dokumentet.

Lenke til kommentar

Er det bare Oslo kommune som leverer journaldata av kommunene? Klikk på "kommune" gir bare mulighet til å søke for Oslo.

 

De fleste kommunene har jo samme journalsystem - her må det tydeligvis gjøres et felles løft for at "alle skal med", som Raymond så pent sa det..

Lenke til kommentar

eg har som tidligere bruker av OEP i dag prøvd den nye eInnsyn-løsningen, og jeg må dessverre si meg lite imponert over sluttbrukeropplevelsen med hensyn til (de manglende) søkemulighetene.

 

I OEP var det i menyen for "avansert søk" mulig, i tillegg til sakstittel/dokumenttittel, å angi

Saksnummer

Dokumentnummer

Dokumenttype

Unntaksgrunnlag

Arkivkode

Journaldato

Dokumentdato

Publiseringsdato

For sammenligning, her er søkemulighetene jeg kan se i eInnsyn:

 

"Datoavgrensning" (som i OEP, pluss "møte/journaldato")

Mulighet til å velge kategoriene Dokument (underkategorier: inngående, utgående, interne) og/eller Sak

Virksomhet (som i OEP)

 

Jeg noterer at det i søkefeltet står ""Søk i titler, saksnummer og korrespondansepartner", så det er i bredeste forstand mulighet til å "søke på saksnummer", men dette er ikke det samme som å ha mulighet til å søke bare på saksnummer/tittel/korrespondansepartner" eller en spesifikk kombinasjon av disse.

 

Dersom flere søkemuligheter er tilgjengelige, men ikke åpenbare/lett å finne, kan tilbakemeldingen anses å rette seg mot utforming av brukergrensesnittet/ (manglende) instruksjoner, men det ser ikke ut til å være tilfellet?

 

At einnsyn gir en dårligere løsning med hensyn til søk enn OEP etter at flere år og X millioner kroner er brukt på utviklingen er skuffende. Jeg håper dette dårlige førsteinntrykket kan bøtes på ved at det snart blir gjort tilgjengelig søkeverktøy minst tilsvarende det som fantes i OEP, og helst mye bedre.

 

Først på min liste over søkemuligheter som ikke var i OEP men som definitivt bør eksistere i eInnsyn er muligheten til å filtrere med hensyn til om fulltekst er tilgjengelig for dokumentet.

 

Get with the time... Du må bare lære deg hakking-101. -Å finne detaljer krever tid og fantasi. Om du har èt saksnummer, eller journalnummer, men mangler hele bildet, må du ‘gjette’ på hvem kan være korrespondenten, Når er en rapport avlevert, søk fra det tidspunkt på de mulige mottakere. Aka. Puslespill-konseptet. Bruk nok tid så faller brikkene på plass. For å gjøre søk enklere, tenk; ‘følg pengene/de fordelaktigste motiver’, det gjør detektiv-arbeidet enklere.

 

Men det burde DEFINITIVT være mulig å søke på saksnummer. Hallo, vi snakker om offentlige dokumenter. Meg bekjent er sånne dokumenter påskrevne koder med tall, slashes, bindestreker, punktummer og kommaer. -Blei sikker for komplisert for programmør... ...Får meg til å bekymre meg om at systemet er lekk som ei sil. Ja, ja. Får sikkert lese om det på Digi Snart.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...