Gå til innhold

Oppgradere CPU eller skjermkort ?


janro70

Anbefalte innlegg

Jeg trenger litt råd om oppgradering.

 

 

Jeg bruker min maskin til å konvertere filmer/musikk, men også til en god del spilling. NFS Underground nekter å starte pga. skjermkortet er mindre enn GF2 :( Samtidig kan det være greit med en raskere CPU pga. konverteringstiden til filmene.

 

 

Min maskin :

AMD XP 1800+

Asus A7V266-E

512 Mb Crucial PC2100 CL2.5

Creative GeForce 256 32 Mb DDR :blush: (Du leste rett)

 

 

Hovedkortet støtter bare AGP 4x og alle skjermkort i dag har jo 8x. Vil jeg miste merkbar redusert ytelse av et f.eks. Radeon 9600 Pro/Nvidia FX 5600 ?

 

 

Problemet er at hvis jeg skifter til nyere type CPU, så må jeg skifte både HK og RAM (vil holde meg til AMD). Vil den CPU'en jeg har holde en stund til med dagens spillutvikling?

 

 

Håper noen kan hjelpe meg litt her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De fleste skjermkort i dag har 8x støtte, men det har ikke behov for det egentlig, så du vil ikke merke forskjell mellom 8/4x AGP.

 

Prosessoren din er kanskje litt slapp, men jeg går ut fra at hovedkortet ditt støtter mer enn en xp 1800+. ?

 

Har selv spillt f.eks Toca Race driver på en duron 1,3 (som er adskillig slappere enn din cpu)

 

Så mitt råd til deg er å bytte skjermkort, du kan f.eks finne ett brukt TI 4600 kort til godt under 1000 lappen.

Komplett.no har demovarer, og en del av de andre butikkene har og det, så det lønner seg å surfe litt mellom de forskjellige for å se etter brukte kort o.l.

 

MVH

Lenke til kommentar

Sjekket opp hovedkortet ditt hos asus, og med nyeste bios støtter det helt opp til xp2600. Så du kan fortsatt oppgradere cpu uten å bytte hk.

 

Men jeg anbelfaler heller at du bytter ut skjermkortet ditt med f.eks et 9600xt (1295,- på ps denne uken).

 

Forskjellen i ytelse på 8x og 4x agp er minimal eller lik null, og er ingenting å bry seg om.

Lenke til kommentar

Hovedkortet ditt støtter opp til Athlon 2600+ (Tbred), noe som i praksis vil si Athlon XP 2400+ siden Tbred-utgaven av 2600+ med 133MHz FSB ikke er i salg lengre.

 

Athlon 2400+ koster fra rundt 700 kr og vil gi deg litt bedre ytelse til koding. (kanskje 20-25% redusert kode-tid) Varmeutviklingen er helt middels så den gamle kjøleren din kan du sikkert bruke fortsatt.

 

Evt kan det kanskje være på tid med nytt hovedkort. Helst et som er basert på Nforce2 chipsettet. CPU kan f.eks være Athlon XP 2500+ siden det er utrolig lett å få opp til 3200+. Hovedkort + denne CPU'en vil koste rundt 1400 kr.

 

Når du skal kjøpe nytt skjermkort bør du satse på et som støtter DirectX 9, og samtidig styre unna GeforceFX5200 på grunn av alt for dårlig ytelse. Det mest fornuftige valget er nok et Radeon 9600-basert kort (ikke SE-utgaven). Det beste tilbudet for tiden er nok dette: Radeon 9600 XT til 1295kr.

 

Hvis du ikke vil kjøpe begge deler nå, vil jeg anbefale å starte med skjermkortet og heller vente til litt våren/sommeren med CPU/HK/Ram. Da blir nok Athlon64 mye billigere og det blir et kjempehopp i ytelse for bla. koding av filmer og musikk. Dette er også gunstig med hensyn på senere oppgradering av CPU'en.

Lenke til kommentar

Jeg må si meg enig med Simen1 på de fleste punkter. :yes:

 

Bare en liten ting: det er mulig å få tak i AMD XP2600+ med 133 MHz (266 effektivt) ennå, men det er liten vits, med tanke på pris. Men husk at 2500 har Barton kjerne, og at man må ha støtte for 166 (333) MHz FSB på hovedkortet... Har ikke skjekket hans kort; men mitt gjør iallfall ikke det :no:

 

Edit: A7V266-E sier jo ganske tydelig 266, altså null støtte for Barton, bare Thoroughbred... som meg.

Endret av The.Arisen.One
Lenke til kommentar
Jeg må si meg enig med Simen1 på de fleste punkter. :yes:

 

Bare en liten ting: det er mulig å få tak i AMD XP2600+ med 133 MHz (266 effektivt) ennå, men det er liten vits, med tanke på pris. Men husk at 2500 har Barton kjerne, og at man må ha støtte for 166 (333) MHz FSB på hovedkortet... Har ikke skjekket hans kort; men mitt gjør iallfall ikke det :no:

 

Edit: A7V266-E sier jo ganske tydelig 266, altså null støtte for Barton, bare Thoroughbred... som meg.

Har sett etter xp2600 med 266 fsb en stund. Hvor kan jeg kjøpe den?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...