Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva vil spille høyest spl av 21" gz og 24" sundown


Håkonv

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ground zeroen tåler mer watt, men sundownen har større areal. Noen proffe har sagt plutonium ikke tåler så mye watt som oppgitt og ville absolutt anbefale sundown uten tvil, men har litt vanskelig for å stole på de da de mest sannsynlig ikke er upartiske når det kommer til dette

Lenke til kommentar

Hvor mange watt høyttaleren tåler, har fint lite å si. Du klarer fint å ødelegge hørselen med 2x15" også, hvis kasse og forsterker matcher subene.

Hvis målet er å spille høyest mulig, så velger du sub med høy følsomhet, og lager kasse for db-drag. Skal du bruke suben til å spille musikk til daglig, så trenger du et saftig frontsystem og forsterker til det også, og alt koster penger.

Lenke til kommentar

Hvor mange watt høyttaleren tåler, har fint lite å si. Du klarer fint å ødelegge hørselen med 2x15" også, hvis kasse og forsterker matcher subene.

Hvis målet er å spille høyest mulig, så velger du sub med høy følsomhet, og lager kasse for db-drag. Skal du bruke suben til å spille musikk til daglig, så trenger du et saftig frontsystem og forsterker til det også, og alt koster penger.

Hvordan vet jeg at en sub har høy eller lav følsomhet? Bruker BassBox 6 Pro, men er ikke helt proff på det enda. Bruker å lese datablad til elementene, så er innforstått med parametre osv.

 

Hvordan skiller en vanlig basskasse seg fra en db drag kasse? Tenker nå på størrelse, oppbygging, plassering, og tuning

Lenke til kommentar

 

Hvor mange watt høyttaleren tåler, har fint lite å si. Du klarer fint å ødelegge hørselen med 2x15" også, hvis kasse og forsterker matcher subene.

Hvis målet er å spille høyest mulig, så velger du sub med høy følsomhet, og lager kasse for db-drag. Skal du bruke suben til å spille musikk til daglig, så trenger du et saftig frontsystem og forsterker til det også, og alt koster penger.

Hvordan vet jeg at en sub har høy eller lav følsomhet? Bruker BassBox 6 Pro, men er ikke helt proff på det enda. Bruker å lese datablad til elementene, så er innforstått med parametre osv.

 

Hvordan skiller en vanlig basskasse seg fra en db drag kasse? Tenker nå på størrelse, oppbygging, plassering, og tuning

 

Følsomheten er oppgitt i DB i databladet. En db-drag kasse er som oftest tunet inn til å spille høyest mulig ved en gitt frekvens, og låter derfor ikke spes bra på andre frekvenser. Plasseringen av kassa må man prøve seg fram til beste løsning.

Jeg ville helt klart gått for en kasse som funker til det meste, med en lav og fin tuning, og et frontsystem som holder følge ned under 50hz.

Her har du sub med forholdsvis høy følsomhet: http://www.dynabel.no/produkter-sortert-etter-merkevare/b2-audio/b2-audio-isx18d1-dual-1ohm-spoler 2 sånne i godt utregnet bassreflekskasse, med en skikkelig forsterker og nok strøm, vil spille helt villt.

Denne forsterkeren feks: http://www.dynabel.no/produkter-sortert-etter-merkevare/b2-audio/b2-audio-ma20001

Lenke til kommentar

 

 

Hvor mange watt høyttaleren tåler, har fint lite å si. Du klarer fint å ødelegge hørselen med 2x15" også, hvis kasse og forsterker matcher subene.

Hvis målet er å spille høyest mulig, så velger du sub med høy følsomhet, og lager kasse for db-drag. Skal du bruke suben til å spille musikk til daglig, så trenger du et saftig frontsystem og forsterker til det også, og alt koster penger.

Hvordan vet jeg at en sub har høy eller lav følsomhet? Bruker BassBox 6 Pro, men er ikke helt proff på det enda. Bruker å lese datablad til elementene, så er innforstått med parametre osv.

 

Hvordan skiller en vanlig basskasse seg fra en db drag kasse? Tenker nå på størrelse, oppbygging, plassering, og tuning

Følsomheten er oppgitt i DB i databladet. En db-drag kasse er som oftest tunet inn til å spille høyest mulig ved en gitt frekvens, og låter derfor ikke spes bra på andre frekvenser. Plasseringen av kassa må man prøve seg fram til beste løsning.

Jeg ville helt klart gått for en kasse som funker til det meste, med en lav og fin tuning, og et frontsystem som holder følge ned under 50hz.

Her har du sub med forholdsvis høy følsomhet: http://www.dynabel.no/produkter-sortert-etter-merkevare/b2-audio/b2-audio-isx18d1-dual-1ohm-spoler 2 sånne i godt utregnet bassreflekskasse, med en skikkelig forsterker og nok strøm, vil spille helt villt.

Denne forsterkeren feks: http://www.dynabel.no/produkter-sortert-etter-merkevare/b2-audio/b2-audio-ma20001

En del av meg tviler på at 1 sann spiller høyere enn 1 21" ground zero selv om ground zeroen har 92db og b2'en 96db. Men det gjir ogso litt meining. Ville trudd 21" på 10 000 watt og 92db hadde slått en 18" på 2000watt og 96db. Men når jeg tenker over det virker det logisk

Lenke til kommentar

Det med sensitivitet har virkelig fått meg til å tenke, og har tenkt ut en liten ligning til å bestemme hva som vil spille best. Den er basert på watt og sensitivitet.

 

1. Først regne ut hvor mange ganger du må gange 1w for å få rett watt til elementet 1x2x2x2x2osv = X 

(Dobling av watt = 3db)

2.
 Så ta det tallet å gange med 3 = X * 3 = Y

3. Så ta 100 - sensitiviteten = 100 - Z
4. Så ta Y - Z = hva som vil spille best

F.eks. ta ground zero sin plutonium extreme 18" 15 000 watt 95db
 

1. Da tar vi å finner ut at for å få 15 000 watt så blir svaret litt under 14.
2.
 Så tar vi å ganger det med 3. 14x3=42
3. Så tar vi sensitiviteten. 100-95=5
4. Så tar vi 42-5=37

Kan ta 4 eksempel til for å se om det funker. 

Ground zero nuclear 18" 6500 watt 96db

1. Ca. 12.5
2.
 37.5
3. 4
4. 33.5

Ground zero iridium 12" 1000watt 86db

1. Ca. 10
2. 30
3.
 14
4. 16

 

18" B2 Audio ISX18D1 2000watt 96.1db (funker bare om det er oppgitt i 1w1m)

 

1. ca.11

2. 33

3. ca. 4

4. 29

 

21" B2 Audio XM21D1 9000watt, 99,7db

 

1. ca. 13.1

2. 39.3

3. 0.3

4. 39

 

Skala:

- 21" B2 Audio XM21D1 = 39

- 18" Plutonium = 37,

- 18" Nuclear = 33.5

- 18" B2 Audio ISX18D1 = 29

- 12" Irididum= 16

 

Så etter mine beregninger vil 21" B2 spille best og så vil Plutonium spille bedre enn Nuclear, så kommer B2 18", og deretter kommer Iridium

Dette tenker jeg går an å bruke på alle element for å sammenligne hvilke som spiller høyest db så lenge sensitiviteten er oppgitt i samme form (1w1m). Vet ikke hva B2 Audio bruker som måleform for sensitivitet

Dette er bare dusj tanker, kan godt hende ingenting er rett her.

 

Vennligst kom med innspill

Endret av Håkonv
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Vet ikke om jeg helt skjønte dette, men en høyttaler med 96db følsomhet (1w, 1m) vil spille dobbelt så høyt som en høyttaler med 93db følsomhet (1w, 1m), det er først når man ikke har samme effekt inn på høyttaleren at dette blir annerledes. Forer du feks  den med 93db følsomhet, med 2000w, og den med 96db følsomhet med 1000w, så vil de spille omtrent like høyt (gadd ikke regne nøyaktig)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...