Gå til innhold

Ti år etter at alle skulle vært levert kommer endelig det første ferdige NH90-helikopteret


Anbefalte innlegg

Dette selskapet er jo en joint-venture mellom Airbus, Fokker og Leonardo.

 

Det vil altså si at vi har britisk, fransk, nederlandsk, italiensk og tysk helikopterindustri i et selskap. Det er altså de 4 store industrilandene(+ Nederland) i Europa som har gått sammen for å lage det. Du har altså essensielt alt av luftkraftkompetanse i Europa som lager disse helikopterne. Jeg er usikker på hva et mer etablert merke skal være, eneste jeg kan tenke på må jo være Sikorsky.

 

Vi har jo ellers brukt SeaKing helikopter, som er Sikorsky, men bygget av Westland på lisens til Norge. Som nå er Leonardo.

 

Ellers har vi vel Boeing og Bell, nå Textron.

 

Men valget reelt sett er jo USA eller EU. Sikorsky eller EU konsortium. 

 

 

Våre nåværende helikoptere er også Westland helikoptere. Så essensielt så har vi altså kjøpt fra samme produsent vi har kjøpt tidligere helikoptere fra før. Det er også bygget 300 av dem til dags dato. Så lett å være etterpåklok, men jeg tror ikke det er så mye å si på at dette helikopteret ble valgt i utgangspunktet. Det er og kjøpt av Sverige og Finland. 

 

 

Det er og morsomt når du begynner å lese på Wikipedia, så blir denne saken mer klar. Første helikopter ble lever i 2006 til den tyske hæren. Etter 9 år så hadde de bygget 250 helikopter. Tyder det på leveringsproblemer?

 

Siden det er europeisk konsortium og ikke amerikansk betyr det at produksjon skjer ulike steder i Europa. Selvfølgelig er hovedproduksjon i Frankrike, Italia, Tyskland. For Norden er produksjonen i Finland. Laget av Patira:

https://en.wikipedia.org/wiki/Patria_(company)

https://en.wikipedia.org/wiki/NHIndustries_NH90

 

Hvem er det som eier Patria? 50.1% den finske stat. 49.9% Kongsberg gruppen. 

 

Det betyr altså at Norge er med på å lage disse helikoptrene. 

 

Vi har hatt uttalelser fra Roger Ingebritsen der han sier at om helikopterne ikke er klare, så vil de kjøpe et annet. Og de ba forsvarsdepartementet kontakte Sikorsky for mulig kjøp av H-60 Seahawk istedenfor. Barth Eide sa at NH90 var best men at tålmodigheten ikke var uendelig.

 

Ifølge WIkipedia har vi nå 6, mangler 8. Sverige har 17 mangler 1 og Finland har alle sine 20. Det står og Finland har hatt problemer med oppetid og deler. Lynx helikopterene skulle være pensjonerte i 2014 etter planen, så NH90 er sånn sett 4 år for sent ute. Ikke at de er 100% operative med en gang du får dem da, så er jo en grunn til at de ville ha dem før.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 4 måneder senere...

Kjøp brukt! Hvis man tilbyr å betale nesten-nypris for nesten-nye helikoptre så er det kanskje mange som er villig til å selge. Da kan man prøvefly og få levert med en gang. Norge mangler b e s t i l l e r k o m p e t a n s e. Overlat til større land som har dette og som kan presse fabrikkene på kvalitet å bestille nye dyre fantasiprodukter langt inn i fremtiden.

Lenke til kommentar

Kjøp brukt! Hvis man tilbyr å betale nesten-nypris for nesten-nye helikoptre så er det kanskje mange som er villig til å selge. Da kan man prøvefly og få levert med en gang. Norge mangler b e s t i l l e r k o m p e t a n s e. Overlat til større land som har dette og som kan presse fabrikkene på kvalitet å bestille nye dyre fantasiprodukter langt inn i fremtiden.

Dette er jo noe land over hele Europa kjøper?

 

Og produsenten er spredt over land i hele Europa. Dette er europeere som kjøper europeiske helikoptere.

 

Og dette er og fra samme produsent som leverte forrige helikopterene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...