Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Skadet i bilulykke


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Ble påkjørt bakfra for et halvt år siden og har siden det hatt problemer med nakke og rygg. Har selvfølgelig vært hos lege og fått dette dokumentert. 

Jeg var student da ulykken inntraff, men er nå ferdig utdannet og arbeidsledig. Men jeg lurer nå på hva jeg skal gjøre da jeg ikke føler meg i form til å jobbe. Hvilke rettigheter har jeg ovenfor forsikringsselskapet? Er jeg nødt til å finne meg en jobb for å så sykmelde meg for å få noe? Føler det blir veldig feil ovenfor eventuell arbeidsgiver. 

 

Jeg inser selvfølgelig at jeg bør skaffe meg advokat, men tenkte jeg skulle høre hva dere tenker. Forsikringsselskapet har slått seg helt vrange og viser ingen vilje til å samarbeide. Føler jeg liksom faller mellom to stoler her. 



Anonymous poster hash: 33699...4da
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ble politiet kontaktet ved påkjørselen? og ankom de stedet? Ble du tatt med til legevakten rett etter ulykken, og ble det foretatt undersøkelser av deg kort tid etter ulykken? (max 2-3 døgn)? Hvilke skader ble avdekket kort tid etter ulykken? 

Er forholdet anmeldt til politiet? er det en etterforskning på gang?

Dersom du har blitt påkjørt og personen har vært uaktsom i sin kjøring har du rett på erstatning for det tap du har, lider og vil lide. Har han vært grovt uaktsom kan du ha rett på oppreisning i tillegg. 

Hvorfor er ikke forsikringselskapet samarbeidsvillig? 

Som du ser er det en del spørsmål som trengs besvart og for å besvare disse må du gi en del opplysninger om deg selv. Jeg anbefaler deg derfor om å ta kontakt med en advokat. Du kan ha rett på offentlig oppnevnt bistandsadvokat, du kan også søke om fri rettshjelp. En advokat vil veilede deg i forhold til alt dette. 
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Politet kom til stedet og jeg tror saken ble anmeldt, fikk hvert fall brev om at vedkommende hadde fått ett forelegg. 

 

Ble tatt med i sykebil til både legevakt og sykehus hvor det ble foretatt undersøkelser. Fikk inntrykk av at de ikke fant noe brudd eller sånt, men det ble i hvert fall notert ned hvor jeg hadde vondt. 



Anonymous poster hash: 33699...4da
Lenke til kommentar

I slike tilfelle er det mykje ein kan gjere, men det krev at du står på for deg sjølv.

 

Det viktigaste du gjer er å få dokumentert at dei plagane du har no har samanheng med trafikkulukka. Du vil ha rett på erstatning, sjå f.eks. her: https://www.personskadeadvokater.no/trafikkskade/erstatning/

 

At du har plagar er ein ting, men om du på det jevne ikkje klarar jobbe 100% bør du vurdere å få vurdert om du kan bli delvis ufør. Prat med lege og NAV om dette. Er du heldig finn du ein arbeidsgiver som i samarbeid med NAV kan ansette deg i ei stilling som passar din evne. Er du "ufør nok" vil du kunne få redusert uføretrygd ved sidan av arbeidsinntekta. Les her https://www.nav.no/no/Person/Pensjon/Uforetrygd#chapter-3 og spesielt under punktet "kombinere arbeid og uføretrygd".

 

Litt ved sidan av jussen, men: sjølv om du føler deg for dårlig til å jobbe, ville eg forsøkt å finne noko som passar deg. Å gå utanfor arbeidslivet over tid er svært vanskeleg. Å jobbe er ikkje berre for å tene pengar og få mat på bordet - det er sosialt, skapar ein kvardag og bevarar følelsen av at ein utgjer ein del av samfunnet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...