Gå til innhold

Kjøpt brukte LCD skjermer, elendig bilde


Patek

Anbefalte innlegg

Hei, gikk i går til innkjøp av to litt eldre BenQ 24" lcd g2420hd skjermer som jeg skal ha som monitorer ved siden av min PG278Q. Har fra før en Samsung 24" Led skjerm som jeg tidligere har brukt, var egentlig på utkikk etter 1 monitor til, men jeg fikk disse to veldig billig så da var tanken å bruke begge de.

 

Men, når jeg har koblet til disse skjermene synes jeg rett og slett at bilde er helt horribelt i forhold til de skjermene jeg har fra før, er det bare fordi de er gamle? Har prøvd alle innstillingene på menyen i skjermen, enten er det et grått layer over heler skjermen eller så er fargene alt for sterke, spesielt rød trumfer ekstremt. Hvitt heller veldig mot rødt og gråe farger ser rett og slett lilla ut.

 

Det er bare i standardmodus jeg får juster farger, men da er altså det gråe laget over skjermen. I modusen film blir det alt for mye farger, så hvitt er ikke hvitt.

 

 

Noen som har noe tips til hva jeg kan gjøre? Eller er det bare å skrote monitorene og kjøpe noe med Led?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sånn du forklarer det har du for mye rødt i lyse toner og mangel av grønt i mørke toner. Dette er gjerne vanskelig å justere direkte i monitoren men kan justeres hvis du kan legge på kurvetilpasninger. Sett gjerne fargetemperaturen i skjermen til 6500K og bruk den i sRGB modus. Da har du som regel det beste utgangspunktet før (pre)kalilbrering.

 

som regel lønner det deg å justere monitorene så balansert du får dem i forhold til kontrast og fargebalanse i OSD-menyen til monitoren. Ikke still inn for mye kontrast, men heller ikke for lite. De feste produsentene er ganske nøytrale midt på skalaen, men prøv deg fram med gråtonereferanse. Prøv også å få hele gråtoneskalaen fra helt hvit til helt svart med alle nøyansene i mellom og en mest mulig fargenøytral gråtoneskala hele veien. Prøv også å få mest mulig detaljer i de helt mørke og lyse områdene. Dette er en grei måte å justere alle fargene fordi skjermen sender ut rødt, grønt og blått for å oppnå gråtoner.

 

Deretter kjører du f.eks denne;

 

https://www.scandinavianphoto.no/produkt/11395108/datacolor/datacolor-spydercheckr-effektiv-og-noyaktig-skjermkalibrering

 

Som regel får du et mye mer behagelig skjermbilde som ikke er så slitsomt å bruke med mer naturlige farger og generelt reduserte blåtoner i forhold til normale profiler produsentene bruker. Det hele blir mer naturlig og behagelig. Husk at de fleste reagerer på riktig kalibrering at det er uvant til å begynne med siden fargene gjerne er mer røde enn vanlig, men bruk det litt over tid før du justerer det tilbake så setter du gjerne pris på det.

 

Legger ved en gråtoneskala som er grei å bruke.

 

post-143812-0-98621500-1517408806_thumb.png

 

Du kan også prøve å justere manuelt eller med dccw.exe som følger med i Windows. Dette er nok for lite til det problemet du forklarer og en full målebasert kalibrering er nok det du trenger.

Som regel er utstyr best til å justere med siden det er nøytralt og lager skikkelige kompenseringer over hele spektret, noe du sjelden får til med grove justeringer eller opsjoner de fleste grafikløsninger har. Mulighetene jeg har på Intel integrert grafikk er for grove og de løsningene jeg har vært borti er for grove i justeringsmuligheter. De tar ikke hensyn til enkle topunktsjusteringer.

 

Hvis du ikke vil bruke kalibreringshardware kan du prøve å justere kurvene mer riktig med et vertøy som dette. Du kan i alle fall kurvejustere riktig så du slipper skjæret du har med rødt og lilla.

 

http://www.atrise.com/lutcurve/#download

 

Husk at ting som DirectX slår av alt av fargeprofiler så derfor lønner det seg å justere skjermen best mulig i utgangspunktet før kalibrering om du vil kombinere det med 2D.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...